اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

الزام قانونی صنایع به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر/ متخلفان جریمه می‌شوند

در قانون جهش تولید دانش‌بنیان بر تامین برق صنایع و تولید برق پاک با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید شده است تا با این کار صنایع دانش بنیان مرتبط با این نوع از انرژی‌ها توسعه یابند.

الزام قانونی صنایع به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر/ متخلفان جریمه می‌شوند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در قانون جهش تولید دانش‌بنیان بر تامین برق صنایع و تولید برق پاک از انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید شده است تا با این کار صنایع دانش بنیان مرتبط با این نوع از انرژی‌ها توسعه یابند. در این قانون آمده است که «در راستای توسعه صنایع دانش بنیان مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه بازار برای این صنایع و تولید برق پاک در محل مصرف؛ صنایع با قدرت مصرف بیشتر از یک مگاوات موظفند معادل یک درصد از برق مورد نیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند. این میزان باید در پایان سال پنجم حداقل به 5 درصد برسد.»

جریمه‌ها صرف حمایت از زیست بوم فناوری و نوآوری می‌شود

همچنین در قانون جهش تولید دانش بنیان تاکید شده است: «در صورتی که چنین هدفی محقق نشود، وزارت نیرو موظف است درصد ذکر شده از برق مصرفی این صنایع را با تعرفه برق تجدیدپذیر محاسبه و از صنایع اخذ کند. مبالغ فوق ضمن تفکیک از قبوض برق، به میزان پنجاه درصد با رعایت اصل پنجاه و سوم  قانون اساسی مستقیما صرف خرید تضمینی برق تجدیدپذیر و به میزان 25 درصد پس از واریز به حساب خزانه داری کل کشور به حساب معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور واریز می شود تا صرف حمایت از آزمایشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، شتاب دهنده ها و سایر موارد مرتبط با توسعه برق شود و مابقی از طریق خزانه داری کل کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صرف پرداخت تسهیلات کم بهره به بخش خصوصی برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر کوچک مقیاس می‌شود.»

در این قانون اعلام شده است «صنایعی که ملزم به خرید برق در بازار بورس انرژی هستند، می توانند درصد فوق را از برق تجدیدپذیر عرضه شده در بورس انرژی خریداری کنند. آیین نامه اجرایی این ماده حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون، توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با همکاری وزارت خانه های نیرو و صنعت، معدن و تجارت تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول