اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

چراغ سبز شهرداری برای افزایش دوچرخه‌های اشتراکی/تغییر و تحول به دوچرخه‌های نارنجی رسید

دوچرخه‌های هوشمند در تهران قرار است افزایش یابد. معاون شهردار می‌گوید برنامه‌های ما حمایت از دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی است و همزمان بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گرفته، اعضای شورای شهر هم معتقدند مدیریت شهری سابق در حوزه دوچرخه فقط تبلیغ کرده و اکنون طرح‌هایی برای اجرا به صورت هوشمند در دستور کار است.

چراغ سبز شهرداری برای افزایش دوچرخه‌های اشتراکی/تغییر و تحول به دوچرخه‌های نارنجی رسید

خبرگزاری فارس، گروه شهری: استفاده از دوچرخه به عنوان یکی از مدهای حمل و نقلی مورد توجه برخی از تهرانی‌ها است، هرچند شیب تهران در میان شمال و جنوب پایتخت سبب شده برخی از شهروندان علیرغم میل باطنی نتوانند از دوچرخه استفاده کنند. راه اندازی دوچرخه‌های اشتراکی یا همان دوچرخه‌های نارنجی هر چند با حاشیه و اما و اگرهای فراوان روبه رو بوده ولی هنوز مشتریان خاص خودش را دارد و مدیریت شهری جدید هم برنامه‌هایی را در مورد آن آغاز کرده است.

نباید دوچرخه‌های اشتراکی را حذف کرد

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران در مورد وضعیت دوچرخه‌های اشتراکی در تهران گفت: دوچرخه یک مد حمل‌ونقلی است که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را حذف کرد و در خیلی از شهرهای دنیا استفاده از دوچرخه توسعه یافته، اما در برخی از شهرها نیز همچون تهران خیلی از دوچرخه استقبال نشده است که باید سعی کنیم سهم این مد غیرموتوری را که هم به سلامت شهروندان، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و غیره کمک می‌کند، افزایش دهیم.

 برنامه ما حمایت از دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که برنامه ما حمایت از دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی است، ادامه داد: اما بررسی‌ها نشان داده که رویکرد سابق جوابگو نبوده و باید رویکردها در این زمینه تغییر کند.

حداکثر سهم دوچرخه در جابه‌جایی روزانه

وی اضافه کرد: نتایج حاصله نشان می‌دهد که حداکثر سهم دوچرخه در جابه‌جایی روزانه ۱۰ الی ۱۵ درصد بوده است که زیر ۰.۱ درصد از کل جابه‌جایی‌های تهران است که این نشان می‌دهد رویکردهای قبلی موفقیت‌آمیز نیست در حالی که باید در افق سالانه ۱۹۰ هزار جابه‌جایی با دوچرخه انجام می‌شد که نشده است و باید مدل‌های قبلی تغییر کند.

شفیعی با بیان این‌که سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اخیرا مصوبه‌ای را در هیات مدیره خود داشته که براساس آن به جای روش‌های خرید اشتراک، تبلیغات و غیره به سرمایه‌گذار کمک کنیم تا مابه‌ازای هرجابه‌جایی از آنها خرید خدمت کنیم، گفت: یعنی هر شهروندی که از دوچرخه‌های اشتراکی استفاده کرد ما در شهرداری تهران مابه‌ازای آن عددی را به سرمایه‌گذار پرداخت می‌کنیم که این عدد از سوی کارشناسان رسمی دادگستری تعیین شده و پس از آنکه عدد خرید خدمت در هیات مدیره سازمان حمل و نقل تصویب شود طی فراخوانی از سرمایه گذاران می‌خواهیم که با این مدل جدید، سرمایه گذاری کنند.

 زیرساخت‌ها را تکمیل می‌کنیم

معاون شهردار تهران اضافه کرد: اگر سرمایه گذاران از این مدل که توجیه اقتصادی دارد استقبال کنند ما نیز زیرساخت‌ها را تکمیل می‌کنیم، چرا که زیرساخت‌های زیادی در شهر ایجاد شده اما پراکنده است و سبب اعتراض مردم و کسبه شده است.

وی عنوان کرد: در ابتدا تقاضا شکل می‌گیرد و مابه‌ازای آن شبکه دوچرخه را تکمیل می‌کنیم.

فراخوان برای دعوت از سرمایه‌گذاران حوزه دوچرخه

یعقوب آزاده دل، مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک درباره فراخوان منتشر شده برای دعوت از سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها در اجرای طرح دوچرخه‌های اشتراکی گفت:‌ برای این منظور در ابتدا فراخوانی با عنوان شناسایی ارائه کنندگان خدمات دوچرخه اشتراکی برای خرید خدمات سفر منتشر شد اما تاکنون هیچ قراردادی با شرکتی در اینباره منعقد نشده است.

وی اجرای طرح دوچرخه‌های اشتراکی در شهر را منوط به حضور سرمایه‌گذاران دانست و گفت: این طرح از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک با هدف توسعه مدل حمل و نقل با دوچرخه در شهر و تقویت آن برنامه‌ریزی شده است و اگر سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها به این عرصه وارد شوند، طرح به زودی در تهران اجرا خواهد شد. یکی از شرکت‌هایی که می‌تواند همکاری خوبی در این طرح مانند گذشته داشته باشد، شرکت بیدود است در حالی که هنوز این شرکت هم برای قرارداد بستن پیشقدم نشده است. اما چنانچه شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران دیگر نیز تمایل به تعامل داشته باشند، می‌توان طرح را اجرایی کرد.

استقبال از دوچرخه برقی و دنده‌ای

آزاده‌دل در ادامه به جزئیات این طرح و اقداماتی که باید شرکت‌ها برای قرارداد انجام دهند، اشاره کرد و اظهار داشت:  شرکت‌ها باید اساسنامه را براساس فراخوان از سازمان حمل و نقل و ترافیک تحویل بگیرند و پس از تکمیل اسناد آن را به ما تحویل دهند و سپس عرضه و اقدامات فنی انجام شود. بعد از این مراحل این امکان فراهم خواهد شد تا با شرکت‌ها وارد قرارداد شویم. حالا می‌خواهد این شرکت، شرکت بیدود و یا سایر سرمایه گذاران دیگر باشد. این فراخوان همچنان در همه فصول سال منتشر خواهد شد و این می‌تواند به سرمایه‌گذاران برای ادامه طرح، اطمینان خاطر دهد.

مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک درباره ویژگی‌های دوچرخه‌ها توضیح داد: هر سرمایه گذار با حداکثر ۳۰۰ دستگاه دوچرخه می‌تواند وارد این قرارداد شود. دوچرخه‌ها باید دارای استاندارد لازم باشند. اکنون دوچرخه‌های ما از مدل معمولی است اما از شرکت‌هایی که دوچرخه‌های دنده‌ای یا برقی هم داشته باشند، استقبال خواهیم کرد تا بلکه هر چه زودتر در شهر تهران فعالیت دوچرخه‌ها آغاز شود.

آزاده‌دل درباره هزینه کرایه دوچرخه در دور جدید نیز گفت: قیمت هزینه سفر تمام شده را کارشناس رسمی دادگستری محاسبه می‌کند و در این محاسبه مبلغ کمی از مردم و بقیه را شهرداری تقبل خواهد کرد. در نهایت شهروندان در پایان هر ماه می‌توانند صورت وضعیت و هزینه سفر را محاسبه و آنچه را که پرداخت کرده‌اند از شهرداری طلب کنند. مصرف کنندگان در این مدل با کمترین هزینه می‌توانند از دوچرخه‌ها به عنوان حمل و نقل ارزان، پاک و انفرادی استفاده کنند.

سید جعفر تشکری هاشمی،رئیس کمسیون عمران و حمل و نقل شواری شهر ششم درباره موضوع دوچرخه در پایتخت به خبرنگار فارس گفت: سال‌هاست که سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت مورد چالش میان مردم، کارشناسان ومسئولین حوزه شهری بوده و در هر دوره‌ای از مدیریت شهری، به تناوب وعده‌هایی برای بر طرف کردن این مشکل عظیم پایتخت داده شده است. در این میان در شورای شهر تهران و همچنین در بخش شهرداری نیز طرح‌ها و برنامه‌هایی برای حل این موارد ارائه شده بود.

 بهبود حمل و نقل عمومی در اولویت است/ مدیریت شهری سابق فقط دنبال تبلیغ دوچرخه بود

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به استفاده از مد دوچرخه در سال‌های گذشته، گفت: بعضی اوقات به نظر می‌رسد افراطی‌گری و زیاده‌روی در تصمیمات بود؛ مثل موضوع دوچرخه.

وی افزود: ما می‌بینیم که در چهار سال گذشته، میل به توسعه حمل و نقل عمومی و میل به بهبود حمل و نقل عمومی چندان مورد توجه نبوده و بیشترین تمرکز را روی بحث توسعه دوچرخه گذاشتند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اجرای طرح دوچرخه سواری و حمایت از طرح بیدود نیز اظهار داشت: بنده معتقدم دوچرخه برای فواصل کوتاه بین مبادی و مقاصدی که نقاط توزیع سفر و جذب سفر هستند، می‌تواند وسیله خوبی باشد.

وی ادامه  گفت: از همکاران در کمیسیون خواسته شد که بر روی این موضوع کار کرده و در حال حاضر مشغول هستند، حتی در بعضی از مناطق شهری نیز طرح هایی ارائه شده که در حال بررسی و مطالعه هستند.

دوچرخه‌های اشتراکی در آستانه تحول

حدود 5 سال از حضور دوچرخه‌های نارنجی در تهران می‌گذرد در این مدت اما و اگرهای فعالیت این دوچرخه‌ها زیاد بوده است برخی شهروندان آنها را ناکارآمدبه دلیل کیفیتشان و برخی مناسب به لحاظ دسترسی و هوشمند بودنشان می‌دانند. حالا مدیریت شهری جدید برنامه‌هایی در مورد این دوچرخه‌ها در پایتخت دارد و قرار است  دعوت از سرمایه‌گذاران حوزه دوچرخه صورت گیرد و همزمان تکمیل زیرساخت‌ها نیز صورت گیرد. حالا باید منتظر ماند و دید که دوچرخه‌های اشتراکی توسعه می‌یابد؟ و با عقد قرارداد با شرکت های جدید دوچرخه‌ها شکل و شمایل دیگری خواند داشت و هوشمندتر می‌شود؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول