اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

رییس کمیسیون آموزش مجلس: هیچ قانونی با نوآوری مطابقت ندارد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ قانونی با نوآوری مطابقت ندارد و نوآوری خود یک قانون به شمار می‌رود.

رییس کمیسیون آموزش مجلس: هیچ قانونی با نوآوری مطابقت ندارد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه دومین سمپوزیوم بین المللی و چهارمین سمپوزیوم ملی کریسپر (ویرایش ژن) جمهوری اسلامی ایران که پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار شد، بیان کرد: ایران در حوزه دانش جایگاه خوبی دارد و در حال حاضر کشور جهان سومی به شمار نمی رویم، پژوهشگاهی که امروز در آن هستیم و کارهایی علمی بسیاری که در کشور انجام شده نشانه هایی از آن است.

وی افزود: دیگر اقدامات لازم باید در زنجیره تامین انجام شود، در حال حاضر زنجیره تامین در دنیا به شکل یکپارچه است و رقابت ها سطحی نیست. زنجیره های تامین در سطح جهانی رقابت می کنند. بخشی از این زنجیره یکپارچه که در راستای تامین امنیت غذایی و ایمنی غذایی است، در پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری انجام می شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: زمانی گفته می شد که کشاورزی به نفع کشور نیست، باید آن را تعطیل کرد و تمام نیاز کشور در این حوزه را وارد کرد اما رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی اعلام کردند که کشاورزی باید در کشور انجام شود ولو با هزینه بالا همراه باشد. در دوران کرونا به این نتیجه رسیدیم که کشاورز چقدر مهم است.

منادی سفیدان ادامه داد: در دوران پاندمی کرونا سه کشتی گندم از روس ها خریداری کردیم که دو کشتی آن را تحویل دادند اما سومی را به دلیل نیازهای خود و کمبود منابع تامین گندم تحویل ندادند. روس ها نیز در تحریم رشد کردند و در واقع تحریم برای کشورها آورده دارد. دانشمندان بخشی از زنجیره تامین یکپارچه هستند و اگر نباشند این زنجیره دچار مشکل می شود.

وی ادامه داد:‌ پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری بخشی از زنجیره تامین است. کریسپر در حال حاضر در حوزه های کشاورزی و دارویی کاربرد بسیاری دارد. کشورهای همسایه نیز با استفاده از این روش در حوزه تراریخته فعالیت می کنند. 

وی با اشاره به این که قانون دانش بنیان در سال ۸۹ قانون تصویب شد، گفت:  پیش از این تاریخ دولتی ها حق تاسیس شرکت نداشتند. پس از تصویب این قانون اساتید دانشگاه می توانستند شرکت راه اندازی کنند. این امر حلقه گمشده بین دانشگاه و صنعت را ایجاد کرد. به برکت وجود این قانون بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم.

 رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: درآمد این شرکت ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و پیش بینی می شود در سال جاری به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. قانون ۲۰ ماده ای جهش تولید که به تازگی تصویب شده نیز می تواند تمام مشکلات دانش بنیان ها در حوزه بیمه ای، گمرکی و... را حل می کند.

رئیس کمیسیون آموزش عالی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در قانون جهش تولید امضای طلایی از وزارت صنعت، معدنوو تجارت گرفته شده است، در صورتی که یک شرکت دانش بنیان محصولی را تولید کند، واردات آن ممنوع می شود و افرادی که این محصولات را وارد می کنند باید تعرفه پرداخت کنند.

به گفته وی، این تعرفه به صندوق های تسهیلاتی مانند صندوق شکوفایی و نوآوری داده می شود. نه تنها سرمایه صندوق شکوفایی و نوآوری را دو برابر کردیم بلکه در دانشگاه ها نیز صندوق تاسیس کرده ایم تا به توسعه زیست بوم نوآوری کمک شود. هیچ قانونی با نوآوری مطابقت ندارد و نوآوری خودش یک قانون به شمار می رود. وضعیت کشور در حال حاضر بدین صورت است که همه باید تلاش کنیم.

وی در انتها اشاره کرد: کشور در حوزه زیست فناوری از مالزی و تایوان جلوتر است. ایران یکی از غیربدهکارترین کشورهای دنیاست، گرچه بدون ارتباط با دنیا نمی توان پیش رفت.

محققان و پژوهشگرانی از کانادا، پاکستان، فرانسه و ایالات متحده در دومین سمپوزیوم بین المللی و چهارمین سمپوزیوم ملی کریسپر (ویرایش ژن) جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده اند. این رویداد۳۰ و ۳۱ خرداد در پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار می شود.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول