اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

فارس‌ من| داوطلبان خواستار توضیحات بیشتر درباره مصوبه جدید کنکور شدند

تعدادی از کاربران سامانه فارس من با ثبت خواسته خود در این سامانه ارائه توضیحاتی درباره مصوبه جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی مبنی بر سهم معدل در پذیرش داوطلبان کنکور سراسری را خواستار شدند.

فارس‌ من| داوطلبان خواستار توضیحات بیشتر درباره مصوبه جدید کنکور شدند

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ در روزهای اخیر درباره «پویش مخالفت با تأثیر قطعی معدل در کنکور ۱۴۰۲» چیزهایی به گوشتان خورده است؟ در کشور ما به دلیل جمعیت جوان نزدیک کنکوری به گونه‌ای است که بیشتر خانواده‌ها با کنکور درگیر هستند و اخبار مرتبط با کنکور را پیگیری می‌کنند به همین دلیل شاید درباره مصوبه جدید کنکور و پویشی که از سوی برخی داوطلبان برای مخالفت با این مصوبه راه‌اندازی شده است، شنیده باشید.

اما مصوبه جدید کنکور چیست؟ شورایعالی انقلاب فرهنگی چندی پیش مصوبه‌ای را مطرح کرد که براساس این مصوبه، سهم ۶۰ درصدی معدل دوره متوسطه دوم و سهم ۴۰ درصدی آزمون کنکور در پذیرش دانشگاه‌ها درنظر گرفته می‌شود و دانشگاه‌ها می‌توانند برای رشته‌های پرطرفدار حدنصاب معدل تعیین کنند.

از میان کارشناسان برخی موافق این مصوبه بودند و اعتقاد داشتند که ارزیابی داوطلبان کنکور نباید صرفا به حضور چند ساعته در یک آزمون پراسترس به نام کنکور ختم شود و برخی نیز مخالف بودند و می‌گفتند با اجرای این مصوبه استرس داوطلبان کنکور به جای یک آزمون چند ساعته به سه سال دبیرستان منتقل می‌شود.

این مصوبه در روز ۵ بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و در همان زمان نیز سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این مصوبه را برای آسایش داوطلبان مفید دانست و گفت: با اجرای مصوبه تاثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور سرنوشت دانش‌آموزان صرفا در ۴ ساعت زمان آزمون تعیین نمی‌شود و سطح علمی داوطلبان بهتر محک می‌خورد.

قرار شد این مصوبه به صورت نهایی در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیس جمهور بررسی شود، این کار صورت گرفت و در پایان جلسه ۸۶۳ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در روز ۱۸ خردادماه امسال اعلام شد: «براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در آزمون سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی خواهد بود و در کنکور سال ۱۴۰۴، سال یازدهم نیز اضافه می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد به طوریکه سنجش تاکنون فقط از طریق کنکور بود اما با مصوبه جدید، سنجش دو بخش می‌شود؛ یک بخش مربوط به سوابق تحصیلی است و یک بخش مربوط به کنکور است، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی درسال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تاثیر قطعی می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.»

پس از انتشار اخبار مربوط به این مصوبه، مخالفت‌های داوطلبان کنکور آغاز شد و حتی پویشی در سامانه فارس من راه‌اندازی کردند.

این پویش تاکنون بیش از ۱۵ هزار امضا دارد و امضا کنندگان آن معتقدند مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی ایراداتی دارد به طوریکه سبب افزایش تقلب در امتحانات نهایی و غربال‌گری بسیار ضعیف امتحانات نهایی می‌شود.

* افزایش نمره‌گرایی و تخلفات کنکوری با اجرای مصوبه جدید کنکور

در این رابطه با چند نفر از داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ از جمله سردبیر سوژه فارس من گفت‌وگو کردیم.

سردبیر سوژه فارس من در این باره گفت: در کنکور اگر درسی مثل ریاضی را ۴۰ درصد هم بزنیم ارزش دارد اما اگر قرار باشد معدل در پذیرش داوطلبان موثر باشد فقط باید نمره ۲۰ بیاوریم، چرا که تعداد افراد با نمره ۲۰ بسیار زیاد است بنابراین نمره ۱۹ بی ارزش است و علاوه بر ترویج نمره‌گرایی، استرس بسیاری نیز به داوطلبان وارد می‌شود.

یکی از داوطلبان کنکور نیز گفت: با اجرای مصوبه جدید کنکور مبنی بر سهم قطعی معدل در پذیرش داوطلبان، نمره‌گرایی در سیستم آموزشی و در دوره دبیرستان رایج می‌شود و این امر استرس زیادی به دانش‌آموزان وارد می‌کند.

با داوطلب دیگری صحبت کردیم که معتقد است مصوبه جدید کنکور سبب ایجاد مافیای جدید در زمینه کنکور می‌شود و افراد متمول می‌توانند با خرید کتاب‌ها و شرکت در کلاس‌های آموزشی که به این منظور برگزار می‌شود، در امتحانات نهایی نمره بالاتری بیاورند.

نظر فردی که دانش آموز سال دوم متوسطه است و امسال داوطلب کنکور نیست را هم پرسیدیم، وی گفت: امیدوارم مسوولان در اجرای این مصوبه پاسخ سوالات ما را بدهند، به طور مثال برای من که دانش آموز رشته علوم انسانی هستم اگر بخواهم رشته علوم تجربی را در دانشگاه ادامه دهم، چطور برنامه ریزی شده است.

به گزارش فارس، مسوولان اعلام کردند که در این مصوبه این سوالات داوطلبان کنکور بررسی شده است، به گفته مسوولان آموزشی کشور اجرای مصوبه جدید کنکور به نفع تمام داوطلبان به خصوص داوطلبان سطح پایین‌تر از نظر اقتصادی است.

به منظور آرامش داوطلبان کنکور، گروه دانشگاه خبرگزاری فارس این موضوع را به طور اجمالی از مسوولان پیگیری کرده است.

زوایای پیدا و پنهان مصوبه جدید کنکور را اینجا بخوانید

انتهای پیام/ ت 507

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول