اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مکتب امام راحل (ره) نسخه شفابخش دردهای امروز دنیای اسلام

به اعتقاد کارشناس و صاحبنظر مسائل منطقه، پیروی از مکتب امام راحل (ره) و بهره‌برداری از میراث گرانبهای ایشان بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است.

مکتب امام راحل (ره) نسخه شفابخش دردهای امروز دنیای اسلام

«حسین اسوبعلی اف» کارشناس و صاحبنظر مسائل منطقه در یادداشتی که به مناسبت سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه قرار داد، به بررسی نقش امام و توجه ایشان به وحدت امت و مسائل و مشکلات مسلمانان و ضرورت استفاده از مکتب معمار انقلاب اسلامی در شرایط کنونی پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: میلیون ها نفر از مردم جهان اعم از مسلمان و غیرمسلمان روز 14 خرداد را به عنوان روز رحلت رهبر برجسته دینی و سیاسی ایران می شناسند، ایرانی که با اتکاء به قانون خداوند متعال و تحت رهبری خردمندانه امام حمینی (ره) با پیروزی انقلاب اسلامی امپریالیسم و ​​هژمونیسم جهانی را به چالش کشید، در برابر جنگ هشت ساله تحمیلی ایستادگی کرد و به پیروزی رسید، بر تهدیدات داخلی و خارجی غالب آمد، کشور مترقی جدیدی ایجاد کرد و به طور قاطع ایده انقلاب را در اندیشه سیاسی اسلامی به منصه ظهور رساند.

در چنین روزی امام خمینی (ره) با دلی‌ آرام، قلبی‌ مطمئن، روحی‌ شاد و احساس انجام دین و وظیفه در برابر ملت ایران و امت اسلامی به‌ سوی‌ جایگاه‌ ابدی‌ خویش شتافت. هنگامی که امام بزرگوار دار فانی را وداع گفتند و به دیار باقی پیوستند، مطمئن بودند که نسل های بعدی مسلمان نه تنها مسیر ایشان را ادامه خواهند داد، بلکه درخت انقلاب اسلامی را قوی تر و پربارتر از گذشته خواهند کرد و مشعل مبارزه برای آزادی و عدالت را با انتقال به ملت های مسلمان و غیرمسلمان در سراسر جهان همیشه فروزان نگاه خواهند داشت.

اکنون سیر زندگی امام خمینی (ره)، فعالیت‌های دینی و سیاسی، آثار و بیانات ایشان در بسیاری از کشورهای جهان اسلام و غیر اسلامی در جایگاه یکی از موضوعات مهم فعالیت های پژوهشی قرار گرفته است. به لحاظ سیاسی، بررسی نهضت آزادی‌خواهی مردم جهان بدون تحلیل دقیق شخصیت امام خمینی (ره) غیر ممکن است.

همچنین موضوع آزادی فلسطین اشغالی به عنوان عنصر محوری مبارزه مسلمین و مستضعفین علیه ظلم و استبداد را نمی توان بدون شناخت نقش رهبری خردمندانه امام خمینی (ره) قابل تصور دانست. نقش آثار و رهنمودهای معمار انقلاب اسلامی را اکنون در مبانی اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و موفقیت های روزافزون آن به صراحت می توان مشاهده کرد.

بحث در مورد همبستگی، وحدت و انسجام جهان اسلام بدون در نظر گرفتن اندیشه های مترقی دینی و سیاسی امام راحل اصولاً امکان پذیر نمی باشد. در واقع، امام بزرگوار در سخنرانی ها و اظهار نظرهای حکیمانه خویش بسیاری از مشکلات امروز دنیای اسلام را پیش‌بینی و توسل به منابع اساسی و جامع، یعنی قانون و شریعت الهی را چاره‌ی اصلی برای حل مشکلات حال و آینده می دانستند.

نکته بسیار مهم و ارزشمند این است که در حال حاضر میراث امام خمینی (ره) را می توان به چشم خود دید که نمونه بارز آن دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران می باشد. جمهوری اسلامی اکنون تنها پایگاه اراده آزاد و مقاومت در خاورمیانه است که کوچکترین وابستگی ای به هژمونی و امپریالیسم جهانی ندارد که نمونه و الگوی بسیار مناسبی برای کشورهای جهان اسلام می باشد.

نکته دیگری که امام راحل همواره روی آن تاکید می کردند، وحدت اسلامی و از بین بردن تفرقه بین شیعه و سنی بود.

در حقیقت در دیدگاه امام خمینی (ره) وحدت مسلمین به عنوان یک استراتژی مهم جایگاه داشت که در این راستا اقدامات ارزشمندی را صورت دادند که اعلام ایام خجسته مولود پیامبر (ص) به عنوان هفته وحدت، یکی از آنها است.

امام بر این اعتقاد راسخ بودند که اگر روابط میان کشورهای مسلمان مبتنی بر اشتراک عقیده و وحدت کلمه باشــد، زمینه اختلافات محدود شده و هویت جدید اسلامی شکل خواهد گرفت که موجب عزت و سربلندی امت خواهد شد.

معمار انقلاب اسلامی ایران همچنین بر این نکته تاکید صریح داشتند که اختالفات میان کشورهای اسلامی باید از راه گفت و گو و اتکا به اصول و ارزش های مشترک دینی و فراهم کردن زمینه تقریب رفع گردد.

امام خمینی (ره) با اشاره به آنکه اتحاد ملت ایران منجر به شکست قدرت 2500 ساله شاهنشاهی شد، تبیین کردند که اگر همه مسلمانان با هم متحد باشند، هیچ قضیه ای در جهان اسلام از جمله آزادی قدس شریف لاینحل باقی نخواهد ماند.

موضوع وحدت اسلامی که مورد تاکید همیشگی امام راحل بود، امروز در شرایطی که برخی قدرت های جهانی و به خصوص آمریکا و غرب حمایت های خود از رژیم اشغالگر و ضد اسلامی صهیونیستی را تشدید کرده و تعدادی از کشورهای مسلمان را نیز در مسیر منافع مغرضانه خود قرار داده اند، از اهمیت بسیار زیاد راهبردی برخوردار شده است.

بنابراین مسلمانان سراسر جهان بایستی به عنوان یک امت واحده عمل کنند و به رهبران بی کفایت و سلاطین دنیاپرست خود اجازه ندهند منافع واقعی آنها را که ستیز با ظالم و حمایت از مظلوم است، با بهانه «مصلحت کشور» به یک معامله معمول با قدرت ها تبدیل کنند. در این راستا پیروی از مکتب امام راحل (ره) و بهره برداری از میراث گرانبهای ایشان بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته و بدون تردید موثر و کارساز تمام خواهد شد.

 انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول