اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

پیشنهاد قزاقستان برای حذف سلاح‌های هسته‌ای تا سال 2045

وزیر امور خارجه قزاقستان خواستار تدوین طرحی برای از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای تا سال 2045 شد.

پیشنهاد قزاقستان برای حذف سلاح‌های هسته‌ای تا سال 2045

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «مختار تلئوبری» وزیر امور خارجه قزاقستان خواستار تدوین طرحی برای از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای تا سال 2045 شد.

بنابر سخنان تلئوبردی، درگیری نظامی کنونی در خاک اوکراین، صحبت‌ها در مورد بازگشت سلاح‌های هسته‌ای و تهدید‌های متقابل برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، ما را بیش از هر زمان دیگری به فکر آسیب‌پذیری جمعی بشریت و نیاز فوری به ممنوعیت و از بین بردن این سلاح مرگبار، می‌اندازد.

وی گفت: قزاقستان  از همه کشورهای جهان دعوت می‌کند تا یک برنامه مرحله‌ای برای از بین بردن کامل سلاح‌های هسته‌ای طی تقریبا 20 سال – تا سال 2045 میلادی، یعنی صدمین سالگرد تاسیس سازمان ملل، تدوین کنند.

وزیر امور خارجه قزاقستان خاطرنشان کرد که این توافقات می‌توانند در اسناد نهایی اولین کنفرانس پیمان منع تسلیحات هسته‌ای منعکس شوند.

بنابر سخنان وی، پیش از این «آنتانیو  گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد اشاره کرد که حدود 13.4 هزار کلاهک هسته‌ای در سراسر جهان پراکنده شده و تهدید استفاده از آنها «واقعی‌تر از تاریک‌ترین روزهای جنگ سرد شده است».

تلئوبردی گفت: سهم عملی قزاقستان در خلع سلاح هسته‌ای، به «نورسلطان» این اجازه را می‌دهد تا همچنان از مردم و دولت‌ها بخواهد تا تلاش‌های خود را برای خلاص کردن سیاره از خطر خود‌ ویرانی هسته‌ای مضاعف کنند.

باید گفت که «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان از حامیان علنی سیاست منع سلاح‌های جمعی بوده و در سال 2019 میلادی در کلوب «والدای» گفته بود که برخی اوقات بهتر است که سلاح هسته‌ای نداشته باشید، بلکه سرمایه‌گذاری بیشتری را به اقتصاد خود جذب کنید، از روابط صلح جویانه حمایت و آن را توسعه دهید که قزاقستان در عمل انجام می‌دهد.

پیمان منع تسلیحات هسته‌ای در ژانویه 2021 لازم‌الاجرا شد، 86 کشور جهان آن را امضا کردند و 62 کشور به تصویب رساندند. شرکت‌کنندگان این پیمان، به ویژه موافقت کردند که  از توسعه، آزمایش، تولید، ذخیره یا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خودداری کنند.

اولین نشست کشورهای شرکت‌کننده پیمان منع تسلیحات هسته‌ای قرار است روزهای 21-23 ژوئن در وین برگزار شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول