اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

نگذارید ظرفیت بی‌نظیر و بی‌تکرار پادگان «صفر۷» از بین برود

پادگان «صفر ۷» که در یک موقعیت بسیار خوب در مرکز شهر خرم‌آباد قرار دارد باید تغییر کاربری دهد. این مجموعه قدیمی یک فرصت تاریخی و بی نظیر برای اجرای طرح های فرهنگی و گردشگری است، اما به نظر می رسد مسوولان شهری در این زمینه برنامه خاصی ندارند و در همین حال گفته می‌شود بخشی از اراضی آن واگذار شده است.

نگذارید ظرفیت بی‌نظیر و بی‌تکرار پادگان «صفر۷» از بین برود

خبرگزاری فارس لرستان_ علی عبداله زاده؛ پادگان «صفر ۷» خرم‌آباد به عنوان یکی از ظرفیت های بسیار ویژه و منحصر به فرد در مرکز شهر خرم‌آباد به شمار می رود، این اراضی دارای وسعتی در حدود ۱۵ هکتار بوده و پس از خارج شدن پادگان و تغییر کاربری آن، کش و قوس‌های زیادی برای تعیین کاربری و تبدیل آن به یک زیرساخت مهم توسعه‌ای در خرم‌آباد وجود دارد.

بر اساس طرح موجود قرار بر این است که با تخریب دیوار پادگان بخش‌های مختلفی در آن تعبیه شده و بیش از ۶ هکتار فضای سبز در این مجموعه احداث گردد.

از سوی دیگر ۱۱ بنای تاریخی در پادگان وجود دارد که هنوز بر سر تعیین تکلیف و استفاده از آنها توافقات مناسبی حاصل نشده و به گفته برخی منابع میراث فرهنگی اعلام کرده که ارتش خود باید آثار را نگهداری کند این در حالی است که ارتش توانایی این عمل را نداشته و همین موضوع باعث بلاتکلیفی این بناهای تاریخی شده است.

از سوی دیگر بر اساس مصوبه شورای شهر خرم‌آباد  قرار بر این شده که بخشی از اراضی تعلق یافته به شهرداری قطعه بندی و به فروش برسد تا در راستای آزادسازی خیابان انقلاب و حافظ استفاده شود.

اما طرح مذکور در همان ابتدا با گلایه مندی و انتقادهای زیادی از سوی فعالان اجتماعی، کارشناسان و صاحب فکر و عقیده روبرو بود و این افراد معتقد بودند که باید طرح جامع تری برای این ظرفیت بسیار مهم پیش بینی شود. منتقدان می‌گویند چرا باید شهرداری و شورای شهر فروش اراضی  را دست مایه ای برای اجرای سایر پروژه‌های شهری قرار دهند.

این پادگان که دیگر کاربری نظامی ندارد و باید کاربری جدید برای آن تعریف شود، با توجه به موقعیت مکانی و فضای داخلی آن، ظرفیت تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری، فرهنگی، تفریحی و اجتماعی در غرب کشور را داشته و باید نگاه جامع تر و بلندنظرانه تری در مورد آن وجود داشته باشد.

صرفا فروش بخشی از املاک نمی‌تواند چاره ساز باشد، کمااینکه تجربه ثابت کرده فروش اراضی پرظرفیت خرم‌آباد که در گذشته اتفاق افتاده نه تنها چاره ساز نبوده بلکه زخمی بر پیکره دیار افلاک بوده است.

 بسیاری از فعالان اجتماعی معتقدند باید این پادگان و اراضی اش به یک قطب توسعه ای در شهر تبدیل شود و مسوولان شهری خرم آباد تصمیمات کوتاه مدت و عجولانه ای را در این راستا نگیرند. 

 

کشمکش ها در مورد این موضوع تا جایی پیش رفته که در روزهای گذشته اخبار غیررسمی و ضد و نقیضی در مورد واگذاری و فروش برخی از املاک پادگان به گوش می رسد که البته روابط عمومی شهرداری خرم آباد با صدور جوابیه ای این امر را تکذیب و اعلام کرده فروش اراضی از طریق مزایده عمومی اتفاق خواهد افتاد امری که باعث دل نگرانی دلسوزان به این دیار شده است.

به گفته مسوولان شهرداری ارتش سهم خود از این مجموعه را به شخص یا اشخاصی واگذار کرده است، و بر همین اساس احتمال اینکه کاربری دلخواه و بدون در نظر گرفتن طرح جامع در آن اجرا شود وجود دارد.

در هر حال وجود اراضی در موقعیت پادگان صفر ۷ یک فرصت جدی برای توسعه خرم آباد بوده و باید از آن برای تبدیل این مجموعه به یک زیرساخت بسیار مهم و تأثیرگذار گردشگری و فرهنگی خرم آباد استفاده کرد.

 

مطمینا ایجاد فضای سبز به تنهایی پاسخگوی این میزان ظرفیت اراضی پادگان صفر ۷ نیست و مسوولان نباید برای تامین اعتبار دست به اقدام کوتاه مدت بزنند و اعضای شورای شهر و مسوولان شهرداری خرم آباد بدانند که در صورت هدر رفت این ظرفیت بسیار مهم نمره‌ای منفی برای آنها خواهد بود و فرصت بزرگی را برای توسعه خرم‌آباد از دست داده‌اند.

حال درخواست فعالان اجتماعی و فرهنگی این دیار از مسوولان ارشد استان ورود جدی به این قضیه بوده تا طرح جامع و بلندنظرانه‌ای برای این ظرفیت بالقوه شهر خرم‌آباد تدوین و به سرعت اجرایی شود.

مطمئنا با توجه به موقعیت بسیار مناسب پادگان صفر ۷ می توان با برنامه ریزی مناسب این مجموعه را به یک محور گردشگری و فرهنگی در خرم‌آباد تبدیل کرد، و با برنامه ریزی مناسب ظرفیت هایی از قبیل موزه، شهربازی، تفرجگاه، باغ موزه، فرهنگسرا و ... را با نظر کارشناسان و صاحبان فکر و عقیده در این مجموعه ایجاد کرد.

 

مطمنا مدیریت ارشد استان می تواند با کمک به شهرداری و اعضای شورای شهر و بهره‌گیری از نگاه و مشاوره دلسوزان این دیار و استفاده از ظرفیت شرکت های مشاور طراحی دقیق و حساب شده ای برای این زیرساخت مهم خرم آباد کرده تا شاهد تبدیل اراضی پادگان صفر ۷ به قطب توسعه‌ای خرم‌آباد باشیم.

هر چند تصمیم گیری در مورد اراضی متعلق به شهرداری وظیفه شورای شهر و شهرداری است، اما انتظار می‌رود مسوولان ارشد استان نیز در این زمینه از همه ظرفیت های موجود استفاده کرده و اجازه ندهند این فرصت تاریخی به راحتی از بین برود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول