اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

وزارت صمت 25 درصد اقتصاد را مدیریت می‌کند/ با نگاه طبیبانه به خودروسازی نگاه کنیم

وزیر صمت گفت: حوزه خودرو به علت این‌که عموم مردم با آن در ارتباط هستند، همیشه جذاب بوده و ممکن است با ابهاماتی هم مواجه باشد، البته وزارت صمت ۲۵ درصد اقتصاد را مدیریت می‌کند که ۳ درصد آن به خودرو اختصاص دارد، سهم خودرو در حوزه کار ما بالا نیست.

وزارت صمت 25 درصد اقتصاد را مدیریت می‌کند/ با نگاه طبیبانه به خودروسازی نگاه کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدرضا فاطمی‌امین در ساعات پایانی روز گذشته در برنامه صف اول شبکه خبر اظهار داشت: مسائل صنعت خودرو کشور مربوط به امروز و دیروز نیست و شاید بیش از پنجاه سال است که این مسائل وجود دارد، اما این موارد یک بار برای همیشه باید حل‌وفصل شوند.

وی عنوان کرد: از سال ۱۳۸۶ مجری طرح خودروهای فرسوده بودم، بنابراین به‌طور مستقیم با صنعت خودرو ارتباط داشتم و در آن زمان برای نخستین بار طرح فروش خودروهای فرسوده به‌طور جدی و عملیاتی اجرا شد و در طول یک سال بیش از ۲۲۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد درحالی‌که تا آن زمان تنها ۴۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج‌شده بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حوزه خودرو به علت این‌که عموم مردم با آن در ارتباط هستند، همیشه جذاب بوده و ممکن است با ابهاماتی نیز مواجه باشد، البته وزارت صمت ۲۵ درصد اقتصاد را مدیریت می‌کند که ۳ درصد آن به خودرو اختصاص دارد، یعنی سهم خودرو در حوزه کار ما بالا نیست.

وزیر صمت یادآور شد: صنعت خودرو نه آنقدر کوچک و بی‌اهمیت است که آن را پنهان کرده و صورت‌مسئله آن را پاک‌کنیم، نه آن‌قدر اکنون بالنده است که بتوان از آن دفاع کرد؛ بلکه اکنون باید با نگاه طبیبانه به این صنعت نگاه کرده و مسائل مربوط به آن را حل کرده و راه‌حل‌ها را نهایی و در یک دوره زمانی اجر کنیم که ما این دوره زمانی را دو سال در نظر گرفته‌ایم و برای اجرایی کردن این مهم برنامه لازم تهیه‌شده است.

* بازه زمانی 1402 تا 1404 نقطه عطف صنعت خودرو خواهد بود

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این برنامه دوساله تا اواخر سال ۱۴۰۴ ادامه دارد، یعنی از سال ۱۴۰۲ این موضوع تغییر پیدا خواهد کرد و درواقع نقطه عطف همین بازه زمانی است.

فاطمی امین با اشاره به بازدید رئیس‌جمهور از شرکت‌های خودروسازی در اواخر اسفندماه سال گذشته، توضیح داد: رئیس‌جمهوری در این بازدید در هشت محور دستوراتی را ابلاغ کردند که تمامی آن دستورات یا مقطعی بوده که اعمال‌شده یا برای اجرا نیازمند زمان بوده است. برای مثال یکی از دستورات ایشان افزایش گارانتی خود و از دو سال به سه سال بوده است که این مهم ابلاغ و اجرایی شده است.

وی دیگر دستور رئیس‌جمهوری را افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته بوده اعلام و بیان کرد: سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه تولید شد و امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولیدشده است.

وزیر صمت بابیان این‌که شاخصی به نام عبور مستقیم خودرو وجود دارد، تصریح کرد: از خودروهایی که وارد خط می‌شوند، چند مورد به‌طور کامل از خط خارج‌شده و چند مورد به‌عنوان خودروی ناقص وارد پارکینگ می‌شوند؛ امروز هم ایران‌خودرو و هم سایپا هر دو صد درصد عبور مستقیم خودرودارند، یعنی خودرو در خط کامل بیرون آمده و وارد پارکینگ نمی‌شود درحالی‌که دریک زمانی این رقم به ۱۸ درصد کل تولیدات هم رسیده بود؛ البته به‌طور دقیق میانگین تولید خودروی کامل سایپا بالای ۹۰ درصد و ایران‌خودرو از اوایل خردادماه به بالای ۹۵ درصد رسیده است.

فاطمی امین گفت: در چند سال گذشته خودروسازان بزرگ دنیا با نزدیک به ۲۰ میلیون کاهش تولید روبه‌رو شدند یا بسیاری از کشورهایی که در صنعت خودرو پیشرفته هستند در فواصل طولانی اقدام به فروش خودرو می‌کنند.

 * برای حل مسائل 40 ساله خودرو  عصای موسی نداریم

فاطمی امین اظهار داشت: هیچ کس عصای موسی ندارد که به یکباره مسائل 40 ساله صنعت خودرو را به یکباره حل کند ما ناگزیر هستیم اولویت بندی کنیم و به ترتیب به جلو حرکت کنیم. 

وی بیان داشت: در سال 1402 به سمت تنوع محصولات و کنار گذاشتن محصولات قدیمی می رویم که امسال سه محصول از رده خارج می شود و سپس به سمت آغاز جهش صادراتی خواهیم رفت و در سال های 1403 و 1404 بر روی تولید تمرکز خواهیم کرد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به 3 میلیون ظرفیت مونتاژ خودرو وجود داردو نزدیک 2 میلیون ظرفیت رنگ داریم در حالی که سال گذشته کمتر از 900 هزار خودرو تولید شد و دلیل آن این بوده که سیستم های مدیریتی و ساختار  شرکت  های خودورساز ها نتوانسته این ظرفیت را بالفعل کند. این مسائل یک شبه ایجاد نشده و یک شبه نیز قابل حل نیست. 

وی اظهار داشت: امسال سمند از خط تولید خارج می شود البته فعلا 12 هزار دستگاه تعهدات از قبل وجود دارد و فروش قبل است که باید این تعهدات اجرا شود و بعد این خودرو ها از خط تولید خارج شود. 

فاطمی امین اظهار داشت: مردم فکر می کنند که خودروسازها در اختیار دولت است. البته این حرف هم درست است و هم می توان گفت این طور نیست. برای اینکه این شائبه کاملا از بین رود، مرکز کانون وکلا تمام اموال سایپا و ایران خودرو را قیمت گذاری کرده اند و لذا امیدواریم تا هفته آینده تمام قیمت گذاری تمام اموال ایران خودرو و سایپا به پایان برسد و ما بلافاصله واگذاری را آغاز خواهیم کرد در مرحله اول  سهام 4 شرکت پارس خودرو، سایپا سیتروئن و ایران خودرو خراسان  واگذار می شود و سهام مدیریتی واگذار می شود و ما به سمت اصلاح ساختار مدیریتی و مالکیتی در صنعت خودرو حرکت خواهیم کرد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: وضعیت صنعت خودرو الان آن چیزی نیست که مورد تایید من باشد اما حرکتی در آن آغاز شده است. 

وزیر صمت در مورد قرعه کشی خودرو نیز بیان داشت: در زمینه قرعه کشی خودرو همواره گلایه مندی وجود داشت. بعضی از شرکت ها 20 میلیون دریافت می کردند تا ثبت نام کننده برنده قرعه کشی شود،  رانت هایی وجود داشت  بنابراین برای جلوگیری از این مسائل این دوره دو کار انجام شد. دو نرم افزار در زمینه قرعه کشی خودرو وجود داشت  بنابراین یکی از این دو نرم افزار را برای ثبت نام انتخاب شد و دوم مقرر شد وزارت صمت نظارت کند تا مراحل کار درست انجام شود. بنابراین این دوره از ثبت نام را وزارت صمت را برگزار نکرد اما تنها کار من تجمیع ثبت نام ها و یکپارچه سازی و نظارت ها بود. 

فاطمی امین در مورد حذف قرعه کشی گفت: باید عرضه و تقاضا به هم نزدیک شود. در کشور سالی یک و نیم میلیون تقاضا وجود دارد در حالی که سال گذشته 900 هزار خودرو تولید شده بنابراین یک شکاف 600 هزار تایی وجود دارد که این موضوع با واردات و افزایش تولید قابل رفع است. 

وی در مورد آئین نامه واردات خودرو بیان داشت: آئین نامه واردات خودرو در دولت مطرح شد که دارای 10 بند است. در مورد یکی از بندهای آن در  جلسه هیات دولت ابهاماتی وجود داشت لذا به کمیسیون اقتصادی برگشت و مراحلش طی شد البته الان آماده است که در دولت بررسی شود. 

وزیر صمت اظهار داشت: دو تا سه ماه بعد از تصویب آئین نامه واردات خودرو انجام می شود و واردات عملیاتی می شود. 

* تاکید بر واردات خودروهای زیر 10 هزار دلار

فاطمی امین اظهار داشت: تاکید ما برای واردات خودرو این است که خودروی اقتصادی و خودروهای زیر 10 هزار دلار وارد کشور شود. در حال حاضر قصد داریم که خودروهای تیبا، سمند، پژو از رده خارج شود. وقتی این خودروها از رده خارج شود خودروهایی مانند تارا، شاهین و... وجود دارد که قیمت این خودروها نسبتا بالاتر از خودروهای اقتصادی است بنابراین برای قشری از جامعه که خودروی ارزان تر می خواهد محصول داشته باشیم. لذا در آئین نامه واردات تمرکز شده که خودروهای اقتصادی و ارزان تر وارد شوند که هم نیاز مردم را پوشش دهند و هم به سمت ساخت داخل حرکت کنیم و  نقصی که در ترکیب محصولات داخلی وجود دارد با جایگزین کردن خودروی وارداتی با کیفیت سبد خودرو را کامل کنیم. 

وزیر صمت بیان داشت: البته در زمینه واردات خودرو فقط تاکید بر خودروی چینی نیست و خودروهای اروپایی زیر 10 هزار دلار نیز وجود دارد و مذاکراتی هم آغاز شد. 

وی در مورد تولید مشترک خودرو با روسیه بیان داشت: بعد از مشکلاتی که در روسیه ایجاد شد مذاکراتی انجام شده و روس ها بسیار علاقمند به صادرات قطعه خودرو به روسیه هستند و لذا مذاکراتی بین شرکت ها انجام شده است و نقش ما تسهیل گری است. 

* افزایش قیمت لوازم خانگی بعد از حذف ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی

فاطمی امین در مورد لوازم خانگی نیز اظهار داشت: از زمانی که ارز 4200 تومانی برای برخی کالاها از جمله روغن، گندم و غیره حذف شد قیمت لوازم خانگی قاچاق افزایش یافت زیرا کسانی که روغن و آرد را قاچاق می کردند با مبلغ کسب شده از قاچاق، لوازم خانگی را وارد می کرد اما سود این قاچاق بیش از حد بود بطوری که می توانست کالای لوازم خانگی وارداتی قاچاق را با قیمت کمتری عرضه کند.  بنابراین افزایش قیمت لوازم خانگی خارجی ناشی از این مساله است. 

وی افزود: طبق قانون واردات لوازم خانگی ممنوع است بجز برخی استثنائات ته لنجی بنابراین افزایش قیمت لوازم خانگی به دلیل این است که درآمدی سرشاری که از قاچاق  مواد غذایی بدست می آمد از بین رفته است. 

فاطمی امین اظهار داشت: بیش از 16 میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید می شود لذا به دنبال طرح های تشویقی برای ایجاد تقاضا هستیم .

وی در مورد واردات کالاهای مشابه تولید خطاب به مجری برنامه گفت: شما اشاره به  200 میلیون دلار واردات کالاهای واردات مشابه  داشتید و این در حالی که کل و  واردات سال گذشته 52 میلیارد دلار بوده است بنابراین 200 میلیون دلار واردات کالای مشابه رقم ناچیزی در مقابل واردات کل است. 

فاطمی امین بیان داشت: پاسخ به این سوال خارج از حوزه وزارت صمت است و پاسخگویی به آن بر می گردد به گمرک اما کاری که ما انجام می دهیم این است که شناسه کالا را به گمرک متصل کنیم. 

وی افزود: کدهای گمرکی الان نزدیک 8 هزار کد است که بسیار کلی است و محصول کلی را نام می برد بنابراین باید برای کلیه کالاها شناسه کالا ایجاد کنیم و گمرک نیز این شناسه کالا را مبنای تطبیق قرار دهد و لذا دیگر نیاز نباشد برای شرح کالا مداخله انسانی داشته باشیم که البته اتصال گمرک به سامانه جامع تجارت این مسائل را حل و فصل خواهد کرد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تکمیل سامانه جامع تجارت بیان داشت: سامانه جامع تجارت یکی از مهمترین سامانه های کشور است. سال گذشته 50 میلیون سند در این سامانه ثبت شده است در حالی که از ابتدای ایجاد سامانه تا ابتدای سال قبل در مجموع 30 میلیون سند در این سامانه ثبت شده بود. 

* همه دستگاه ها غیر از گمرک به سامانه جامع تجارت متصل است

وی افزود: لذا در یک سال 1.5 برابر سال های قبل سند ثبت شده و روزانه 5 میلیون تراکنش در این سامان اتفاق می افتد، تمام دستگاه ها بجز گمرک به آن متصل است که گمرک برای اتصال دارای مشکل داخلی است. البته اتصال الان برقرار است و داده ها تبادل می شود اما این اتصال هنوز به سطح انتظار ما نرسیده است. 

فاطمی امین در پاسخ به این سوال که چه زمانی به انقلاب معدنی خواهیم رسید، گفت: برای این منظور سه اتفاق مهم باید رخ دهد، در درجه اول باید بدانیم که در این حوزه چه داریم در حالی که برای ما این مساله واضح نیست. از مهرماه سال گذشته کاری آغاز شد که شناسه ذخایر معدنی کشور را ایجاد کردیم که از مهر ماه سال گذشته 450 پهنه 625 کیلومترمربعی را آغاز کردیم و این کار دو و نیم سال طول می کشد. 

وی افزود: این کار از خراسان جنوبی آغاز شده و ذخایر بسیار خوبی در کشور کشف شده است، دومین کار نیز تسهیل قوانین و مقررات است بیش از 320 قانون در این حوزه وجود داشت و این قوانین برای صاحبنظران ارسال شده تا دو هفته آینده مجموعه مقرراتی در این خصوص آماده شود. 

وزیر صمت بیان داشت: نکته سوم در این زمینه فرآوری است. البته در خام فروشی مسائل خوبی داشته ایم و به شدت صادرات مواد خام کاهش یافته است. 

وی افزود: ما برای اولین بار مردم را در معادن شریک می کنیم و این کار برای اولین بار در معدن جانجا در زابل انجام شد. براساس مزایده مقرر شد که بهره بردار باید 40 درصد از سهام معدن را به مردم واگذار کند که این کار به زودی انجام می شود. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در رابطه با تجارت خارجی کشور بیان داشت: سال گذشته صادرات کشور به 48 میلیارد دلار رسید و در سال 1399 ارزش صادرات کشور 35 میلیارد دلار بود. 

وی افزود: طی دو - سه ماه گذشته تراز تجاری بدون نفت مثبت شده است یعنی 400 میلیون دلار بیش از واردات صادرات انجام شده است ضمن اینکه هر هفته یک هیئت تجاری خارجی در ایران حضور داشته است. 

فاطمی امین بیان داشت: 100 درصد درآمد ترانزیتی کشور افزایش یافته است و با 6 کشور اطراف موافقت نامه بیمه امضا شده است. 

وی با اشاره به گزارش عملکرد وزارت صمت اظهار داشت: ما به مردم قول داده ایم که هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد ارائه دهیم که گزارش بهار در تیرماه منتشر می شود. 

وزیر صمت با اشاره به تغییر ریل بیان داشت: ما با یک مشکلاتی مواجه هستیم و تا زمانی که روزمره برخورد کنیم شرایط تغییر نمی کند. شکل گیری اتفاقات اساسی در یک وزارتخانه بسیار نادر است . ما بصورت روزمره  ساز و کارها را به صورت اساسی بازنگری و اصلاح می کنیم اما این کارهای روزمره ما را از اصلاح بنیان ها و سازوکارها غافل نکرده است و امیدواریم تا پایان سال جاری عمده تحولات در وزارت صمت و همچنین در سازوکارها در بخش را عملیاتی کنیم که به تدریج آثار این کارها در حال آشکار شدن است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول