اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رئیس جمهور قرقیزستان: برای اتحاد اقوام نیاز به ایدئولوژی مشترک داریم

رئیس جمهور قرقیزستان به مناسبت دوازدهمین سالگرد «حوادث ژوئن» تأکید کرد: برای اتحاد گروه‌های قومی نیازمند یک ایدئولوژی مشترک هستیم.

رئیس جمهور قرقیزستان: برای اتحاد اقوام نیاز به ایدئولوژی مشترک داریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان به مناسبت دوازدهمین سالگرد حوادث جنوب گفت: برای جلوگیری از درگیری‌های بیشتر مانند رویدادهای ژوئن به یک ایدئولوژی مشترک که گروه‌های قومی را متحد می‌کند، نیاز است.

وی ادامه داد: میهن ما و مردم چند ملیتی قرقیزستان در تاریخ خود آزمایش‌های سرنوشت سازی بسیاری را تجربه کرده‌اند. متأسفانه در طول 30 سال استقلال، آزمون‌های سختی را پشت سر گذاشتیم و یکی از آنها حوادث تلخ ژوئن 2010 است.

به  گفته رئیس جمهور در حوادث ژوئن در شهر چند ملیتی «اوش» و «جلال آباد»، نیروهای مخرب خارجی و نیز تجزیه طلبان تلاش کردند تا وحدت مردم ما را تضعیف کنند.

وی خاطر نشان کرد: این نیروها با انتشار اطلاعات نادرست و برانگیختن نفرت قومی در جامعه، بین دو ملتی که با همدیگر زندگی می‌کردند، تفرقه انداختند و اتحاد آنها را از بین بردند و به خاطر منافع خود، در تلاش برای نابودی آینده کشور ما، آتش درگیری را برافروختند.

جباراف افزود: در آن حادثه خون‌های بسیاری و اشک‌های مادر و پدران ریخته شد، بچه‌ها یتیم و زنان بیوه شدند. اما مردم ما که در تاریخ خود آزمون‌های سخت و دشوارتری را تجربه کرده‌اند، با درایت، سخاوت و بردباری خود شعله دشمنی را خاموش و وحدت و یکپارچگی کشور را حفظ کردند.

وی با اشاره به اینکه مردم قرقیزستان هرگز کسانی را که در این شرایط سخت به کمک ما آمدند، فراموش نخواهند کرد، گفت: از همه طرف‌ها و جامعه بین المللی به خاطر حمایتشان در این روزهای سخت و همچنین از همه شهروندان کشور برای کمک به آسیب دیدگان تشکر می‌کنیم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: من فکر می‌کنم که این رویداد غم انگیز بار دیگر ثابت کرد که اتحاد همه اقوام ساکن در یک منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است. حوادث غم انگیز ژوئن همچنین یادآور وظیفه ما برای تقویت بیشتر روابط دوستانه است و مهمتر از همه، آنها به ما این احساس را می‌دهند که ساختن یک قرقیزستان قوی و مرفه برای نسل‌های آینده وظیفه مقدس ماست. ما نباید فراموش کنیم که هر فردی، صرف نظر از ملیت، باید نسبت به فرهنگ، آداب و رسوم و سنت‌های مردمان دیگر حساس باشد. برای جلوگیری از چنین حوادث غم انگیز، ما نیاز به یک ایدئولوژی مشترک داریم که گروه‌های قومی را متحد کند و هدف آن ایجاد مدارا در جوانان باشد.

لازم به ذکر است که در آوریل سال 2010، در قرقیزستان در پی اعتراضات، تغییر حکومت صورت گرفت. در ژوئن همان سال، درگیری‌های قومیتی در استان‌های «اوش» و «جلال‌آباد» آغاز شد. "رویدادهای ژوئن" بنا به آمار رسمی، 446 کشته و حدود 2000 نفر زخمی برجا گذاشت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول