اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

افزایش ۶ برابری کاهش سطح تراز آب دریای خزر/ خلیج گرگان درحال خشکی

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی سواحل  و سازه‌های دریایی گفت: اگر  تراز آب دریای خزر با همین سرعت و با همین روند دچار کاهش شود و به تراز منفی ۲۸ برسد اتفاقی را که درحقیقت در دهه ۵۰شمسی تجربه کردیم مجددا تکرار خواهد شد.

افزایش ۶ برابری کاهش سطح تراز آب دریای خزر/ خلیج گرگان درحال خشکی

همایون خوشروان عضو هیات مدیره انجمن مهندسی سواحل  و سازه‌های دریایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری در ارتباط با کاهش ۲۱ سانتی‌متری تراز آب دریای خزر در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰، اظهار کرد: سرعت کاهش سطح تراز آب دریای خزر در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ قبلا ۱۲ سانتی‌متر بوده، ولی الان به ۲۱ سانتی‌متر طی یک سال رسیده است که طی این مدت افزایش سرعت کاهش سطح تراز آب دریای خزر نزدیک به دو برابر شده که به‌معنای فاجعه بسیار بسیار جدی است.

*فاجعه برای خزر

وی افزود: برای دریایی که باید در طول سال دچار کاهش ۵ سانتی‌متری می‌شد این میزان کاهش سطح تراز آب به‌معنای فاجعه است و این افزایش بیش از ۶برابری متوسط کاهش سطح تراز آب دریای خزر زنگ خطری جدی برای تالاب‌های ساحلی، خلیج‌های کناره‌ای، محیط زیست، معیارهای اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود.

* خلیج گرگان درحال خشکی 

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی سواحل  و سازه‌های دریایی بیان کرد: درحال حاضر در وضعیتی قرار داریم که خلیج گرگان به سمت خشک شدن کامل در حال پیش‌روی است و اقدامات برای لایروبی کانال آشوراده درحال انجام است که این سرعت چندبرابر کاهش سطح تراز آب دریای خزر به ما این پیام را می‌دهد که حتی لایروبی هم در سطح وسیع انجام شود دیگر دریای خزر شرایطش درحدی نیست که بتواند آب مناسب را با خلیج گرگان منتقل کند و حتی سایر خلیج‌ها هم درخطر هستند‌.

این پژوهشگر هشدار داد: اگر تراز آب دریای خزر با همین سرعت و با همین روند دچار کاهش شود و به تراز منفی ۲۸ برسد اتفاقی را که درحقیقت در دهه ۵۰شمسی تجربه کردیم مجددا تکرار خواهد شد.

*تاثیر بالای گرمایش بر خزر

خوشروان با اشاره به اینکه  اثر گرمایش زمین بر روی دریاهای درون‌قاره‌ای مثل دریای خزر به مراتب بیشتر از دریاهای باز است، اضافه کرد: بسیاری از کشورهای ساحلی و دریایی نگران افزایش زیر آب رفتن شهرهای ساحلی هستند امابا دریایی سروکار داریم که با کاهش بسیار سریع در سطح تراز دارد شرایطی را ایجاد می‌کند که تالاب‌های ساحلی مهمی مثل تالاب میانکاله، گمیشان و خلیج گرگان خود را از دست می‌دهیم.

وی یادآور شد: بخش وسیعی از تالاب میانکاله، انزلی، زیباکنار و کیاشهر خشک شده و تالاب گمیشان که به‌طور کامل خشک شده و بیش از ۳۵ درصد خلیج گرگان خشک شده و فراموش نکنیم که اگر این تالاب‌ها خشک شوند خدمات اکوسیستمی، تنوع زیستی و ژنتیکی این تالاب‌ها که برای ما میلیاردها دلار ارزشمند است دچار خدشه میشود.

 

*ضرورت برنامه‌ریزی مناسب

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی سواحل  و سازه‌های دریایی با اعلام اینکه در فاز جدیدی از کاهش سطح تراز آب دریای خزر وارد شدیم، اظهار کرد: لازم است در این شرایط برنامه‌ریزی مناسب برای سازگاری با این شرایط کنیم.

خوشروان با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ریزی سازگاری با محیط را تدوین و بر این اساس حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: نه تنها این کار را انجام ندادیم بلکه اقداماتی را در مناطق ساحلی ازجمله تجاوز به حد بستر دریا، دخل و تصرف‌های انسانی و ساخت‌وسازهای انسانی آن هم در شرایطی که دریای خزر دارد با این سرعت دچار کاهش می‌شود، درحال انجام بوده و لازم است ارگان‌های ذیربط در این خصوص با هم همفکری کنند.

*تشکیل اتاق فکر در استان‌های ساحلی 

وی با بیان اینکه بارها اعلام کردیم تشکیل یک اتاق فکر در استان‌های ساحلی بسیار بسیار اهمیت دارد و توسط استانداران ساحلی باید حمایت شود، افزود: درنهایت زیرنظر یک مرکز توان‌شان تجمیع شود و اگر برنامه‌‌ریزی‌ها با تصمیم‌های صحیح همراه باشد در این زمینه موفق خواهیم بود.

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی سواحل  و سازه‌های دریایی با اشاره به اینکه  کشور ما به سمت خشکسالی فزاینده دارد پیش می‌رود، بیان کرد: دریاچه ارومیه و سطح وسیعی آب آن خشک شده، دریاچه‌های مرکزی ایران به‌طور کامل خشک شدند و دریای خزر به‌عنوان بزرگترین دریاچه  کشور ۸۰ میلیارد مکعب طی یک سال از دست داده که اتفاق تلخی بوده و امیدواریم با برنامه‌ریزی درست حل شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ع/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول