اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

«تب کریمه‌کنگو» بیماری مرگ‌بار و ۱۰۰ درصد کشنده/ از ذبح دام خارج از کشتارگاه پرهیز شود

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خطر محتمل است و باید بسیار دقت کنیم، یادآور شد: مسائل پیشگیری و اطلاع‌رسانی را به همه شهروندان اعلام می‌کنیم چون اگر کسی به این بیماری مبتلا شود و درمان نشود ۱۰۰ درصد منجر به مرگ می‌شود.

«تب کریمه‌کنگو» بیماری مرگ‌بار و ۱۰۰ درصد کشنده/ از ذبح دام خارج از کشتارگاه پرهیز شود

محمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: طبق آماری که ریاست دامپزشکی کشور اعلام کرد ۱۳ نفر در کشور مبتلای قطعی به تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو شده که یک نفر منجر به فوت شده است.

وی با بیان اینکه این بیماری در استان همجوار ما مشاهده شده است، تصریح کرد: در استان ما هنوز این بیماری دیده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خطر محتمل است و باید بسیار دقت کنیم، یادآور شد: مسائل پیشگیری و اطلاع‌رسانی را به همه شهروندان اعلام می‌کنیم چون اگر کسی به این بیماری مبتلا شود و درمان نشود ۱۰۰ درصد منجر به مرگ می‌شود.

اصغرزاده با بیان اینکه این بیماری مانند بیماری حاری است، ادامه داد: این بیماری ویروسی است و به چهار طریق می‌تواند انسان را آلوده کند.

وی با بیان اینکه اگر کنه آلوده باشد و به بدن انسان وصل و یا دام را آلوده کند یا از طریق خون‌آبه و خونریزی بیماری منتقل می‌شود یا کشتن خود کنه با دست سبب انتقال بیماری می‌شود، افزود: خطرناک‌ترین آن انسان به انسان است که از طریق تنفس هم منتقل می‌شود و افرادی که فوت می‌شوند سخت‌تر از کرونا بحث خاکسپاری آن‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امید است مانند سال‌های دیگر که از این بیماری پاک بودیم امسال هم این بیماری وارد استان نشود، اضافه کرد: باید رعایت کنیم چراکه بیماری کٌشنده است.

اصغرزاده با بیان اینکه در بحث سم‌پاشی با اعتبار محدودی که داریم بیشترین اعتبارات را در حوزه سم‌پاشی در نظر گرفته‌ایم، تصریح کرد: سم‌پاشی بدن دام و حمام کردن دام انجام می‌شود و اولویت ما روستاهای کم برخودار یا همجوار با روستاهای پرخطر هستند.

وی یادآور شد: آموزش در جلوگیری از این بیماری حائز اهمیت است تا خود دامداران و روستائیان به صورت خودجوش همکاری کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تب کریمه‌کنگو سال ۷۸ وارد ایران شد و عملاً سبب فوت یک پزشک زن شد، ادامه داد: در زمان‌های قدیم دامداران به صورت مرتب نسبت به سم‌پاشی اقدام می‌کردند و در خراسان‌جنوبی نیز به صورت فرهنگ درآمده و هر ۴۵ روز سم‌پاشی انجام می‌شود.

اصغرزاده با بیان اینکه فصل تابستان و بهار فصل زایش کنه است، افزود: ما نیز در حد بضاعت کمک می‌کنیم و آموزش می‌دهیم و هرگونه حمل و نقل دام علاوه بر پلاک باید تأییده سلامت داشته باشد و تأییده همان سم‌پاشی دام است و سپس اجازه حمل داده می‌شود.

وی با بیان اینکه سم‌پاشی را در میدان‌های دام و کشتارگاه‌ها به صورت خودجوش انجام می‌دهیم و بسیج سازندگی کمک می‌کند، تصریح کرد: ممکن است کنه‌های موجود در بدن دام بیماری داشته باشند که به کشتارگاه‌ها و قصاب‌ها آموزش داده شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بیشترین آلودگی از حمل و نقل دام قاچاق است، یادآور شد: طبق قانون هرگونه نقل و انتقال دام بدون پلاک و تأییده سلامت حکم قاچاق را دارد و توسط تعزیرات متوقف می‌شوند و علاوه بر جریمه‌های پرداختی دام آن‌ها نیز به نفع دولت ضبط می‌شود.

اصغرزاده ذبح غیرمجاز را خطرناک دانست و ادامه داد: کشتار غیرمجاز نیز خطرناک است و ما کشتارگاه صنعتی در خوسف داریم و در سایر شهرستان‌ها حفاظت فردی از نظر نبود کنه بررسی می‌شود و اگر دامی ۱۰۰ درصد آلوده باشد، ۲۴ ساعت باید در پیش‌ سرد باشد تا ویروس از بین برود.

وی افزود: این ویروس در دمای ۵۳ تا ۵۶ درجه به مدت ۳۰ دقیقه زنده است و اگر پخته شود از بین می‌رود و باید قبل از تیکه کردن گوشت از دستکش استفاده کرد چون مخاطرات زیاد است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه آزمایشگاه تشخیص بیماری کریمه‌کنگو در استان نداریم، اضافه کرد: آزمایشات به تهران ارسال می‌شود و علائم این بیماری در ابتدا مانند سرماخوردگی است و به مرور خونریزی زیرپوستی و کاهش پلاکت خون را در پی دارد.

اصغرزاده با بیان اینکه این بیماری مختص شرق کشور نیست و در غرب نیز دیده شده، گفت: این بیماری در بهار و تابستان بیشتر است ولی در زمستان و پاییز هم دیده شده، فصل خطر آن بهار و تابستان است چون زایش زیاد شده حمل و نقل بیشتر است.

وی با بیان اینکه خدمات ما رایگان است، تصریح کرد: در داروخانه‌های دامپزشکی استان سم موجود است و مردم می‌توانند خریداری کنند و ما توزیع و سم‌پاشی را رایگان انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول