اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

رفتن زاکانی از شهرداری به دولت صحت ندارد/ 1759 پروژه‌ برای شهر تهران

عضو شورای اسلامی شهر تهران توضیحاتی درباره پروژه‌های توسعه محلی، برنامه‌ها برای پروژه‌های بزرگ‌مقیاس، اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای پروژه‌ها و ماجرای رفتن زاکانی از شهرداری و ... ارائه داد.

رفتن زاکانی از شهرداری به دولت صحت ندارد/ 1759  پروژه‌ برای شهر تهران

خبرگزاری فارس گروه شهری: انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال گذشته برگزار شد. این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششم در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.

اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و ۱۱ شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد.

حدود 9 ماه از فعالیت مدیریت شهری جدی می‌گذرد و در این مدت شهرداری در حوزه های مختلف از جمله آسیب‌های اجتماعی و تامین مسکن به ویژه در مناطق جنوبی و مرکزی تهران ورود یافته است و همواره مدیران شهری می‌گویند در جهت بهبود وضعیت شهر تهران به ویژه مناطق جنوبی و محروم برنامه‌های مفصلی دارند و اقداماتی هم در این راستا آغاز شده است.

درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله رضایتمندی و ارتقای کیفیت زندگی در پایتخت، پروژه‌های توسعه محلی، تعداد پروژه مستمر و غیرمستمر در دستور کار شهرداری تهران، معیار تعریف پروژه‌ها، برنامه ها برای پروژه‌های بزرگ‌مقیاس، اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای پروژه‌ها و ماجرای رفتن زاکانی از شهرداری با میثم مظفر، عضو شورای شهر تهران به بحث و گفت وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

2 رویکرد مهم در بودجه ۱۴۰۱ مدیریت شهری

رضایتمندی و ارتقای کیفیت زندگی در محلات شهر تهران چگونه مد نظر قرار گرفته و برنامه ها در این راستا چگونه است؟

رضایتمندی و ارتقای کیفیت زندگی در محلات شهر تهران 2 رویکرد مهم در بودجه ۱۴۰۱ مدیریت شهری است که بخش مهمی از این رویکرد با تعریف 1759 پروژه توسعه محلی در برنامه و بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران پیش بینی شده است .

3هزار میلیارد تومان در بودجه امسال شهرداری برای پروژه‌های توسعه محلی

امسال برای پروژه‌های توسعه محلی چقدر بودجه اختصاص‌داده‌شده است؟

پروژه‌های توسعه محلی در مدت‌زمان کوتاه سبب رضایتمندی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان می‌شود و به همین دلیل سعی کردیم نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم و حدود 3هزار و 300میلیارد تومان در بودجه امسال شهرداری برای پروژه‌های توسعه محلی پیش‌بینی‌شده است.

پروژه‌های توسعه محلی براساس چه معیاری به مستمر و غیرمستمر تفکیک شده‌اند؟
این تفکیک باتوجه‌به مدت‌زمان اجرای پروژه‌ها انجام شده است. به این معنا که برخی از پروژه‌ها در قالب اقدامات و خدمات ذاتی شهرداری تعیین شده‌اند؛ مانند اقدامات اصلاح هندسی و دوربرگردان در حوزه ترافیکی و ... که زمان‌بر نیستند و با انجام آنها بخش زیادی از مشکلات شهر و شهروندان حل می‌شود. به این پروژه‌ها مستمر گفته می‌شود. پروژه‌هایی که یک تا 2سال زمان می‌برند هم در گروه غیرمستمر دسته‌بندی ‌شده‌اند. این پروژه‌ها اغلب به حوزه فنی و عمران مربوط می‌شوند.

هزار و 316 پروژه مستمر و 443 پروژه غیرمستمر برای شهرداری تهران

امسال چه تعداد پروژه مستمر و غیرمستمر در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد؟

حدود هزار و 316 پروژه مستمر و 443 پروژه غیرمستمر برای شهرداری تهران تعریف شده است که برای پروژه‌های مستمر هزار میلیارد تومان و پروژه‌های غیرمستمر هم 2هزار و 300میلیارد تومان اختصاص داده‌ایم.

نیاز محله‌ها در طرح رصد شناسایی شد

معیار تعریف این پروژه‌ها چه بوده است؟

نیاز محله‌ها در طرح رصد و با مشارکت مردم، شورایاران، نخبگان و با مشورت شهرداران محله‌ها شناسایی و بر اساس همین مطالبات پروژه‌ها در بخش مستمر و غیرمستمر تعریف و به شهرداری ابلاغ شده است. همچنین هفته آینده دبیرخانه پایش پروژه‌های توسعه محلی راه‌اندازی می‌شود که از این طریق می‌توان بر فرایند پروژه‌ها نظارت کرد. درواقع اهتمام برای اجرایی‌شدن این پروژه یکی از ملاک‌های ارزیابی شهرداران مناطق خواهد بود و قصد داریم با این اقدام اجرایی‌شدن پروژه‌ها را تسریع کنیم.

تهران برای توسعه نیاز به پروژه‌های بزرگ‌مقیاس دارد

برنامه‌ای برای پروژه‌های بزرگ‌مقیاس دارید؟

به‌هرحال تهران برای توسعه نیاز به پروژه‌های بزرگ‌مقیاس دارد و باورمان این است عملیاتی شدن پروژه‌های توسعه محلی و بزرگ‌مقیاس توأمان می‌تواند اتفاقات خوبی را در پایتخت رقم بزند؛ بنابراین تکمیل حلقه‌های بزرگراهی مانند یادگار امام، شهید شوشتری، بروجردی و نجفی‌رستگار در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد و بودجه‌هایی هم برای این پروژه‌ها پیش‌بینی‌شده است. علاوه‌برآن، توسعه خطوط مترو و افزایش واگن‌ها و بهبود وضعیت اتوبوسرانی هم در قالب پروژه‌های بزرگ‌مقیاس موردتوجه مدیریت شهری خواهد بود.

پیش‌نیاز تحقق و اجرایی‌شدن پروژه‌ها

آیا اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای این پروژه‌ها، تأمین شده است؟

صرفاً تصویب پروژه و بودجه به عهده شورای شهر تهران است و تأمین اعتبارات باید توسط شهرداری تهران صورت گیرد. پیش‌نیاز تحقق و اجرایی‌شدن پروژه‌ها این است که شهرداری تهران بتواند بودجه امسال (50هزار و 370 میلیارد تومان) را محقق کند.

باگذشت 3 ماه از تصویب و ابلاغ بودجه شهرداری تهران، فرایند تحقق بودجه قابل‌قبول است؟

گرچه هنوز آمار و مستندات مربوط به تحقق بودجه در 3 ماه اول سال را دریافت نکرده‌ایم، اما شخصاً معتقدم شهرداری در این مورد باید سرعت و جدیت بیشتری داشته باشد؛ چرا که به نظر می‌رسد شهرداری از آنچه در تحقق بودجه پیش‌بینی‌شده بود، عقب است و باید تدابیری بیندیشد تا نظام درآمدی دچار مشکل نشود.

سیر تا پیاز طرح رصد و نتایج آن در شهر تهران

جزئیات بیشتری از برنامه‌های مشارکتی شهرداری تهران بگویید نتایج طرح رصد را چگونه ارزیابی می کنید؟

ببینید با اجرای طرح رصد، این بار تصمیم گیران نظام برنامه و بودجه و سیاست گذاران مدیریت شهری، به جای تصمیم‌گیری در اتاق‌های در بسته شورا، به میدان عمل در محلات و مناطق می‌روند و با چالش‌ها، اولویت‌ها و ترجیحات مردم آشنا می‌شوند.با رویکرد بودجه‌ریزی مشارکتی، مردم به صورت مستقیم در چرخه سیاست گذاری و تدوین برنامه و بودجه دخیل خواهند شد برای تحقق این امر اقداماتی صورت گرفته است. در طرح رصد کارگاه‌های تخصصی با حضور نخبگان، امنا و معتمدین محلات در کنار مدیران و شهرداران محترم مناطق و کارشناسان و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با عنوان کارگاه رصد نظام مسائل و چالش‌های اولویت دار مناطق تشکیل می‌شود. در مرحله اول نقطه نظرات مردم در محلات احصاء می‌شود، در گام دوم با حضور میدانی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در محلات، صحت سنجی صورت می‌گیرد.در کشور ما معمولا برنامه ریزی ها با مدل بالا به پایین انجام می‌شود و مدیران در سطوح مختلف تصمیم گیری با ذهنیت های خودشان نسبت به برنامه ریزی و تنظیم بودجه در سازمان ها اقدام می‌کنند.

 می خواهیم بودجه ریزی مشارکتی را در عرصه مدیریت شهری باز تولید کنیم و پروژه ها و بودجه و برنامه هایی داشته باشیم که نیاز و مطالبه شهروندان در زیست بوم شهری خودشان را منعکس کند.در کنار پروژه های بزرگ مقیاس و پروژه هایی که عمدتا بصورت متمرکز در شهرداری تهران راجع به آنها برنامه ریزی می شود، شورا توجه ویژه ای به بودجه ریزی مشارکتی و توسعه محلات با اولویت محلات کم برخوردار جنوبی داشته که در قالب طرح رصد امروز در صحن شورا گزارش آن ارائه شد.

 طرح رصد، در حقیقت رصد چالش ها و نیازهای اولویت دار محلات شهر تهران از منظر شهروندان و کنشگران فعال شهری است. ما در طرح رصد، گروه های پیشرو کارشناسی داشتیم که در ۳۵۱ محله، نظام مسائل و چالش ها را در مواجهه و گفتگو با مردم احصاء کردند و بازدید ها، گفتگو ها و جلسات کارشناسی متعددی را با شهروندان، شورایاری ها، مدیران محلات، امناء و نخبگان محلات که افراد صاحب نظری هستند در دبیرخانه طرح رصد انجام دادند.

 در روزی که اعضای شورای اسلامی شهر تهران بصورت جمعی با محوریت کمیسیون برنامه و بودجه در رویداد طرح رصد در مناطق ۲۲ گانه حضور پیدا کردند، همین بازدید های میدانی و گفتگو ها بر اساس کار اولیه انجام شده در مواجه با مردم توسط خود اعضای شورا نیز دنبال شد و در یک کارگاه تخصصی نسبت به گفتگوی مفصل و همفکری با مردم در قالب کارگاه طرح رصد اقدام شد، جلسات طولانی و تخصصی که در این جلسات کمترین صحبت ها از لسان مدیران انجام می شد و عمده صحبت ها و مطالبات از ناحیه شهروندان و کنشگران اجتماعی بیان می شد.دبیرخانه طرح رصد بعد بازدید های میدانی و کارگاه های تخصصی در محلات و مناطق نسبت به پیگیری مسائل و تنظیم آن در لایحه بودجه بصورت تعاملی با شهرداری تهران اقدام کرده و ما به این توافق با شهرداری تهران رسیدیم که بیش از ۱۱۴۱ عنوان پروژه جهت توسعه محلات و برای ایجاد تحول و پیشرفت در محلات شهرداری مبتنی بر خروجی های مستخرج شده از طرح رصد و درواقع مبتنی بر مطالبات و ترجیحات مردم با تعریف ۱۱۴۱ پروژه توسعه محلی در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ و ارائه آن به شورای اسلامی شهر تهران اقدام شد.

در گام نخست یکی از خروجی های طرح رصد، ۱۱۴۱ پروژه بصورت موضعی در محلات بوده است. از خروجی های دیگر طرح رصد استخراج ۳۰ عارضه و چالش موضوعی در مناطق بوده که بصورت فراگیر تکرار پذیری بالایی داشتند و عارضه ها و چالش های شهری در مناطق ۲۲ گانه حساب می شوند که ما در صحن شورای اسلامی شهر تهران این ۳۰ عنوان عارضه و چالش را با راهکارهایی که دبیرخانه طرح رصد احصاء کرده خدمت اعضا شورای اسلامی شهر تهران با حضور شهردار محترم و معاونین شهردار تهران ارائه دادیم و انتظار داریم شهرداری تهران برای تحقق این بسته سیاستی ۳۰گانه تلاش کند و این ۳۰ عارضه فراگیر در شهر تهران مرتفع شود.

البته ما بیش از ۳هزار مسئله و چالش را در دبیرخانه طرح رصد احصاء کردیم و از میان این ۳هزار چالش، ۱۱۴۱ مورد تبدیل به پروژه های معینی شده که می تواند به توسعه محلات کمک کند و ۳۰ سرفصل و گزاره سیاستی برای حل ۳۰ عارضه و چالش فراگیر در مناطق به شهرداری تهران ابلاغ شده و انتظار داریم شهرداری تهران این مسایل را دنبال کند. کار مهم دبیرخانه طرح رصد از این پس، پیگیری تحقق این پروژه ها، پایش و ارزیابی عملکرد آن را بر عهده دارد، در طول سال بصورت گزارش های دوره ای و فصلی، نسبت به پایش رشد و پیشرفت و تحقق این پروژه ها و ارائه گزارش به شهروندان اقدام لازم را خواهیم داشت. به نظر من طرح رصد برکات زیادی برای شورای اسلامی شهر تهران در دوره جدید داشته و در کوتاه ترین زمان ممکن توانست اشراف کاملی نسبت به نظام مسائل و ارائه بسته های سیاستی و راهکارهای عملیاتی برای برون رفت از این چالش ها را ارائه کند و یک آمادگی و اشراف خوبی برای شورای شهر و شهرداری تهران مبتنی بر مطالبات شهروندان تهران حاصل شده است که ارمغان بسیار خوب و نوید بخشی برای ایجاد تحول در شهر تهران و به ویژه توجه به محلات آن است.

از  ایمن سازی سازی ساختمان ها چه خبر و ماجرای تفاهماتی که در ادوار مختلف مدیریت شهری با سازمان نظام مهندسی منعقد شده چگونه بوده است؟

درباره ایمن سازی سازی ساختمان ها باید عرض کنم که تفاهماتی در ادوار مختلف مدیریت شهری با سازمان نظام مهندسی منعقد شده که مقرر شده بود سازمان نظام مهندسی ، ظرف حداکثر ۶ روز کاری نسبت به تعیین ناظر پلاک ثبتی که درخواست صدور پروانه دارد اقدام کند. اما بعضاً سازمان نظام مهندسی تهران زیر بار اجرای این تعهد نمی رود و موجب طولانی شدن مدت صدور پروانه می شود.

 عدم شفافیت فرآیند ارجاع و تعیین مهندس ناظر برای مالکین، باید بررسی شود همچنین برای املاک بالای ۳۵۰۰ متر مربع، یک شرکت دارای صلاحیت بجای شخص، عهده دار مسئولیت نظارت می شود اما در اینکه ناظر حقوقی بنا به نظر مالک از شرکت های واجد صلاحیت انتخاب شود و یا ناظر ارجاعی توسط سازمان نظام مهندسی تعیین شود، وحدت رویه ثابتی دیده نمی شود. مقرر شده بود که این فرآیند شفاف شود و در سامانه شفافیت شهرداری تهران نیز اعلام شود.تعرفه حق الزحمه ناظرین جهت نظارت بر ساخت پلاک های فرسوده، نصف محاسبه می شود و عملاً هیچ ناظری حاضر نیست ظرفیت نظارت خودش را به اینگونه املاک تخصیص دهد، با این رویکرد باید ظرفیت ناظرین پلاک های فرسوده افزایش یافته و جبران شود.توجه به ایمن سازی ساختمان‌ها موضوع بسیار مهمی است که شورای شهر تهران این مساله را با جدید مورد بررسی و پیگیری قرار داده است.

 رفتن شهردار تهران به دولت صحت ندارد

درباره ماجرای رفتن علیرضا زاکانی شهردار تهران به دولت و حواشی این موضوع در فضای مجازی چگونه است؟

این موضوع در حد گمانه زنی سیاسی در شبکه‌های اجتماعی است و هیچ منشأ و منبع موثقی ندارد. البته آقای رئیسی در ابتدای دولت به آقای زاکانی برای حضور در دولت پیشنهاد‌هایی داده بودند اما آقای زاکانی برای شهرداری تهران کاندیدا و با رای اعتماد شورا انتخاب شدند. نمایندگان مردم در شورای شهر و مجموعه شهرداری خود را بخشی از جبهه بزرگ خدمت‌رسانی به مردم و در کنار دولت خدمتگزار می‌دانند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول