اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اعتراض لبنان به قبرس در پی رزمایش صهیونیست‌ها در این کشور

پس از آنکه رژیم صهیونیستی بخشی از رزمایش ضد مقاومتی خود موسوم به «ارابه‌های آتش‌» را در قبرس برگزار کرد، لبنان سفیر قبرس را فراخواند.

اعتراض لبنان به قبرس در پی رزمایش صهیونیست‌ها در این کشور

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رژیم صهیونیستی از اواسط ماه گذشته میلادی (مه) رزمایشی تحت عنوان «ارابه‌های آتش» را آغاز کرد. هفته جاری صدها نظامی ارتش این رژیم به قبرس رفتند تا مرحله پایانی رزمایش مذکور را به صورت مشترک با ارتش قبرس تحت عنوان «ماوراء افق» برگزار کنند.

در همین زمینه منابع رسانه‌ای از تداوم تلاش ارتش رژیم صهیونیستی به منظور آماده شدن برای جنگ آتی و به طور خاص فرضیه رویارویی با حزب‌الله لبنان خبر می‌دهند. (جزئیات بیشتر)

بر اساس گزارش «الاخبار»، در همین ارتباط «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان، «پانایوتیس کی‌ریاکو» (Panayiotis Kyriacou)سفیر قبرس در لبنان را فرا خواند و خواستار توضیح وی درباره مشارکت کشورش در رزمایش ارابه‌های آتش شد؛ رزمایشی که در برای تقویت آمادگی ارتش دشمن و توانایی آن در مأموریت‌های عملیاتی در پستی و بلندی‌هایی (در قبرس) شبیه به پستی و بلندی‌های لبنان برگزار می‎شود.

در ادامه این گزارش آمده، «آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی سفری به «نیکوزیا» پایتخت قبرس داشت و با همتای خود دیدار کرد. «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز با نیروهای شرکت‌کننده در این رزمایش دیدار کرد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، هدف از این سفر دیدار با افسران ونظامیان شرکت‌کننده در رزمایش مذکور است، رزمایشی که برای شبیه سازی نفوذ زمینی به عمق لبنان در جنگ آینده، در قبرس در حال برگزاری است.

الاخبار افزود، در پی انتشار این اطلاعات در خصوص آنچه در قبرس می‌گذرد، حزب‌الله با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان تماس گرفت و جزئیات تسهیلاتی که قبرس در اختیار ارتش رژیم صهیونیستی گذاشته، را در اختیار وی قرار داد و خواستار اقدام واضح دولت لبنان در قبال دولت قبرس شد؛ بنابراین سفیر قبرس به وزارت خارجه لبنان فراخوانده شد.

بر اساس این گزارش، سفیر قبرس در این فراخوانی تلاش کرد، این موضوع که رزمایش اسرائیل علیه لبنان است را انکار کند و آن را در چارچوب آموزش ارتش قبرس قرار دهد. وی گفته است، این آموزش‌ها به صورت سالیانه برگزار می‌شود و قبرس آماده برگزاری آموزش‌های نظامی با ارتش لبنان در چارچوب همکاری نیز هست.

در پی اعتراض وزارت خارجه لبنان، وزارت خارجه قبرس بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد، این تمرینات بخشی از برنامه همکاری دفاعی مشترک میان قبرس و تل‌آویو بوده و هیچ کشوری در منطقه را هدف قرار نمی‌دهد.

الاخبار در پایان نوشت، علیرغم انکار قبرس اما این حقیقت قابل کتمان نیست که آنچه در قبرس می‌گذرد فراتر از چارچوب رزمایش معمولی یا قرض دادن مناطقی به ارتش رژیم اشغالگر برای انجام تمرین است، بلکه به مرزهای همکاری محکم میان دو طرف در زمینه‌های امنیتی و اطلاعاتی می‌رسد خصوصا آنکه قبرس یکی از پایگاه‌های امنیتی پیشرفته برای دستگاه‌های اطلاعاتی دشمن علیه مقاومت در لبنان و سوریه به شمار می‌رود . همچنین قبرس چند سالی است که قلمرو خود را به روی بزرگترین پایگاه شنود انگلیس باز کرده؛ پایگاهی که به دشمن در لبنان، سوریه، فلسطین و دیگر مناطق منطقه کمک می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول