اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

تنها سایت پرورش میگوی مردمی هرمزگان زمین گیر بی تدبیری/ شرکت شهرک‌های کشاورزی پاسخگو باشد+فیلم

تنها سایت پرورش میگوی هرمزگان که به بخش مردمی واگذار شده و عملا شمار زیادی از مردم مالکیت آن را بر عهده دارند، گرفتار بی‌تدبیری شرکت شهرک‌های کشاورزی شده و روز به روز وضعیت حادتری می‌یابد.

تنها سایت پرورش میگوی مردمی هرمزگان  زمین گیر بی تدبیری/ شرکت شهرک‌های کشاورزی پاسخگو باشد+فیلم

خبرگزاری فارس - هرمزگان: ثروت آفرینی با توسعه مزارع پرورش میگو در هرمزگان به عنوان بزرگ‌ترین استان ساحلی کشور در اواسط دولت قبل کلید خورد و بیش از 35 هزار هکتار از اراضی ساحلی هرمزگان در قالب طرح‌های توسعه مزارع پرورش میگو در نقاط مختلف این استان به بخش خصوصی واگذار شده است.

در این میان، یک سایت پرورش میگو در شرق شهر بندرعباس نیز به عنوان تجربه واگذاری به یک مجموعه مردمی و البته با اکراه فراوان مسؤولان وقت کار خود را با آورده مردم ساکن در روستاهای ساحلی شرق بندرعباس در سال 98 در محدوده حسنلنگی آغاز کرد.

آغاز فعالیت آماده‌سازی اراضی از سال 98 در سایت پرورش میگوی حسن لنگی

مردم منطقه حسن لنگی در قالب یک حرکت جمعی 692 نفره در سال 98 با وجود اکراه فراوان مسؤولان استانداری وقت، یک سایت 2100 هکتاری را در جنوب منطقه خرگی در جلابی بندرعباس تحویل می‌گیرند تا آن را با آورده مالی خود و از طریق طراحی و نظارت شرکت شهرک‌های کشاورزی و با سپردن پروژه تسطیح و استخربندی مهیای ایجاد مزرعه پرورش میگو کنند.

 

 

در حین انجام کار اما به گفته عباس پوریان نماینده سهامداران در این پروژه، حتی پول مردم را در صندوق توسعه بخش کشاورزی ذخیره کردند و تأکید کردند که آورده مردم در قالب این پروژه باید در حساب خودشان باشد و کارها از اول مهر 98 آغاز شد.

اشتباهات در طراحی‌ها و ناپختگی با اقلیم و اوضاع منطقه

عباس پوریان در ادامه می‌گوید: بسیاری از طراحی‌های شرکت شهرک‌های کشاورزی در حین اجرای این پروژه دچار اشکالات حاد و کاملا روشن و مبرهن بود. مثلا داکت‌های حفاظتی آنها برای این مزرعه پرورش میگو اصلا با علم به منطقه و اوضاع منطقه در زمان بارندگی‌های شدید فصلی سازگار نبود و نوعی طراحی کرده بودند که مثلا برای یک نقطه بحرانی در زمان سیلاب در این منطقه فقط یک متر داکت در نظر گرفته بودند!

 

طراحی عریض و بی حساب کانال‌ها و ناشی‌گری‌های آشکار

در طراحی کانال‌های انتقال آب دریا به حوضچه‌ها نیز بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی برخی از نیروهای متخصص داخل استان و همین طور بررسی دیگر سایت‌های پرورش میگو و تجربه موجود، متأسفانه پهنای کانال‌ها بیش از 40 متر در نظر گرفته شده که عملا با هیچ وسیله‌ای در آینده قابل لایروبی نیست! یا مثلا پل‌هایی که در این سایت برای تردد به خارج از سایت در نظر گرفته شده بسیار تنگ و باریک و پایین تر از سطح زمین ساخته شده است و با هر بار مد دریا، پل‌ها به زیر آب می‌روند!

شروع اذیت پیمانکاران و آغاز رها کردن پروژه

نماینده سهامداران و مدیرعامل شرکت تعاونی مردمی حسن لنگی می‌گوید: در میانه‌های راه اجرای پروژه، به ناگاه شرکت شهرک‌های کشاورزی با پیمانکاران مشغول در پروژه تسطیح و آماده‌سازی به مشکل برخورد و صورت وضعیت پیمانکاران که قانونا می‌بایست ظرف 20 روز تأیید شود، گاه تا چندین ماه پیمانکاران بلاتکلیف بودند و حس طلبکاری داشتند و کم کم پیمانکاران با مشکل مواجه شدند و کار را رها کردند.

حتی مجوزهای لازم را شرکت شهرک‌ها نگرفته بود!

این تمام ماجرا نبود! از ابتدای آذر 98 هم در حالی که شرکت شهرک‌های کشاورزی مدعی گرفتن تمامی مجوزات لازم برای ایجاد مزارع پرورش میگو بود، به ناگاه مسکن و شهرسازی و منابع طبیعی مدعی نبود مجوز شدند. محیط زیست هم چندی بعد آمد و بخش بزرگی از زمان را از ما گرفت و پیمانکاران کار را تعطیل کردند و رفتند.

 

این تعطیلی مستمر کار در شرایطی که مردم پول خود را به حساب شرکت شهرک‌های کشاورزی واریز کرده بودند، سبب شد تا پروژه به گرانی و افزایش هزینه‌ها برخورد کند و پیمانکارانی که قبلا کار را با 35 تا 40 میلیارد تومان به اتمام میرساندند، مدعی مبالغ بسیار بالاتری شوند و البته در بخشط از موارد حق هم داشتند.

عرض پل دسترسی به هر سایت به اندازه عبور یک خودرو فقط طراحی شده است!

 

شرکت شهرک‌ها مقابل پیمانکاران ضعف داشت

پوریان ادامه داد: در متن قرارداد میان ما با پیمانکاران، مدت زمان 8 ماه برای تسطیح و آماده‌سازی مزارع پرورش میگو در نظر گرفته شده بود و حتی تعداد دقیق تجهیزات و امکاناتی که باید پیمانکاران پای کار پروژه می‌آوردند نیز در قرارداد مشخص شده بود اما چون شرکت شهرک‌ها بدلیل عدم دریافت مجوزهای زیست محیطی سبب توقف کار پیمانکاران شده بود، عملا نمی‌توانست به آنها برای آوردن امکانات بیشتر به پای کار، فشار وارد کند.

5 ماه است که پروژه کاملا خوابیده!

گرفت و گیرهای میان شرکت شهرک‌های کشاورزی و پیمانکاران عملا باعث شده که یکی از پیمانکاران به کلی از کار کنار کشیده و حتی بابت عدم دریافت مطالباتش از شرکت شهرک‌های، از ما شاکی شود و جلوی اجرای پروژه‌ را برای ماهها بگیرد. از سوی دیگر عدم پرداخت‌های منظم و بلاتکلیفی پیمانکار جدید نیز سبب شد تا سستی در کار بوجود بیاید و عملا پیمانکار جدید نیز که در برج اسفندماه که بیل ساعتی 400 تومان قرارداد دوباره با ما بسته بود، بدلیل ندادن طلب در زمان مناسب کار را رها کرد و رفت و پروژه‌ای که بیش از 90 درصد پیشرفت داشته، به حال خود رها شده است.

به سطح پل با محیط اطراف دقت کنید- پل دست کم 1.5 متر پایین تر از محیط پیرامونی ساخته شده است!

 

شرکت شهرک‌ها به مردم ما ضرر زده است و باید جبران کند

پوریان به عنوان نماینده و مدیرعامل شرکت تعاونی مردمی حسن لنگی می‌گوید: شرکت شهرک‌های کشاورزی از چند به ما ضرر زده است و مردمی که زندگی و ماشین و موتور و النگوی دست زنشان را فروختند و در اختیار شرکت شهرک‌ها قرار دادند و اصلا پول دست کارفرما نبود و آنها پول را نزد خودشان حفظ کردند و با این وضعیتی که بر سر پیمانکاران آوردند، پروژه‌ای که با 40 میلیارد تومان تمام می‌شد الان با دو برابر این رقم نیز تمام نمی‌شود. وظیفه شرکت شهرک‌ها است که زیرساخت‌ها را آماده تحویل کند. برای جبران ضررهایی که به ما در این پروژه زدند، مقداری بودجه دولتی بگذارند و این پروژه را تکمیل کنند.

به گزارش فارس، به گفته مدیرکل شیلات هرمزگان 45 هزار هکتار اراضی مستعد و مناسب پرورش میگو در هرمزگان شناسایی شده که ده هزار هکتار از آن تا بهره برداری شده، ده هزار هکتار نیز در حال ساخت، ده هزار هکتار موافقت اصولی صادر شده و حدود 15 هزار هکتار نیز به شرکت شهرک‌های کشاورزی واگذار شده است.

انتهای پیام/ 3728

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول