اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

اهداء هزار و ۳۰۰ نسخه خطی و سنگی به کتابخانه آستان قدس رضوی

رئیس مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: آیت الله احمد روضاتی یک مجموعه شامل ۸۸۹ نسخه خطی، ۴۰۵ نسخه چاپ سنگی، سربی و افست را به کتابخانه مرکزی اهدا کرد.

اهداء هزار و ۳۰۰ نسخه خطی و سنگی به کتابخانه آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام سیدجلال حسینی رئیس مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ۳۶ برگ اسناد تاریخی نیز در این مجموعه آثار نفیسی از قرون ۱۰، ۱۱ و ۱۲ به چشم می‌خورد افزود: علم حدیث، فقه، تفسیر، ادعیه، اصول و کلام از مهمترین موضوعات این مجموعه نسخ خطی است.

وی گفت: مجموعه الوافیه استرآبادی، فروع کافی، شرح مختصر الاصول و رساله طب الرحمه از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین نسخه‌های خطی آن به شمار می‌رود که در قرن نهم هجری قمری کتابت شده است.

رئیس مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: همچنین در این مجموعه، کتابهای چاپ سنگی و اسناد تاریخی از دوره قاجار موجود است که مباحثی پیرامون موضوعات فقهی را شامل می‌شود.

حجت الاسلام سیدجلال حسینی گفت: تمام نسخ خطی اهدایی پیش از ورود به مخزن برای نگهداری دائمی و بهره‌مندی پژوهشگران و آیندگان اسکن، فهرست‌نویسی، آفت‌زدایی، مرمت و بازسازی شده و به نام اهداگران در فهرست و سامانه نسخ خطی فهرست نگار این سازمان به ثبت رسیده و قابل جست و جو است.

او این کتابخانه را یکی از این کتابخانه‌های ارزشمند با منابع منحصر به فرد برشمرد که تنها بخشی از آن باقی مانده و بسیاری از داخل و خارج کشور خواهان خریداری آن بوده‌اند.

رئیس مرکز اسناد آستان قدس رضوی خاندان روضاتی را به لحاظ موقعیت علمی و شخصیت اجتماعی، از برجستگان شیعه برشمرد که نزدیک به چهار قرن است که ساکن شهر اصفهان هستند و خدمات ارزنده‌ای را برای میراث شیعه به جا گذاشته‌اند.

حجت الاسلام سیدجلال حسینی گفت: این خاندان به خاطر تالیف کتاب مشهور "روضات‌الجنات" اثر نفیس مرحوم آیت‌الله العظمی آقا سید محمد باقر چهار سوقی به "روضاتین" شهرت یافته‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول