اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

اجرای طرح‌های نوین کشاورزی، گامی بلند در جهت مدیریت آب و ارتقای معیشت اقتصادی

رضا نامداری دانش آموخته مقطع دکترای تخصصی گیاه‌پزشکی؛ کارشناس جهاد کشاورزی و مجری ده‌ها عنوان طرح‌های تحقیقی- ترویجی از جمله افرادی است که چندین طرح ازجمله طرح تحقیقی و ترویجی بر روی هندوانه، برنج و ذرت به عنوان محصولاتی با نیاز آبی بالا داشته است، این دانش آموخته گیاه پزشکی معتقد است: با روش‌های صحیح و بکارگیری شیوه‌های نوین کاشت و داشت، می‌توان به صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف آب و حفظ معیشت اقتصادی کشاورز دست پیدا کرد.

اجرای طرح‌های نوین کشاورزی،  گامی بلند در جهت مدیریت آب و ارتقای معیشت اقتصادی

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، اجرای طرح‌های تحقیقی و ترویجی در حوزه کشاورزی می‌تواند نقش مهمی در صرفه‌جویی آب مصرفی در زراعت محصولات با نیاز آبی بالا همچنین  افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی داشته باشد.

نامداری می‌گوید: به طور کلی سه عامل بروز خشکسالی‌های اخیر، ارتقاء معیشت اقتصادی کشاورز و حفاظت محیط زیست باعث شد تا قدمی برای مدیریت عملی بحران خشکسالی در کنار ارتقاء معیشت کشاورز و حفاظت محیط زیست بردارم.

این دانش آموخته گیاه پزشکی معتقد است: با روش‌های صحیح و بکارگیری شیوه‌های نوین کاشت و داشت، می‌توان به صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف آب و حفظ معیشت اقتصادی کشاورز دست پیدا کرد.

با رضا نامداری در خصوص طرح‌های تحقیقی و ترویجی گفت‌وگوی کوتاهی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

 در مورد اهمیت طرح‌های اجرا شده توسط شما و ارتباط آن با موضوع خشکسالی توضیح می‌دهید؟

آب در دین مبین اسلام اهمیت ویژه و جایگاه مهمی دارد به طوری‌که با رجوع به آیات کلام الله مجید متوجه می‌شویم که کلمه آب بیش از 60 بار در قرآن ذکر شده و به نقش آب در حیات همه موجودات زنده و فواید مستقیم و غیرمستقیم این مایه حیات برای انسان تأکید شده است ؛ همه ما از نظر شرعی و قانونی ملزم به حفاظت از محیط زیست و ارکان آن از جمله آب و خاک و هوا هستیم.

این وظیفه شرعی و قانونی از یک طرف و ارتباط رشته تحصیلی و محل خدمت و نوع فعالیت کاری من از طرف دیگر باعث شد تا به عنوان عضو کوچکی از جامعه مدافعین امنیت غذایی، همیشه به دنبال ترویج روش‌های نوین کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی و تلفیق تجربه کشاورزان و علم نوین کشاورزی برای حرکت به سمت کشاورزی پایدار باشم تا علاوه بر حفظ و ارتقاء معیشت اقتصادی قشر زحمتکش کشاورز، سلامت محصولات کشاورزی و سلامت محیط زیست نیز در استان زرخیز لرستان بهبود پیدا کند که البته حادث شدن پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر هم مزید بر علت شد. 

به طور کلی سه عامل بروز خشکسالی‌های اخیر، ارتقاء معیشت اقتصادی کشاورز و حفاظت محیط زیست باعث شد تا قدمی برای مدیریت عملی بحران خشکسالی در کنار ارتقاء معیشت کشاورز و حفاظت محیط زیست بردارم.

چه طرح‌هایی را اجرا کرده‌اید؟

طرح تحقیقی و ترویجی را از سال‌ 1394 و 1400 بر روی هندوانه، برنج و ذرت به عنوان محصولاتی با نیاز آبی بالا و با هدف مدیریت مصرف آب و ارتقاء راندمان آبیاری در زراعت این محصولات انجام دادم تا به جای نهی کردن کشاورزان از کاشت اینگونه محصولات، روش صحیح زراعت آنها با حفظ منابع آبی و صرفه جویی در مصرف آب را ترویج دهیم.

طرح تحقیقی- ترویجی مدیریت مصرف آب در زراعت هندوانه در سال 1394 در سطح 10 هکتار از اراضی حوزه عمل مرکز جهاد کشاورزی کاغه جنوبی شهرستان دورود و طرح.های تحقیقی- ترویجی آبیاری ذرت با استفاده از نوار تیپ و خشکه‌کاری برنج نیز به ترتیب در سطح 5000 و 2500 مترمربع از اراضی منطقه کمالوند از توابع شهرستان خرم‌آباد اجرا شد.

 

 آیا اجرای این طرح‌های تحقیقی- ترویجی تأثیری در کاهش مصرف آب کشاورزی داشتند؟

در جواب این سؤال بایستی با قاطعیت اعلام کنم بله! خوشبختانه اجرای این طرح‌ها با وجود زحمات و مشقت‌هایی که داشت اما با همکاری خوب بهره‌برداران این مزارع، نتایج بسیار خوبی حاصل شد و بررسی داده‌های به دست آمده از اجرای این طرح‌ها و مقایسه آن با روش مرسوم زراعت این محصولات، به خوبی نشان داد که اجرای این طرح‌ها تأثیر بسیار زیادی در مدیریت مصرف آب دارد.

به عنوان مثال در روش نوین آبیاری هندوانه با استفاده از دو نوار تیپ موازی در طرح مورد اشاره، به ازای هر یک کیلوگرم هندوانه، حدود 7/25 لیتر آب مصرف شد درحالی‌که در روش مرسوم، به ازای هر یک کیلوگرم محصول هندوانه، حدود 85 لیتر آب مصرف می‌شود و اگر این حجم آب مصرفی را ضرب در یک هندوانه با وزن متوسط 7 تا 8 کیلوگرم کنیم، مشخص می‌شود که تفاوت حجم آب مصرفی در دو روش به چه میزان است.

یا در روش خشکه‌کاری برنج میزان آب مصرفی حدود 9000 مترمکعب در واحد سطح بود در حالیکه در روش مرسوم، این میزان حدود 21000 مترمکعب در واحد سطح است.

بنابراین می‌توان گفت اجرای این طرح‌های نوین، نقش بسیار زیادی در کاهش حجم آب مصرفی در زراعت محصولات با نیاز آبی بالا داشته است و اجرای موفقیت‌آمیز این طرح‌ها، به خوبی ثابت کرد که در صورت استقبال و همکاری و همراهی کشاورزان، با روش‌های صحیح و بکارگیری شیوه‌های نوین کاشت و داشت، می‌توان به صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف آب و حفظ معیشت اقتصادی کشاورز دست پیدا می‌کرد. 

 

گفته می‌شود برنج و ذرت و هندوانه جزء محصولات آبدوست هستند؛ آیا کاهش مصرف آب در کاشت این محصولات، تأثیر منفی بر روی بهره‌وری آنها نداشت؟

با وجود اینکه این محصولات جزء گیاهان با نیاز آبی بالا شناخته می‌شوند اما با استفاده از روش‌های ساده و کمی خلاقیت و ابتکار از جمله تغییر زمان کاشت، تغییر روش کاشت و تغییر روش آبیاری می‌توان در کنار حفظ عملکرد مطلوب محصول، در مصرف آب نیز صرفه‌جویی کرد.

به عنوان مثال در طرح تحقیقی- ترویجی هندوانه با استفاده از کاشت نشاء به جای بذر، حداقل 4 نوبت در آبیاری صرفه‌جویی شد و علاوه بر آن، عملکرد محصول 18 درصد نسبت به روش مرسوم افزایش داشت.

همچنین در طرح خشکه‌کاری برنج، با استفاده از روش آبیاری بارانی، محصول رشد خوبی داشت و به مرحله خوشه‌دهی و رسیدگی فیزیولوژیک رسید و بعد از برداشت مکانیــــــزه، بیش از 300 کیلوگرم برنج سفید نصیب کشاورز در سال اول اجرای طرح شد.

 آیا اجرای این طرح‌ها تنها در بحث مصرف آب اهمیت داشتند یا مزیت‌های دیگری نیز برای کشاورز به دنبال داشت؟

اجرای این طرح‌های تحقیقی- ترویجی علاوه بر کاهش چشمگیر آب در بخش کشاورزی و تغییر نگرش کشاورز و پذیرفتن اجرای روش‌های نوین کاشت و داشت محصولات کشاورزی، مزیت‌های مهم دیگری برای کشاورز به دنبال داشته است به عنوان مثال در روش خشکه‌کاری برنج می‌توان به کاهش 40 درصدی هزینه‌ها به دلیل حذف هزینه‌های تهیه بستر، کارگری و نشاءکاری و موارد دیگر  کاهش 50 درصدی مصرف بذر، کاهش سختی کار کشاورز و پیشگیری از بروز بیماری روماتیسم و عوارض پوستی و ....، کاهش خسارت آفات و بیماری‌ها خصوصاً کرم ساقه‌خوار برنج و بلایت برگی، افزایش سلامت محصول و محیط زیست به واسطه کاهش مصرف سموم شیمیایی و نیز افزایش درآمد کشاورز به واسطه کاهش هزینه‌ها اشاره کرد.

 

استقبال از طرح‌ها چگونه است؟

اگر این طرح‌ها به نحو احسن اطلاع‌رسانی و  ترویج شوند قطعا استقبال بیشتر می‌شود، تا همینجا هم کشاورزانی که طرح را از نزدیک مشاهده کردند مشتاق اجرا هستند.

آیا طرح دیگری در دست اجرا دارید؟

در حال حاضر مشغول اجرای مراحل پایانی یک طرح مقایسه اثر سموم روی نخود هستم.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟

 به همه کشــاورزان هم‌استانی توصیه می‌کنم با تعامل بیش از پیش با کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی در سطح استان لرستان، روش‌های نوین زراعت محصولات کشاورزی و مدیریت عوامل خسارت زا را آموزش ببینند و با تعهد و مسئولیت‌پذیری همیشگی در حرفه کشاورزی، نسبت به تولید محصول سالم در کنار حفاظت از آب و خاک و هوا اهتمام ویژه داشته باشند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول