اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

کنه‌ها را نکشید/ چند نکته درباره «تب کریمه کنگو»

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: کنه‌ها بصورت بالقوه از طریق گزش ویروس عامل بیماری تب کریمه کنگو را به دام‌ها و انسان‌ها منتقل می‌کند لذا باید در راستای جلوگیری از انتقال بیماری، از لِه کردن و کشتن کنه‌ها بصورت فیزیکی جداً اجتناب شود.

کنه‌ها را نکشید/ چند نکته درباره «تب کریمه کنگو»

حسین صالحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: ویروس عامل بیماری تب کریمه کنگو در درجۀ اول توسط کنه‌ها منتقل می‌شود بنابراین ویروس عامل بیماری جزو دستۀ «آربوویروس‌ها» یعنی ویروس‌های قابل انتقال از طریق بندپایان حساب می‌شود.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ویروس عامل این بیماری در دام‌های اهلی عموماً سبب بروز بیماری بالینی نمی‌شود اما از آنجایی که جزو عوامل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است می‌تواند از دام‌های اهلی به انسان منتقل و سبب بروز بیماری در انسان شود.

وی افزود: هر چند انتقال عامل بیماری از طریق گزش کنۀ آلوده مهمترین راه انتقال است اما تماس مستقیم با خون، ترشحات و مایعات بدنی دام آلوده نیز راه دیگر سرایت عامل بیماری محسوب می‌شود.

صالحی اظهار داشت: این بیماری برای نخستین‌بار در سال ۱۹۴۴ در خلال جنگ جهانی دوم در تعدادی از سربازان روس تشریح شد اما از آنجایی که عامل بیماری در سال ۱۹۶۷ از یک کودک بیمار در کشور کنگو جدا شد و پس از آن در کریمه بخشی از روسیۀ کنونی مشاهده شد، از طرفی بیماری با تب و بروز خونریزی در قسمت‌های مختلف بدن انسان همراه است به همین دلیل آن را تحت عنوان بیماری «تب خونریزی دهندۀ کریمه- کنگو» نامیدند.

انتقال ویروس آلوده به کنه‌های نسل بعد

وی خاطرنشان کرد: کنه‌های ناقل ویروس می‌توانند ویروس عامل این بیماری را به نسل بعد از خود منتقل کنند، بنابراین تمام کنه‌های آلوده نسل بعد از خود را نیز آلوده می‌کنند و منبع ویروس هستند و می‌توانند بصورت بالقوه از طریق گزش ویروس عامل بیماری را به دام‌ها و انسان‌ها منتقل کند لذا باید در راستای جلوگیری از انتقال بیماری، از لِه کردن و کشتن کنه‌ها بصورت فیزیکی جداً اجتناب شود.

کسانی که با دام سروکار دارند بیشتر در معرض خطرند

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان با تأکید بر راه‌های انتقال عامل بیماری مانند خون و ترشحات بدن دام آلوده، افزود: خون و تمام ترشحات بدن دام آلوده می‌تواند منبع بالقوه این ویروس بوده و به همین دلیل افرادی که با دام در تماس نزدیک قرار دارند مانند دامداران، دامپزشکان، قصابان، کارکنان کشتارگاه‌ها و ... در معرض خطر بیشتری هستند.

وی رعایت اصول بهداشتی مانند استفاده از ماسک، دستکش، عینک مناسب و جلوگیری از مصرف گوشت تازه، گوشت نیم‌پز و به خصوص جگر و آلایش خوراکی تازه را راه‌های کاهش خطر انتقال این بیماری دانست.

صالحی بیان داشت: در طی روند کشتار دام در کشتارگاه‌ها لاشه دام پس از طی روند پیش سردگذاری وارد بازار شده و به دست مصرف کننده می‌رسد و در طی کردن این روند یعنی انتقال لاشه و آلایش‌های خوراکی دام به پیش‌سرد و طی دورۀ مناسب پیش‌سرد، سبب کاهش pH در لاشه و آلایش‌های خوراکی شده که با توجه به حساسیت ویروس عامل بیماری به PH اسیدی، ویروس احتمالی موجود در لاشه را غیرفعال می‌کند.

وی در پایان گفت: پخت کامل گوشت و آلایش‌های خوراکی با حرارت مناسب سبب از بین رفتن ویروس عامل بیماری می‌شوند لذا توصیه می‌شود که گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مراکز مجاز تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه کنید.

انتهای پیام/68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول