اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سهم 30 درصدی اتحادیه اروپا در تجارت خارجی قزاقستان

رئیس آژانس برنامه‌ریزی استراتژیک و اصلاحات قزاقستان از تداوم تقویت روابط تجاری و اقتصادی کشورش با کشورهای عضو اتحادیه اروپا خبر داد.

سهم 30 درصدی اتحادیه اروپا در تجارت خارجی قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «اسیت ایرگالی اف» رئیس آژانس برنامه‌ریزی استراتژیک و اصلاحات قزاقستان در همایش روزهای توسعه اروپایی که در بروکسل برگزار شد، از ادامه تقویت روابط تجاری و اقتصادی این کشور با اتحادیه اروپا خبر داد.

وی در جلسه‌ای تحت عنوان «دروازه جهانی» در آسیای مرکزی گفت که برای قزاقستان، تقویت بیشتر روابط با اتحادیه اروپا، از جمله در پرتو واقعیت‌های ژئوپلیتیکی جدید، مهم است. طبق داده‌های سال 2021، اتحادیه اروپا تقریبا 30 درصد تجارت خارجی قزاقستان و بیش از 160 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم انباشته شده از سال 1993 را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این، به گفته ایرگالی اف در قزاقستان بیش از 4.5 هزار شرکت با سرمایه‌گذاری اروپایی فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه خواستار بررسی گره‌های حمل و نقل احتمالی در قزاقستان شد که می‌توانند بخشی از به هم‌پیوستگی در منطقه تبدیل شوند و گفت: تا سال 2025 میلادی «نورسلطان» بالغ بر 20 میلیارد دلار برای ایجاد کریدورهای زمینی جدید در سراسر کشور سرمایه گذاری خواهد کرد.

ایرگالی اف ادامه داد: قزاقستان دارای توسعه یافته‌ترین و جذاب ترین سیستم حمل و نقل چند‌بردار در آسیای مرکزی بوده و آماده اتصال مسیرهای ترانزیتی خود با شبکه حمل و نقل بین اروپایی برای ادغام تجارت زمینی بین شرق و غرب است.

وی در ادامه با بیان این که مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر که به «کریدور میانی» معروف است، نیز از اهمیت قابل توجهی برخودار است، گفت:  پیش از این کشورهای قزاقستان، گرجستان، آذربایجان و ترکیه بیانیه‌ای چهارجانبه در مورد توسعه «کریدور میانی» امضا کردند که توسعه ظرفیت حمل و نقل کشورهای واقع در امتداد این کریدور را فراهم می‌کند.

مقام قزاق افزود: برای افزایش جریان محموله در مسیر «کریدور میانی» در بندر «آکتائو» با مشارکت اپراتورهای برجسته جهان یک هاب کانتینری و زیرساخت دیجیتالی کریدور حمل و نقل با استفاده از راه حل‌های یکپارچه فناوری اطلاعات برای مدیریت زنجیره تامین، ایجاد می‌شوند.

به گفته ایرگالی اف، این همه به کریدور ترانس خزر اجازه می‌دهد به مکمل مسیر ترانس سیبری و بنادر بالتیک، جایی که جریان کالاهای کلیدی قزاقستان شکل گرفته‌اند، تبدیل و همچنین از طریق گسترش روابط تجاری و لجستیکی بین آسیا و اروپا، به مرحله جدیدی از همکاری متقابل سودمند، منتقل شود.

همایش «روزهای توسعه اروپایی» یک مجمع پیشگام در منطقه برای مشارکت‌های بین المللی بوده و سازمان‌دهنده آن کمیسیون اروپا است.

استراتژی «دروازه جهانی» که توسط «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا در دسامبر 2021 راه اندازی شده و سهم اتحادیه اروپا در کاهش شکاف سرمایه‌گذاری جهانی، حمایت از بهبود اقتصاد جهانی و گذار سبز و دیجیتالی دوگانه فراتر از مرزهای اروپا است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول