اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار وزرای اقتصاد قرقیزستان و پاکستان؛ همکاری‌های تجاری محور مذاکرات

در حاشیه اجلاس سازمان تجارت جهانی در «ژنو» وزیر اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان با وزیر بازرگانی پاکستان دیدار و بر افزایش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کردند.

دیدار وزرای اقتصاد قرقیزستان و پاکستان؛ همکاری‌های تجاری محور مذاکرات

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در حاشیه اجلاس سازمان تجارت جهانی در ژنو  «دانیار امانگلدیف» وزیر اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان با «سید نوید قمر» وزیر بازرگانی پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار در مورد موضوعات مهم در چارچوب همکاری‌های چندجانبه و دوجانبه تبادل نظر شد و طرفین با وجود پتانسیل و اراده سیاسی هر دو کشور به سطح پایین روابط تجاری و اقتصادی بین کشورها اشاره کردند.

وزرای دو کشور تاکید کردند: وظیفه مستقیم آنها است که سطح همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف را با توانایی‌ها و پتانسیل موجود ارتقا دهند.

وزیر بازرگانی پاکستان به امکان استفاده  قرقیزستان از بنادر ترانزیتی پاکستان برای ورود به بازارهای جهانی اشاره کرد.

وی در این رابطه پیشنهاد امضای قرارداد ترانزیت دوجانبه با جمهوری قرقیزستان برای خروج کالا از طریق بنادر پاکستان و خروج کالاهای پاکستانی از خاک قرقیزستان به کشورهای اوراسیا را مطرح کرد.

امانگلدیف نیز به نوبه خود از ادامه کار در اجرای پروژه ساخت شبکه راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان خبر داد و عنوان کرد: هر چه بازار بزرگتر باشد، برای سایر کشورها جذاب‌تر خواهد بود.

وی تاکید کرد: وظیفه ما این است که بازارهای دو کشور را به یکدیگر نزدیک کنیم، ما علاقه مند به بررسی توافقی برای استفاده از پتانسیل‌های ترانزیتی متقابل هستیم.

امانگلدیف خاطرنشان شد: قرقیزستان با توجه به پتانسیل پاکستان در این بخش، علاقه مند به تامین محصولات نساجی و کشاورزی، ایجاد سرمایه گذاری‌های مشترک در زمینه مهندسی است.

طرفین توافق کردند که کار را با ایجاد کارگروهی برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی آغاز کنند که در آن موضوعات مطرح شده در این دیدار به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وزیر اقتصاد پاکستان توجه را به پتانسیل بزرگ برای سرمایه گذاری در جمهوری قرقیزستان توسط شرکت‌های پاکستانی جلب کرد و اظهار داشت: مشکل زیر ساختی در این راستا باید حل شود.

وی در این نشست به پروژه «CASA-1000» اشاره کرد که تامین برق تاجیکستان و قرقیزستان به پاکستان از طریق افغانستان را تامین می‌کند.

وزیر اقتصاد پاکستان بر لزوم اجرای این پروژه با در نظر گرفتن وضعیت افغانستان تاکید کرد.

طرفین همچنین در مورد آخرین وضعیت پاکستان تبادل نظر کردند.

همچنین اذعان شد که قرقیزستان و پاکستان برای صادرات کالا به اتحادیه اروپا از وضعیت GSP+ بهره مند هستند که هنوز هیچ نتیجه قابل مشاهده‌ای از آن بدست نیامده است.

طرفین در مورد ارتقای مشترک منافع در مذاکرات با اتحادیه اروپا در مورد GSP +، توسعه احتمالی استراتژی مشترک برای اجرای این وضعیت و افزایش عرضه محصولات به بازار اتحادیه اروپا توافق کردند.

مقامات ارشد دو کشور در ادامه همچنین ضمن دعوت از یکدیگر برای سفر رسمی به کشورهای خود موافقت کردند تا در آینده نزدیک برای اجرای عملی تمامی موارد مطرح شده این سفر انجام شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول