اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

آزمایش سرانجام در غیاب مسئولان استانی، بازگشایی شد

کارخانه آزمایش پس از 20 سال، در حالی که تا مرز محو شدن رفته بود، با همت و پیگیری مداوم دولت مردمی سرانجام در سالگرد انتخابات آغاز به کار کرد.

آزمایش سرانجام در غیاب مسئولان استانی، بازگشایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کارخانه آزمایش سرانجام در نقطه آغاز قرار گرفت و پس از تقریبا 20 سال خاموشی، با مونتاژ آبگرم کن، در 28 خرداد ماه، همزمان با اولین سالگرد انتخابات دولت سیزدهم، دوباره فعالیت خود را از سر گرفت.

مرداد سال گذشته، انباشت بدهی های آزمایش سبب شد بانک، عرصه و اعیان کارخانه را به مزایده بگذارد که این موضوع، با دخالت دادگستری استان فارس به شکل موقت لغو شد.

از آزمایش که روزی بزرگترین کارخانه تولید لوازم خانگی بود، تنها ملک و سوله آن باقی مانده بود که در صورت انجام مزایده، قطعه قطعه شده و برای همیشه محو می‌شد اما با آغاز به کار دولت سیزدهم، مسیر حرکت کارخانه تغییر کرد.

23 مهر ماه سال گذشته در حالی که تنها 2 ماه از آغاز دولت مردمی می گذشت، رئیس جمهور پس از ورود به استان فارس، مستقیم از فرودگاه به کارخانه آزمایش رفت و وضعیت اسفناک این ظرفیت تولیدی را که به محلی برای دپوی پیاز و انبار کالاهای یکی از فروشگاه های زنجیره ای تبدیل شده بود، از نزدیک مشاهده و به استاندار برای نجات کارخانه از ماموریت ویژه داد.

 

مدیران آزمایش که سالها بود هیچ مراجعه ای به استان نداشتند، پس از مشاهده حضور جدی و قدرتمند دستگاه قضا و ریاست جمهور برای تعیین تکلیف آزمایش، آمادگی خود را برای احیای کارخانه اعلام کردند و متعهد شدند ظرف 6 ماه آزمایش را به تولید بازگردانند. به این ترتیب کارخانه ای که در سرازیری برچیده شدن بود، به سمت راه اندازی مجدد حرکت کرد.

ساسان مبینی، سرپرست اسبق معاونت اقتصادی استانداری فارس، سال گذشته به خبرنگار فارس گفت: هر هفته از دفتر ریاست جمهور با استانداری تماس گرفته می شود و از روند راه اندازی آزمایش می پرسند و شخص رئیس جمهور وضعیت آزمایش را پیگیری می کند.

کارخانه آزمایش علیرغم موانع بسیاری که پیش رو داشت و با وجود بهانه گیری مداوم مالکان سرانجام در سالگرد انتخابات، با تلاش های دولت سیزدهم، همراهی دستگاه قضا و پیگیری های نماینده مردم مرودشت به طور رسمی آغاز به کار کرد. دولت سیزدهم به قول خود عمل کرد و ابتدا چرخ کارخانه ارج و اکنون آزمایش را به حرکت درآورد.

آزمایش با تلاش و مساعدت های دولت آغاز به کار کرد و دولت سیزدهم توانست به وعده خود عمل کند.

افتتاح کارخانه بدون حضور مسئولین استان فارس

در مدت زمان سپری شده از سفر رئیس جمهور تاکنون، چهار نفر در جایگاه معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری قرار گرفتند که در اندیشه اقتصادی نیز چندان مشابه نبودند.

عدم ثبات در مدیریت اقتصادی استان سبب شد، با ورود هر مدیر جدید، ابتدا سیاست مهلت دادن و مماشات در پیش گرفته شود و نتیجه مباحث این باشد که آزمایش با مونتاژ 150 هزار آبگرمکن گازی ایستاده، آن هم در مدت طولانی یک سال و با اشتغال تنها 40 نفر شروع به کار کند.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صمت استان فارس در خصوص وضعیت کارخانه آزمایش به خبرنگار فارس گفت که مالکان متعهد شده بودند تا پایان خرداد با 40 نفر کارگر بیمه شده، با تولید آبگرم کن فعالیت فاز یک کارخانه را شروع کنند. با وجود نگرانی هایی که وجود داشت، در فاز اول به آنچه تعهد کرده بودند، عمل کردند.

ایزدی افزود: 40 نفر کارگر در حال حاضر مشغول به کار هستند و تولید آبگرم کن آغاز شده است.

مونتاژ بودن محصولات، نبود خط تولید و ابتدایی بودن تجهیزات سبب شد، کارخانه بدون حضور مسئولین استانی و تنها با مقامات محلی آغاز به کار کند.

اگر وضع موجود مطلوب نیست، به دلیل توافقی است که در استانداری انجام شد

جلال رشیدی، نماینده مردم مرودشت در مجلس که در افتتاح کارخانه حضور داشت در خصوص وضعیت آزمایش به خبرنگار فارس گفت: مدیران کارخانه طبق توافقی که در ستاد رفع موانع تولید انجام شده، کار را پیش می برند.

وی افزود: طبق آن قرارداد، مقرر شد در خرداد ماه تولید آبگرم کن با اشتغال 40 نفر، در مرداد تولید کولر با اشتغال 60 نفر، و فاز سوم با اشتغال 250 نفر، راه اندازی شود.

رشیدی ادامه داد: از طرف دیگر هم ما و مسئولان استان، برای رفع مشکلاتی که پیش روی کارخانه وجود دارد، کمک کنیم.

 

نماینده مردم مرودشت تصریح کرد: این گامها تعریف شده است و مدیران آزمایش تا این لحظه به تعهدات خود عمل کردند.

وی افزود: اشتغال به کار را بر اساس لیست بیمه شدگان در نظر می‌گیریم که بر اساس آن 40 نفر کارگر مشغول به کار شدند.

رشیدی گفت: چهار مدل آبگرم کن در حال تولید است، آبگرم کن مخزنی 200 لیتر و 150 لیتر، دو مدل هم دیواری تولید می کنند. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به این شیوه تولید خوش بین هستید، گفت: ما بر اساس واقعیت‌ها رصد می کنیم. اگر تعهدات خود را عمل کنند ما هم در کنارشان هستیم، اگر در بازه های زمانی مشخص شده به تعهدات خود عمل نکنند، ما هم از ابزار دیگری استفاده می کنیم.

نماینده مردم مرودشت تصریح کرد: در گام اول مدیران کارخانه به تعهدات خود عمل کردند، اگر کم است یا نقد دارد، یا مطلوب ما نیست، این بر می‌گردد به جلسه استانداری فارس که در درخواست اول، دست خود را پایین گرفتند.

رشیدی در توضیح ساده بودن تجهیزات، تأکید کرد: این دستگاه هایی که می بینید توافقی بوده که در استانداری و اداره کل صمت انجام گرفته است، امروز اگر اینجا و در این حد و اندازه هستیم چون خواسته استان همین قدر بوده است.

اشتغال برای سه هزار نفر

پارسا، نماینده هلدینگ پیام، در آیین افتتاحیه آزمایش وعده داد: در صورت حمایت، قول می دهیم برای 3 هزار نفر از جوانان فارس اشتغال آفرینی کنیم و من اطمینان دارم با اجرای این طرح به عنوان قطب نمونه صنعتی در کشور معرفی خواهیم شد.

وی در خصوص بودجه پروژه تولید آبگرم کن گفت: 100 میلیارد برای همه پروژه و تکمیل آن هزینه شده است.

نماینده هلدینگ پیام این وعده را نیز داد که با راه اندازی تولید کولر، تا دو ماه آینده مرز اشتغال به 100 نفر خواهد رسید.

به گزارش فارس وعده اشتغال برای  3هزار نفر با در نظر گرفتن ظرفیت آزمایش امکان پذیر است اما اگر مدیریت استان بتواند از این فرصت و امکان استفاده کند.

آنچه آزمایش را پس از سالها خاموشی و فراموشی به نقطه آغاز رساند، همت دولت سیزدهم و اجبار مدیریت اقتصادی استان به پیگیری مسئله بود.

در حالی که اگر قدرت چانه زنی و قاطعیت بیشتری در استان وجود داشت، نقطه آغاز آزمایش فراتر از چیزی بود که اکنون شاهد هستیم و مسئولان استانی سربلند در آن شرکت می کردند.

گزارش از: سیده فاطمه حبیبی

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول