اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

روستا زاده لرستانی که ٢ اختراع جهانی در حوزه مهندسی ثبت کرد/محصولی بدون نمونه خارجی و ایده‌آل برای ارزآوری

عباس قبادی جوان ۳۳ ساله اهل انارستان زیر تنگ سیاب کوهدشت است که توانسته دو اختراع خود را ثبت جهانی کند. دو‌ طرح «پلاتین دو وضعیتی موتورهای چرخشی» و «دستگاه محافظ الکترو موتور در برابر گیر کردن» این نخبه و مخترع کوهدشتی ثبت جهانی شده است، دو طرح که یکی از آنها در صورت تولید انبوه از واردت برخی قطعات جلوگیری می‌کند و دیگری مشابه خارجی ندارد و در صورت تولید علاوه بر تامین بازار داخلی می‌تواند صادرات هم داشته باشد.

روستا زاده لرستانی که ٢ اختراع جهانی در حوزه مهندسی ثبت کرد/محصولی بدون نمونه خارجی و ایده‌آل برای ارزآوری

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفر بیرانوند، انعکاس موفقیت جوانان بی ادعایی که در دورترین روستاها و با دست خالی توانسته‌اند اختراعات مهم و کاربردی را بسازند در میان این همه خبر تلخ و ناگوار اتفاق مثبتی است.

عباس قبادی که از نوجوانی به کارهای فنی علاقه داشته و سال سوم راهنمایی و اول دبیرستان چندین طرح را به جشنواره خوارزمی ارسال کرده بود به دلیل مشکلات مالی آنها را کنار می‌گذارد، اما پس از گذشت حدود یازده سال که توانسته درآمدی کسب کند علاقه و استعداد نوجوانی خود را دنبال می‌کند، به طوری که اکنون علاوه بر اجرای ده‌ها طرح مهندسی معکوس، دو اختراع را هم ثبت جهانی کرده است.

او که مدرک کاردانی و کارشناسی رشته برق را دارد، می‌گوید: نخبه پروری و توجه به جوانان نخبه که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم است می‌تواند در راستای تامین و تولید نیازهای  کشور موثر باشد.

این  مخترع جوان رمز موفقیت خود را  اعتماد به نفس  و خود باوری عنوان می‌کند و می‌گوید: خودباوری و اعتماد نفس خوبی که در من وجود داشت باعث شد من که یک روستا زاده بودم در حوزه اختراع حرف‌هایی برای گفتن داشته باشم.

با این جوان نخبه و مخترع گفت‌وگوی کوتاهی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

به کارهای فنی  علاقه داشتید که به سمت اختراع در حوزه برق و مکانیک رفتید؟

بله، من از همان نوجوانی و جوانی به کارهای فنی علاقه‌مند بودم، به طوری که سال سوم راهنمایی و اول دبیرستان چند طرح را به جشنواره خوارزمی ارسال کردم، اصلا همین علاقه باعث شد من در مقطع  کاردانی  و کارشناسی رشته برق تحصیل کنم.

گفتید که از نوجوانی علاقه‌مند بودید، چرا همان زمان ادامه ندادید؟

واقعیت این است که به دلیل مشکلات مالی نتوانستم ادامه دهم،  چون پدرم کارگر بود و نمی‌توانستم هزینه اجرای طرح‌ها را تامین کنم کسی هم حمایت نکرد.

چطور شد مجدد به فکر اجرایی کردن طرح‌های خود افتادید؟

همانطور که گفتم نبود بنیه مالی من را از ادامه کار منصرف کرد، اما پس از گذشت حدود یازده سال که توانستم درآمدی داشته باشم به دلیل علاقه زیاد پیگیر اجرا و ساخت طرح‌ها شدم.

کمی بیشتر توضیح می‌دهید؟

ابتدا حدود ده طرح مهندسی معکوس اجرا کردم، یعنی دستگاه‌های با قیمت گران که در بازار وجود داشت من با قیمت ارزان تولید میکردم.

 

بیشتر در چه حوزه‌ی مهندسی معکوس داشتید؟

برق و مکانیک تاکنون حدود ده طرح را انجام دادم. به عنوان نمونه دو سال پیش که کرونا شیوع یافت دستگاه دستکش سازی که قیمت آن ۵ میلیون تومان بود را با هفتاد هزار تومان ساختم و به بسیج تحویل دادم.

دو اختراعتان هم که ثبت جهانی شد؟
بله، من توانستم دو طرح پلاتین دو وضعیتی موتورهای چرخشی و دستگاه محافظ الکترو موتور در برابر گیر کردن بسازم که هر دوی آنها که در حوزه برق بود   ثبت جهانی شد.

کمی بیشتر در مورد اختراعاتتان توضیح دهید.

 

بله در مورد طرح پلاتیم باید بگویم توانستم یک قطعه ساده پلاتین که برای موتورهای تک فاز استفاده می‌شد به شکلی طراحی کنم که برای همه موتورها قابل استفاده باشد.

در گذشته راه اندازی موتور یک کاربرد داشت اما اکنون با اختراع من علاوه بر راه‌اندازی موتور استفاده‌های دیگری هم دارد در واقع کاربرد قطعات دیگر را لغو می‌کند که به نفع مصرف کننده است.

به عنوان نمونه پمپ کولر موتور که راه اندازی می‌شود پمپ هم راه‌اندازی می‌شود و نیاز نیست که کلید پمپ را هم بزنید. اما در مورد اختراع دیگر یعنی دستگاه محافظ افراد متخصص می‌دانند که موتورهای برق به دلیل گیر کردن سیم پیچی می‌سوزند ، اما در طراحی جدید در حد کمتر از پنج ثانیه موتور گیر داشته باشد برق از مدار خارج و اجازه نمی‌دهد به موتور فشار بیاید‌ و آسیب ببینند.

از این طرح استقبال شده است؟

متاسفانه از ایده‌های نو و فناورانه هیچگونه استقبال نمی‌شود و این معضلی است که در روند ساخت این قطعات باید از جیب خودت هزینه کنی، قبل از اینکه اختراعاتم ثبت جهانی شود چندین بار با پارک علم و فناوری تماس گرفتم و پیگیر شدم، پارک در حالی که از من می‌خواستند طرح را در فضای مجازی ارائه کنم که طرح من ساخته شده بود، در مجموع از نخبگان حمایتی نمی‌شود.
  
توانسته‌اید طرح را تجاری سازی کنید؟

تجاری سازی هم با مشکلاتی مواجه است، هر جا می‌رویم فرم پر می‌کنیم اما فعلا که نتیجه‌ی ندارد، سرمایه‌گذار هم پای کار نیست.

بیشتر دلال‌ها می‌خواهند طر‌ح‌ها را بخرند اما چون تا بیست سال مالکیت طرح‌ها با من است در صورت پای کار بودن سرمایه‌گذار بخش خصوصی و یا حمایت بخش دولتی می‌توان با راه‌اندازی یک کارخانه اشتغال خوبی را ایجاد کرد و حتی صادرات هم داشته باشیم.

در صورت تولید و تجاری سازی می‌توانیم هر دو قطعه را صادر کنیم هم دانش داریم هم توان تولید فقط نیاز داریم سرمایه گذار پای کار باشد، در واقع بازار فروش تضمین است. 

کاربرد دو اختراع شما در کجاست؟

اختراع من در تمام موتورهای صنعتی، درشت و ریز استفاده می‌شود، حتی موتورهایی که با جرثقیل جا به جا می‌شوند. اختراع یعنی اینکه کار سخت را برای ما آسان کند و من در طرح‌هایم این را مد نظر قرار داده‌ام.

پلاتین مشابه خارجی دارد؟

بله متاسفانه این قطعه کاملا وارداتی است،اما ما این قطعه را ارتقا دادیم و  برای اولین بار روی موتورهای ۳ فاز انجام می‌شود،دستگاه محافظ هم که اصلا مشابه خارجی ندارد.

به چه میزان سرمایه گذاری برای ساخت دو اختراع نیاز است؟

برای ساخت هر دو اختراع حدود دو میلیارد  تومان نیاز است، رقم بالایی نیست اما برای ما که درآمد چندان نداریم زیاد است.

 چطور ایده ساخت این قطعات به ذهنتان رسید؟

من بیشتر از روی ضعف‌های بازار استفاده می‌کنم، چون فنی هستم، ایده‌ها را چکش کاری می‌کنم برخی در قالب  اختراع  و برخی هم مهندسی معکوس.

کدام یک از اختراعاتتان کاربرد بیشتر دارد؟

من بیشتر روی پلاتین تاکید دارم زیرا ساده و پر کاربرد است در واقع چند قطعه را لغو می‌کند و از واردات چند قطعه جلوگیری می‌کند و برای کارخانه‌ها به صرفه است.

به عوامل موفقیت خود اشاره می‌کنید؟

واقعیت این است که اعتماد به نفس و خود باوری در این مسیر توانست به من کمک کند به طوری که با وجود مشکلات و سختی‌ها ادامه دادم، توانستم از یک آبادی و شهر کوچک کاری را انجام دهم که ثبت جهانی شود.

مسوولان مبوطه تا کنون حمایتی از نخبگان داشته‌اند؟

خیر، متاسفانه مسوولان حتی در حد یک پیام و تماس از ما حمایت نکرده‌اند که ما هم انگیزه پیدا کنیم، حمایت که همیشه مادی نیست. صحبت پایانی اگر دارید، بگویید.

مسوولان نخبه پروری را مورد توجه قرار دهند زیرا تاکید حضرت آقا بر حمایت از جوانان نخبه است.

اگر فضا ‌و بستر برای جوانان فراهم باشد می‌توانند بسیاری از نیازهای کشور را تامین کنند از طرفی استعدادها از بین نمی‌رود، آرزوی من این است که بستر برای نوجوانان و جوانان فراهم باشد خیلی از آنها طرح  و ایده  دارند اما معلوم نیست کجا باید پیگیر باشند.

 ‌انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول