اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

مقصد کارآفرینی و موفقیت تنها از جاده کنکور میسر نمی شود

کنکور تنها مسیر دستیابی به کارآفرینی و موفقیت نیست و می‌توان از راه‌های دیگر هم به هدف رسید؛ این حرف بسیاری از کارشناسان آموزشی و اقتصادی است.

مقصد کارآفرینی و موفقیت تنها از جاده کنکور میسر نمی شود

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ در مطب پزشک نشسته بودم که به همراه زنی که انگار مادرش بود از در وارد شد، به نظر ۱۷-۱۸ ساله می‌آمد، پس از گرفتن وقت از منشی کمی آن طرف‌تر نشستند، صدایشان را می‌شنیدم که مادرش می‌گفت چرا اینقدر به خودت استرس وارد می‌کنی تا بیمار شوی، مگر کنکور چقدر ارزش دارد؟ از جانت که مهم‌تر نیست؟ ببین اینقدر اضطراب داری که کارت کشید به دکتر؟ دختر جوان در واکنش به صحبت‌های مادر فقط سکوت کرده بود و خیره به زمین نگاه می‌کرد.

مادر که از دخترش جوابی نشنید صحبت‌هایش را یک طرفه باقی نگذاشت و شروع به صحبت با منشی مطب و بیماران دیگر کرد، ابتدا به خانمی که کنارش نشسته بود رو کرد و گفت: خانم شما کنکور دادی؟ کنکور چقدر اهمیت دارد که دختر من جانش را برایش می‌دهد؟

گویا این سوال باعث شد تا چند نفری که در مطب پزشک نشسته بودند و حتی منشی مطب به یاد خاطرات کنکورشان بیفتند، یا از استرس‌هایشان در روز کنکور گفتند یا به بی تفاوتی‌هایشان نسبت به نتیجه کنکور اشاره کردند.

منشی مطب با خنده گفت: زمان ما کنکور دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد یکی نبود و برای هر دانشگاه در کنکور جداگانه شرکت می کردیم، من همیشه وقت اضافه می‌آوردم، نمی دانم چرا دیگران وقت کم می آورند.

دختر نوجوانی هم گفت: من هم دو سال بعد باید در کنکور شرکت کنم، خدا را شکر با مصوبه جدید کنکور می‌گویند دیگر استرس نخواهیم داشت، انگار معدل دوره دبیرستان تاثیر بیشتری در کنکور دارد و سرنوشتمان در یک آزمون ۴ ساعته مشخص نمی شود.

آقایی که کمی آن طرف تر نشسته بود و مطالعه می کرد، سرش را از کتاب برداشت و گفت: زمان ما کنکور استرس داشت اما حالا تعداد دانشگاه‌ها و ظرفیت آن‌ها افزایش یافته و تمام داوطلبان قبول می‌شوند، استرس دیگر برای چه؟

همان آقا که خود را کارشناس اقتصاد معرفی کرد، ادامه داد: به نظر من مافیای اقتصادی است که سرنوشت بچه ها را به کنکور گره می زند و همین سبب ایجاد استرس می شود، من به فرزند خودم که سال بعد کنکور دارد هم گفته ام که تلاشش را بکند تا در رشته و دانشگاه مورد علاقه اش قبول شود، اما اگر نشد این را بداند که کارآفرینی مهم است، باید خلاقیت کارآفرینی داشته باشد، باید نیاز جامعه را بشناسد و بر مبنای آن کار ایجاد کند، تولید راه بیندازد تا هم اقتصاد جامعه راه بیفتد هم برای خودش درآمد ایجاد شود.

مادر همان دختر جوان که به دلیل استرس کنکور انگار دچار کاهش قند خون شده بود، در پاسخ به این آقا گفت: بله، جوانان باید بدانند که اصل کارآفرینی و اشتغال است، اگر فردی کارآفرینی بلد نباشد آن طرف کنکور هم خبری نیست.

پسر جوانی هم که خود را دانشجوی رشته مکاترونیک معرفی کرد، گفت: من زمان کنکور دچار ضعف جسمی و روحی شده بودم اما بر استرسم غلبه کردم و اجازه ندادم استرس زحماتم را نابود کند، هر فردی که بتواند استرس خود را کنترل کرده و تلاش کند قطعا موفق می شود البته کسب علم فقط با حضور در دانشگاه و کسب مدرک میسر نمی‌‌شود هر فردی می‌تواند بدون مدرک دانشگاهی هم موفق باشد. 

صحبت بر سر کنکور داغ شد و زمان آنقدر زود می گذشت که بیماران یکی یکی به داخل مطب می رفتند. دختر جوان اما در پاسخ به تمام صحبت ها سکوت کرد و تنها به زمین خیره شده بود.

صحبت های داخل مطب باعث شد تا از چند نفر دیگر نیز درباره استرس کنکور سوال کنم و از خاطرات زمان کنکورشان بپرسم.

دانشجوی رشته مترجمی زبان گفت: من خودم به زبان علاقه داشتم و به علاقه ام فکر کردم، معتقدم جوانان باید علاقه و استعداد خودشان را بدانند و بر مبنای آن هدف تعیین کرده و آن را دنبال کنند، نباید با چشمان بسته به دنبال بقیه رفت، هر کس باید بر اساس علاقه خودش رشته و دانشگاه را انتخاب کند اگر کسی صرف حرف دیگران در رشته و دانشگاهی که به آن علاقمند نیست مشغول به تحصیل شود با وجود حضور در دانشگاه به یک فرد بی‌انگیزه و ناموفق تبدیل می‌شود.

به گزارش فارس، کارشناسان معتقدند داوطلبان کنکور نباید این آزمون را تنها راه موفقیت بدانند، ورود به دانشگاه از مسیرهای دیگر بجز کنکور نیز ممکن است و حتی بدون ورود به دانشگاه نیز می‌توان کارآفرین بود و موفق شد؛ چه بسا افرادی که در رشته و دانشگاه غیردلخواه خود درس خواندند و مدرک گرفتند اما نتوانستند شغلی برای خود دست و پا کنند.

کارشناسان معتقدند جوانان برای ورود به دانشگاه باید در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود درس بخوانند، برای موفقیت در کنکور نیز، توصیه کارشناسان حفظ آرامش و دوری از استرس است.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم هم در توصیه‌ای که برای کنکوری‌ها داشته است، توکل به پروردگار، حفظ کامل آرامش و اعتماد به دانسته‌ها را از نکات مهم برای موفقیت در کنکور عنوان کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول