اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

دو خطر اصلی جنگ روانی دشمن علیه دانش آموزان/ضرورت تولید محتواهای مشابه«سلام فرمانده» در سینما

مدیر آموزش و تولیدمحتوای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان توضیحاتی درباره جنگ روانی علیه دانش آموزان، بی هویت سازی نوجوانان، ضرورت الگوسازی برای دانش آموزان، نبود رسانه ویژه نوجوان، کمبود محتوا سینمایی دانش آموزی و ... ارائه داد.

دو خطر اصلی جنگ روانی دشمن علیه دانش آموزان/ضرورت تولید محتواهای مشابه«سلام فرمانده» در سینما

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: جنگ روانی استفاده برنامه‌ریزی شده از تبلیغات به وسیله عوامل آشکاری همچون رادیو، تلویزیون، مطبوعات و عوامل پنهانی مانند شایعه به منظور تحریف عقاید، تضعیف روحیه و بی‌اعتبار کردن انگیزه‌ها و کاستن از اقتدار از افراد است.

جنگ در معنی منحصربه‌فرد خودش دارای دو نوع است، جنگ فیزیکی و جنگ روانی. جنگ فیزیکی امری کاملاً شناخته شده‌است و لازم نیست در موردش بیشتر چیزی گفته شود ولی معنی جنگ روانی در دیدگاه‌های بسیاری از مردم ناشناخته مانده‌است.

جنگ روانی یکی از پیش پا افتاده‌ترین اصول زندگی بشر بر روی کرهٔ زمین است و اصولاً راز بقای او علاوه بر جنگ کلاسیک و فیزیکی، جنگ روانی نیز بوده‌است. تاریخچه جنگ روانی را می‌توان به سال‌ها پیش و تمدن‌های اولیه انسان بازگرداند. به زمان جنگ‌ها و مبارزات قبایل و افراد با یکدیگر که علاوه بر عملیات جنگیدن (فیزیکی) از اداها و نمودهای خاصی نیز برای ترساندن حریف استفاده می‌کردند.یکی از اصول اساسی جنگ روانی کوری آگاهی مخاطب است، زیرا مخاطب ناآگاه گاهی به دنبال یافتن حقیقت نمی‌رود یا اگر به حقیقت هم بر حسب اتفاق برخورد بکند، آنچه را که از قبل در ذهنش فروکرده‌اند را نسبت به حقیقتی بیرونی و ملموستر قبول می‌کند.

موضوع ابعاد جنگ روانی بسیار با اهمیت بوده به طوری که این موضوع بارها توسط مقام معظم رهبری هم هشدار داده شده است.خرداد امسال رهبر معظم انقلاب در سخنرانی حرم مطهر امام راحل (ره) برای فعالان عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و ... توصیه‌هایی کردند. آیت الله خامنه‌ای خواستار افشای دروغ، فریب و جنگ روانی دشمن شدند و تأکید کردند با توجه به اینکه امروز فضای مجازی و ماهواره‌ها همه‌گیر هستند نباید گذاشت این جنگ روانی بر مردم کشور اثرگذار شود.

دانش آموزان و نوجوانان همواره به دلیل اینکه آموزش آنها کامل انجام نشده و تجارب آنها از زندگی کمتر است همواره از قربانیان جنگ روانی‌اند. افرادی که اگر در جهت آموزش آنها و تولید محتوا برایشان گام‌های جدی برداشته شود در این جنگ نه تنها قربانی نمی‌شوند بلکه پیروز هم خواهند شد.

درباره موضوعات مختلف از جمله جنگ روانی علیه دانش آموزان، بی هویت سازی نوجوانان، ضرورت الگوسازی برای دانش اموزان، نبود رسانه ویژه دانش آموزان، کمبود محتوا سینمایی برای نوجوانان، راهکارهای مقابله با جنگ روانی دشمن و .... با حجت‌الاسلام ابوالفضل علی‌آبادی؛ مدیر آموزش و تولیدمحتوای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزویات آن به شرح ذیل است:

موضوع جنگ روانی چقدر برای قشر دانش آموزی به ویژه نوجوانان مورد توجه  قرار رفته است؟

موضوع جنگ روانی، مخاطب شناسی، تهاجم فرهنگی و ابزارهای جنگ نرم از موضوعاتی است که باید هرچه بیشتر به آن پرداخته شود؛ چراکه تبعات ناشی از جنگ روانی در جامعه می‌تواند بسیار زیاد باشد. جنگ نظامی دلایل آن کشورگشایی، غارت و بهانه‌هایی مانند حمله به تروریست‌ها و ... است و مخاطبین جنگ هم واضح و مبرهن مانند دلایل جنگ نظامی مشخص است. عموم مردم هم شناخت کافی نسبت به جنگ نظامی دارند. ولی موضوع در مورد جنگ روانی نامحسوس و ناملموس بوده بنابراین بسیاری از افراد مغلوب این جنگ‌ می‌شوند.

قشر نوجوان و دانش آموز باید با ابعاد مختلف جنگ روانی آشنا باشند/ جنگ روانی فقط منشاء برون مرزی ندارد

افراد جامعه به ویژه قشر نوجوان و دانش آموز باید با ابعاد مختلف جنگ روانی آشنا باشند و موضوع ابزارها، آثار و پیامدهای این جنگ هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر رسانه‌ها در دنیا از جمله بخش‌هایی هستند که در مسئله جنگ روانی بسیار نقش دارند، ولی ناگفته نماند که جنگ روانی یک اتفاق بیرونی یا خارج از مرزهای کشور نیست و اتفاقات درون کشور هم می‌تواند دست به دست این جنگ بزند و ابعاد آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیچیده‌تر سازد. همچنین در صورت نداشت شناخت کافی و پیشگیری نکردن از موضوع جنگ روانی آسیب‌های ناشی از آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسیار پیچیده و بیشتر می‌کند.

دانش آموزان به ویژه نوجوانان با بحران هویت مواجه هستند/ توصیه رهبری به متولیان فرهنگی

دانش آموزان و نوجوانان با چه بحرانی بیشتر مواجه‌اند و رفع این مشکل چقدر در پیروزی در جنگ روانی دشمن موثر است؟

در حال حاضر دانش آموزان به ویژه نوجوانان با بحران هویت مواجه هستند و دشمن و رسانه‌های معاند هرچه بیشتر تلاش کرده به این قضیه توجه کند. موضوع بی‌هویتی مسئله بسیار حائز اهمیتی است که ضعف در آن سبب توجه بیشتر دشمن شده است. در میان رجال سیاسی موضوع‌های سیاسی و در میان رجال اقتصادی موضوعاتی اقتصادی می‌تواند مسئله جنگ روانی باشد و این قضیه در مورد نوجوانان هدف گرفتن هویت آنها است. مسئله‌ای که مقام معظم رهبری بارها آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد تاکید قرار داده و باید هرچه بیشتر دستگاه‌های فرهنگی و متولیان به این موضوع بپردازند. امروز دشمن هویت ملی، دینی و... هدف قرار داده و اختلال در نظام ارزش‌گذاری‌های زن و مرد ایجاد کرده است.

بنابراین همه ما امروزه در میدان جنگ و نبرد روانی قرار گرفته‌ایم که دشمن بسیار دقیق در این راستا برنامه‌ریزی کرده، کم‌کاری برخی از دستگاه‌ها و سوءتغذیه فکری مخاطب سبب شده که در جنگ روانی نتوانیم آن طور که باید و شاید عمل کنیم و این قضیه تهاجم فرهنگی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشدید کرده و اثرات جنگ روانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش داده است.

وضعیت محتواهای آموزشی و فرهنگی برای نوجوانان و دانش آموزان در شرایط جنگ روانی چگونه است؟

در دوران دفاع مقدس 36 هزار شهید دانش آموز داشتیم و آن زمان نوجوانان نسبت به امروز دارای هویت بودند و توانستند این قشر در کنار بخش‌های دیگر جامعه در مقابل استکبار بایستند. این موضوع در میان گروه‌های راهیان نور و جهادی نیز ملموس بوده است و باید هرچه بیشتر مسئله آموزش‌های فرهنگی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گسترده‌تر سازیم.

 رسانه و فیلم سینمایی ویژه‌ نوجوانان نداریم

در حال حاضر در شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های مختلف سیستم آموزشی، سینما، و کتب مختلف محتوا متناسب با نوجوانان نداریم و باید حتما کار ویژه‌ای در این راستا انجام داد. دشمن به خوبی این خلاء را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ احساس کرده و در حال برنامه‌ریزی است، بنابراین ما باید در این جنگ مسلح شویم و با برنامه‌ریزی‌های گسترده هرچه بیشتر برای آموزش نوجوانان و دانش آموزان اقدام کنیم.

تلاش دشمن برای تغییر سبک زندگی قشر نوجوان 

در حال حاضر جنگ هویتی در میان نوجوانان و جوانان وجود دارد، باید رسالت مهم خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مورد فرهنگ‌سازی و آموزش این قشر هرچه بهتر مورد توجه قرار دهیم. اندیشمندان و فعالان حوزه آموزش و پرورش می‌توانند در این راستا بسیار موثر واقع شوند. تولید موسیقی، فیلم، بازی‌های رایانه‌‌ای، کتاب، شعر، سرود و... از جمله محتواهایی است که می‌تواند دانش آموزان و نوجوانان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مقابل جنگ روانی تقویت کند و نگذارد آنها طعمه دشمن شوند. متاسفانه معاند تلاش کرده سبک زندگی قشر نوجوان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دستخوش تغییر قرار دهد و با ساخت سلبریتی برای الگوسازی وارد این حوزه شده است.

 ایجاد الگوی ناهنجار، و تخریب الگوهای مناسب دو هدف عمده جنگ روانی

اهداف اصلی جنگ روانی دشمن عیله دانش آموزان و نوجوانان از نگاه شما چیست؟

حتی در جنگ روانی علاوه بر ایجاد الگوی ناهنجار،‌ تخریب الگوهای مناسب نیز انجام می‌گیرد، بنابراین باید کار ویژه‌ای در زمینه مقابله با تهاجم فرهنگی داشته باشیم. آموزش مستمر با دانش آموزان به صورت چهره به چهره و توانمندی فکری آنها در تهاجم فرهنگی دشمن می‌تواند آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیروز کند، بنابراین اگر بتوانیم به این مسئله دست یابیم، مخاطب آنها یعنی نوجوانان دچار تزلزل فکری نخواهند شد. از جمله آثار جنگ روانی برای نوجوانان تشدید رابطه با جنس مخالف، مصرف مواد مخدر و... است که هرچند این قضایا در کشور ما به غلظت کشورهای غربی نیست ولی نمی‌توان آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انکار کرد.

دانش آموز درس‌خوان و فرهیخته هم در امان نیست/ همه باید در جنگ روانی مسلح باشند

در حال حاضر دشمن حتی دانش آموزان و نوجوانان فرهیخته و درس‌خوان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هدف قرار داده و سعی کرده با جنگ روانی آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در زمره تغییر به نفع خود پیش ببرد. لذا همه با دریافت آموزش و فرهنگ مناسب باید در جنگ روانی مسلح باشند

نمایشگاه  مدرسه انقلاب تنها رویداد مهم دانش آموزی در مقابل جنگ روانی

نمایشگاه مدرسه انقلاب تنها رویداد دانش آموزی بوده که در مورد دستاورد و آینده انقلاب صحبت کرده است. بسیاری از دانش آموزان که وارد این نمایشگاه شده‌اند و یا در برگزاری مشارکت داشتند خودشان اذعان کردند که تا پیش از ورود به این مدرسه اطلاعات چندان نسبت به مسئله انقلاب نداشته و نسبت به آینده هم بسیار ناامید بوده‌اند.

ضروری است متولیان امر تعلیم و تربیت با برگزاری برنامه های متنوع و پیوسته نوجوانان و نسل جوان را با محتوای بیانیه گام دوم آشنا سازند و بستری برای نقش شناسی آنها در گام دوم انقلاب فراهم آورند.اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان به عنوان یکی از متولیان امر تعلیم و تربیت دانش آموزان  با همراهی و همکاری وزارت آموزش و پرورش به دلیل اهمیت خوانش و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در بین دانش آموزان کشور، نمایشگاه های دانش آموزی مدرسه انقلاب را بر اساس محتوای بیانیه گام دوم انقلاب برگزار می‌کند محور اصلی محتوای نمایشگاه مدرسه انقلاب متن بیانیه گام دوم انقلاب است.

همچنین برگزاری این نمایشگاه ها  اقدامی مهم در راستای تبیین ارزش ها و انتقال آرمان های بلند امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس به نسل نوجوان و جوان کشور است

القای ناامیدی و تغییر ذائقه نوجوانان دو خطر جنگ روانی

القای ناامیدی و تغییر ذائقه نوجوانان و دانش آموزان دو هدف عمده و خطر دیگر دشمنان در جنگ روانی علیه این قشر است، به طوری که در برخی از نظرسنجی‌ها مشخص شده که تعداد زیادی از دانش آموزان که مجاز به انتخاب رشته بوده‌اند به علت علم‌گریز شدن انتخاب رشته نکرده‌اند و این نشان می‌دهد که جنگ روانی بسیاری در این زمینه اثر کرده است.

راهکار در گام نخست هویت‌بخشی به نوجوانان است

راهکار اصلی شما به عنوان مدیر آموزش و تولیدمحتوای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در جنگ روانی دشمن علیه نوجوانان، جوانان و دانش آموزان چیست؟

ببینید! راهکار در گام نخست هویت‌بخشی به نوجوانان است، هر چه بتوانیم در مجموعه‌های فرهنگی و موسسات مربوطه اقدام کنیم باز هم کم است. باید تولیدات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حوزه رمان، کتب درسی، برنامه‌های سینمایی و رسانه‌ای تقویت سازیم. متاسفانه کم‌کاری‌ها در این راستا زیاد بوده است و ما نتوانسته‌ایم رسانه‌ای ویژه دانش آموزان و نوجوانان ایجاد کنیم.

 سرود «سلام فرمانده» الگویی مناسب علیه جنگ روانی دشمن

ببینید! سرود سلام فرمانده چه شور و شعفی در میان نوجوانان و دهه نودی‌ها ایجاد کرد، در عرصه شعر توانستیم موفق شویم. پس قطعا با تولید محتوا در سایر بخش‌ها هم می‌توانیم به موفقیت دست یابیم. نشریه ویژه نوجوانان بسیار اندک داریم، نوجوان درگیر بلوغ است و در این دوران تزلزل شخصیتی به شدت فرد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تهدید می‌کند، لذا با تولید محصولات و محتوای مناسب باید آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راهبری کرد تا بتوانند در جنگ روانی ایمن شوند و آسیب کمتری در این دوره آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تهدید کند.

پرهیز از آموزش های یک طرفه و دیالوگی/ برای نوجوانان الگوسازی کنیم

نویسنده تخصصی در حوزه نوجوان هم زیاد نداریم، به نظرم در زمینه سینما هم قوی نبوده‌ایم. ناگفته نماند که آموزش‌ها برای موضوع جنگ روانی در بخش نوجوانان نباید فقط یک طرفه و دیالوگی باشد بلکه آموزش باید رو در رو، چهره به چهره و با دیالوگ دوطرفه انجام گیرد.

حاج قاسم الگوی خوبی برای افراد در جامعه است ولی این مسئله به تنهایی کافی نیست و برای نوجوانان باید الگوسازی انجام دهیم تا علاوه بر اینکه سبک زندگی آنها دستخوش تغییر و هدف دشمن قرار نگیرد، بلکه تقویت‌سازی آنها در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی انجام شود.

متولیان تربیتی، فرهنگی و حوزه‌های علمیه در خط مقدم جنگ روانی

در خط مقدم جنگ روانی یا جنگ بدون مرز چه کسانی یا نهادهایی قرار دارند و چقدر نقش آنها در پیروزی جنگ علیه نوجوانان و دانش آموزان اهمیت دارد؟

خط مقدم جنگ روانی متولیان تربیتی، همکاران حوزه‌های علمیه، و متولیان فرهنگی اعم از آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و... است. با عناوین شعاری و برگزاری وبینار و جلسات نمی‌توان به نتیجه دست یافت. باید آستین‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا زد و متناسب با سن نوجوانان آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای پیروزی در جنگ روانی آموزش داد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول