اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

فارس من| انتقاد از تبلیغات لوکس و ترویج مصرف گرایی در رسانه ملی

جمعی از مخاطبان سامانه فارس من با ثبت پویشی با عنوان «نقد به تبلیغات لاکچری و تولیدات سریالی رسانه ملی»، نسبت به پخش تبلیغات بازرگانی با رویکرد ترویج زندگی لوکس و تزریق فرهنگ مصرف گرایی به جامعه انتقاد کردند.

فارس من| انتقاد از تبلیغات لوکس و ترویج مصرف گرایی در رسانه ملی

‌به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، از میان انبوه برنامه‌هایی که روی آنتن رسانه ملی نمایش داده می‌شود، پیام‌های تبلیغاتی و آگهی‌های بازرگانی، بخش زیادی از محتوای آنتن را به خود اختصاص داده‌اند. تبلیغاتی که در اکثر آن‌ها صورتی از زندگی لوکس، اشرافی و پر از تجملات برای مخاطبان تلویزیون پخش می‌شود. در حالیکه بیرون از این قاب جادویی، عموم مردم زندگی معمولی و ساده‌ای را تجربه می‌کنند و آگهی‌های بازرگانی نسبتی با واقعیت اجتماعی جامعه ندارد.

جمعی از مخاطبان سامانه فارس من با ثبت پویشی با عنوان «نقد به تبلیغات لاکچری و تولیدات سریالی رسانه ملی»، نسبت به پخش تبلیغات بازرگانی با رویکرد ترویج زندگی لوکس، فانتزی و غربی، تزریق فرهنگ مصرف‌گرایی به جامعه، ترویج فرهنگ بدقولی و عمل نکردن به وعده، اختصاص دادن کمترین زمان برای پخش اذان و فشرده کردن زمان پخش اذان و عدم تناسب میان تولیدات برنامه‌های مناسبتی در ایام خاص مانند ماه رمضان اشاره داشته‌اند.

متن این پویش بدین شرح است:

«پخش تبلیغات آن چنانی صدا و سیما که بیشتر ترویج زندگی لوکس و فانتزی و غربی است؛ مصرف گرایی انواع نوشیدنی‌ها، خوراکی و مواد غذایی را ترویج می‌دهد در حالی که قشر زیادی از این مردم آنقدر توانایی مالی ندارند که حتی هزینه‌های اولیه زندگی‌شان را تأمین کنند و مدام باید پای تلویزیون جواب سؤال فرزندان کوچک‌شان را بدهند که این مواد خوراکی چه مزه‌ای دارد.

خلف وعده کردن پیاپی در پخش برنامه‌های پربیننده و به درازا کشاندن تبلیغات، به جای برنامه‌هایی که تنها دلخوشی قشر ضعیف جامعه است ترویج فرهنگ بدقولی و عمل نکردن به وعده است.

اختصاص دادن کمترین زمان برای پخش اذان و فشرده کردن زمان پخش و استفاده از اذان قاریانی که زمان کوتاه‌تری دارند تا جایی که در آخرین هنرنمایی فاصله سکوت بین اذان معروف مرحوم موذن زاده را حذف کردند تا سریع‌تر پخش شود از اهم انتقاداتی که مخاطبان نسبت به آن دارند که چرا باید حتی اذان در زمان پخش برخی از برنامه‌های زنده مسابقات پخش نشود.

عدم تناسب برنامه های مناسبتی خصوصا مذهبی در ایام خاص و خصوصا ماه رمضان و تولیدات سریالی که کاملا سلیقه‌ای شده و هیچ شور و شوقی را در بیننده و نسل جوان برای پرداختن به آداب و آیین‌های مذهبی ایجاد نمی‌کند.»

لازم به ذکر است کار گروه هنر و رسانه خبرگزاری فارس، به زودی نشستی تخصصی با حضور کارشناسان و متخصصین درباب ترویج مصرف‌گرایی در رسانه ملی برگزار خواهد کرد و نتایج آن هم به صورت ویدئو و هم نوشتاری منشر خواهد شد. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول