اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

اگر نسبت به ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن اقدام نشود اسامی آنها را اعلام می‌کنیم

رییس سازمان بازرسی کشور گفت: اگر نسبت به ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن اقدام نشود اسامی آنها را اعلام می‌کنیم.

اگر نسبت به ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن اقدام نشود اسامی آنها را اعلام می‌کنیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس ذبیح الله خدایان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: در سازمان بازرسی به دنبال مسئله محوری هستیم، چرا که در کشور مسائل مهمی وجود دارد که باید به آن ها پرداخته شود‌.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که منشا فساد خشکانده نشود، برخورد با مفسد کفایت نمی کند، ادامه داد: بازرسی ها به سمت گلوگاه های فساد طراحی شده است، ۲ هزار مسئله در سطح کشور ارزیابی شد که پس از بررسی این چالش ها به ۲۰۰ ابرچالش و حدود ۹۷ گلوگاه فساد شناسایی شده است. که آن ها را آسیب رسانی کردیم و با کمک دولت به سازمان بازرسی و قوه قضائیه بتوانیم با این گلوگاه ها برخورد کنیم و دیگر نیازی به برخورد با مفسد نباشد‌.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: آسیب شناسی، هشدار به مسئولان، ارائه پیشنهاد برای رفع آسیب ها و تایین زمان برای اجرای پیشنهادات از جمله اقدامات این سازمان است که چنانچه به این پیشنهادات عمل نشود، جرم تلقی می شود و موجب قانون با دستگاه ذی ربط برخورد قانونی خواهد شد.

وی افزود: در سال گذشته ۵ هزار پرونده بازرسی داشتیم که حدود هزار پرونده آن با شناسایی مجرمین و متخلفین، پرونده کیفری تشکیل شده است و ۲هزار و ۶۰۰ پرونده تخلفاتی تشکیل شده است و چندین هزار هشدار به مراجع ذی صلاح داده شده و زمانی برای رفع آن آسیب ها مشخص شده است.

خداییان با بیان اینکه هدف پیشگیری از وقوع جرم و تخلف برنامه ریزی ها انجام شده است،گفت: امیدواریم با اقدامات پیشگیرانه از وقوع تخلف و جرائم پیشگیری شود.

وی در خصوص ترک قفل مسئولان گفت: بسیاری از سوءجریان ها و خسارات ناشی از ترک فعل ها است. با توجه به اهمیت ترک فعل‌ها چرا مسئولان ذی‌ربط چرا کمتر به آن می پردازند؟

رئیس سازمان بازرسی گفت: اگر قانون گذار ضمانت اجرای کیفری پیش بینی کرده باشد، ترک فعل جرم محسوب می شود، و اگر قانون گذار ضمانت اجرای کیفری پیش بینی نکرده باشد، تخلف محسوب می شود. اگر بر اثر ترک فعل خساراتی وارد شده باشد و تضییع بین المال شده باشد، جرم محسوب می شود.

خداییان با بیان اینکه براساس قوانین و مقررات ترک فعل‌ها جرم محسوب نمی‌شود، اظهار کرد: بر این اساس دیده می شود یک مسئول در یک استان سال‌ها در راس یک وزارتخانه یا اداره کل مسئولیت و وظیفه خود را انجام نمی‌دهد، ترک مسئولیت می کند و کنار گذاشته می شود، کسی نیز به او حرفی نخواهد زد چرا که اساسا کاری انجام نداده است، ممکن است کسی کار خود را انجام دهد، با یک ایراد جزئی نیز مورد سوال قرار گیرد.

وی ادامه داد: در دوره تحول در قوه قضائیه موضوع ترک فعل ها در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفت. اخیرا قوانینی به تصویب رسیده است که قانون گذار برای ترک فعل، مجازات پیش بینی کرده است‌. همانند قانون جوانی جمعیت.

خداییان بیان کرد: اگر دستگاهیوبه وظیفه خود عمل نکند، ترک فعل و در واقع جرم محسوب می شود. همچنین در اجرای سیاست های اصل ۴۴ تکالیفی برای دستگاه ها در الکترونیکی کردن مجوز هایی که می‌دهند،  پیش بینی شده است که اگر انجام‌ ندهند، جرم محسوب می شود و پیگیری خواهد شد‌.

وی با اشاره به سامانه جامع تجارت گفت: در قانون تکالیفی برای دستگاه ها در خصوص این سامانه پیش بینی شده است که مباحث صادرات و واردات از این طریق رصد شود ، برخی از دستگاه ها از جمله گمرک، جهاد کشاورزی، سازمان غذا و  دارو  به عنوان ترک فعل به قوه قضا معرفی شده است‌.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به بورس گفت: در خصوص ترک فعل پرونده قضایی برای بورس راه اندازی شده است.

وی گفت: اگر مسئولی به وظایف خود انجام ندهد، پرونده تخلفاتی یا پرونده کیفری تشکیل خواهد شد، ما رصد اجرای قوانین در تمام  دستگاه ها در دستور کار خود قرار داده ایم و تمامی تکالیف دستگاه ها را احصا و ابلاغ می کنیم و نظارت خواهیم کرد و با دستگاه هایی که به وظایف خود عمل نکنند، برخورد خواهیم کرد.

خداییان گفت: وزارت صمت یک سامانه ثبت نام خودرو و قرعه کشی از آن طریق طراحی کرده است؛ چندمیلیون ثبت نام کردند و پس از قرعه کسی اسامی افراد اعلام شد. پس از آن اعلام شد که افراد برنده شده در قرعه کشی ذخیره هستند و به عنوان برندگان اصلی نیستند. که منجر به نارضایتی مردم شد.

وی با بیان اینکه پیش از قرعه کشی اینکه این سامانه کفایت لازم را ندارد را اعلام کرده بودیم، ادامه داد: وزارت صمت چنین سامانه ای نداشت و سامانه مرجع دیگر استفاده کرده بود. تذکرات لازم مطرح شد و پاسخ هایی داده شد‌، هم اکنون این پرونده در دستور کار قرار دارد. امیدوارم دیگر با چنین مسائلی مواجه نشویم.

رئیس سازمان بازرسی بیان کرد: رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره سامانه سوت زنی و گزارشگران فساد، گفت: بهترین ناظران در کشور مردم هستند و همکاری مردم در این قضیه به سایر دستگاه ها و سازمان بازرسی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در سازمان بازرسی کل کشور، مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایت مردمی وجود دارد و مردم از طریق ۲ سامانه با عنوان شکایت و گزارش، می‌توانند تخلفات و شکایات را ثبت کنند.

خداییان گفت: از ابتدای سال بیش از یکصد هزار مورد تخلف و جرم و شکایت و گزارش فساد از سوی مردم به سازمان بازرسی منعکس شده‌است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: هویت افرادی که گزارشگر فساد هستند، مخفی باقی می‌ماند. در سال گذشته بیش از یک صد گزارش از اعلام جرم و یا اعلام فساد به سازمان بازرسی ارسال شده است. برخیوافراد تمایل دارند در این سامانه ثبت نام می‌کنند وشماره ای را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: در ماده ۱۱ قانون تشکیل سازمان بازرسی در خصوص استفاده به استفاده از مشارکت مردمی و حمایت از آنان تاکید دارد. 

خداییان در خصوص اجرای مصوبات شورای عالی فرهنگی خاطرنشان کرد: در راستای دستور ریاست محترم قوه قضائیه کارگروهی با همکاری شورای عالی فرهنگی تشکیل شد، مصوبات این شورا در حکم قانون و لازم الاجرا است. اما متاسفانه برخی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی کمتر مورد توجه قرار گرفته است‌.

وی افزود: در گام تخست بر عملکرد دستگاه ها در اجرای مصوبات شورای عالی فرهنگی نظارت می کنیم، درگام دوم اعلام کردیم که سازمان و دستگاه ها خود اظهاری کنند. سازمان بسیج، وزارت اطلاعات، قوه قصاییه ، سازمان بهزیستی ، بنیاد شهید و... اقدامات خوبی در خصوص اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داده اند.

وی در ادامه تصریح کرد اکثر وزارتخانه ها و نهاد ها اعلام نکردند که آیا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را انجام داه اند یا خیر، بسیاری از این دستگاه ها با وجود اینکه فرهنگی هستند که وظیفه اصلی آنان اجرای این مصوبات هستند در این خصوص گزارشی ارائه نکردند!

خداییان گفت: زانی که به موضوع خودرو سازان ورود کردیم ۱۷۰ هزار خودرو ناقص در انبارها انباشته شده بود، امروز ۴۵ هزار خودرو ناقص در انبارها داریم، علت وجود این خودروها را کسری قطعات‌ الکترونیکی است. در حالی که راه هایی وجود داشت!

وی افزود: تا اوایل شهریور ماه تا حدود ۱۰ هزار خودرو کاهش پیدا می کند. با وجود کاهش میزان تولید خودرو در سال جاری، میزان خودرویی که در اختیار مردم گذاشته شد به نسبت مدت مشابه افزایش داشت. دو مدیر این خودرو سازان تعویض شدند و جلساتی با مدیران جدید، گمرک،وزارت صمت و... برگزار کردیم، این موضوع را پیگیری هستیم تا چنین وضعیتی مجددا پیش نیاید.

وی با تاکید بر ایجاد شفافیت گفت: تمامی دستگاه باید بستر استقاده از سامانه و الکترونیکی را ایجاد کنند، برخی دستگاه‌ها مقاومت می کنند، اینکه چرا برخی از دستگاه ها نمی خواهند این کار را انجام دهند ، بحث طولانی دارد.

رئیس سازمان بازرسی کشور در خصوص سامانه جامع تجارت بیان کرد: برخی دستگاه ها از جمله گمرک، جهاد کشاورزی و سازمان غذا همکاری لازم در این خصوص را ندارند و به دستگاه قضا معرفی شدند، سال ها است این سامانه به صورت ناقص راه اندازی شده است، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وظایفی بر عهده دارد که لازم بود این موضوع را جدیت بیشتری پیگیری کند.

وی ادامه داد: همچنین جلساتی با بخش خصوصی متولی تکمیل سامانه جامع تجارت برگزار کردیم، در این خصوص نظارت داریم و پیگیری خواهیم کرد.

خداییان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص ساختمان های ناایمن گفت: دستگاه های ناظر که موظف بر ایمن سازی ساختمان ها این است که ساختمان ها را رصد کنند، تذکر بدهند و نسبت به رفع مشکلات ساختمان ها پیگیر باشند و اقدامات لازم را انجام دهند. ما در سازمان بازرسی ناظر بر دستگاه های متولی هستیم.

وی افزود: آمار ساختمان های ناایمن و ساختمان های در وضع بحرانی را از دستگاه های ذی ربط اخذ کردیم و به دستگاه های مربوط اعلام کردیم. اسامی استعلام ساختمان ها آتش نشانی است. 

رئیس سازمان بازرسی گفت: زمان معینی برای ایمن سازی ساختمان ها مشخص شده است چنانچه اقدامات لازم انجام نشود، در مراحل بعدی اسامی ساختمان های ناایمن را اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: دستگاه های متولی نظارت داریم مکاتباتی داشتیم، چه تعداد ساختمان ناایمن داشتیم و دسته بندی کرده ایم و به دستگاه های مربوط دولتی و شهرداری ها اعلام کردیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره پرونده حادثه متروپل گفت: بلافاصله پس از حادثه، بازرس کل استان خوزستان را مامور بررسی کردیم و بر عملکرد آواربرداری نظارت داشتیم.  

خداییان اظهارداشت: همکاران ما بلافاصله نسبت به تشکیل پرونده اقدام کردند و تخلفاتی را چه در رابطه با مسئولان شهرداری در سال‌های قبل و چه سایر دستگاه‌ها احراز و گزارشی در این رابطه تهیه شد و این پرونده و اطلاعات در اختیار هیات اعزامی دادستانی کل کشور قرار گرفت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ سوالی درباره اقدامات سازمان بازرسی در پرونده ویلموتس گفت: این پرونده از سوی سازمان بازرسی کل کشور پیگیری می‌شود و منتظر اعلام نظر مرجع قضایی هستیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده مدیران سابق بورس و اینکه در این رابطه چند نفر بازداشت شدند، گفت: هنوز کسی بازداشت نشده و در ورود ما اقدامات خوبی با کمک دستگاه‌های متولی صورت گرفت. 

وی یادآور شد: شاهد بودید پس از بالا رفتن شاخص بورس با سقوط آزاد مواجه شدیم که ناشی از تخلفات این نهاد بود اما با بررسی آسیب‌ها وضعیت بورس رو به بهبودی رفت. 

خداییان با اشاره به انجام آسیب‌شناسی وضعیت بازار سرمایه و بورس افزود: سازمان بازرسی کل کشور ضمن چند گزارش هشداری در رابطه با آسیب‌های بازار سرمایه به معاون اول رییس‌جمهور وقت، یک پرونده کیفری در رابطه با بورس تهران که رمز ارز در آن راه‌اندازی شده بود، تشکیل داده است. 

وی اظهار کرد: هشدارهایی پیش از این به مسئول مربوطه داده شد و برای بسیاری از مدیران شرکت‌های فعال در بازار سرمایه پرونده تخلفاتی تشکیل شد و حدود ۱۲۰ مدیر با مجازات انتظامی، جریمه و سلب صلاحیت مواجه شدند البته اقدامات سازمان بازرسی کل کشور مستمر ادامه دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره نظارت سازمان بازرسی به برگزاری جام جهانی و موضوع قرارداد مدیران و اعزام کاروان ایران گفت: همکاران ما بر عدم اتلاف منابع مالی نظارت دارند. 

خداییان درباره واگذاری بلیط‌هایی که از سوی فیفا در اختیار فدراسیون ایران قرار گرفته گفت که در این زمینه نیز نظارت داریم تا واگذاری به طول صحیح انجام شود. 

خداییان افزود: در مکاتبه‌ای که با فدراسیون فوتبال داشتیم اعلام شده که تلاش شود از البسه و چمدان‌های تولید داخل استفاده شود همچنین در مورد اعزام افراد خارج از تیم ملی هم قطعاً نظارت می‌کنیم و با توجه به اینکه نظارت‌ها آغاز شده، چنانچه تخلفی باشد اعلام خواهیم کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره طرح پتروشیمی میانکاله و پتروشیمی دیگری در منطقه فندوق‌لو گفت: باید از دولت سوال شود که آیا طرح پتروشیمی میانکاله ساخته می‌شود یا خیر.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درمورد بازار اجاره مسکن گفت: متاسفانه شاهد مشکلاتی در بخش اجاره‌بهای مسکن هستیم. در گذشته سامانه‌ ثبت معاملات املاک وجود داشت که در اختیار وزارت صمت بود و گزارش‌ها براساس نظارت سازمان تعزیرات صورت می‌گرفت.

وی افزود:  اخیرا بعد از مصوبه‌ای که سران سه قوه در زمینه تعیین نرخ افزایش اجاره‌بهای مسکن داشتند و طبق آن میزان اجاره‌بها در تهران باید ۲۵ درصد افزایش یابد، در جلساتی که در وزارت راه و مسکن تشکیل شد تصمیم‌گیری می‌شود تا سامانه به وزارت راه منتقل شود. 

خداییان اظهارداشت: همچنین اقدامات نظارتی از طریق واحدهای نظارتی همچون بسیج اصناف، سامانه ۱۳۷ شهرداری و بازرسی وزارت راه صورت می‌گیرد؛ البته سازمان بازرسی تاکنون به موضوع اجاره‌بهای مسکن ورود نداشته اما وظیفه داریم به موضوع ورود کنیم تا ببینیم کوتاهی تا چه حد از دستگاه‌ها صورت گرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول