اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ترکیه: گاهی با دولت سوریه همکاری امنیتی داریم

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه گفت که هیچ ارتباط سیاسی میان آنکارا و دمشق وجود ندارد و هرگونه ارتباطی به مسائل امنیتی محدود می‌شود.

ترکیه: گاهی با دولت سوریه همکاری امنیتی داریم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ابراهیم کالین» سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی گفت که دمشق و آنکارا  گاهی مواقع همکاری اطلاعاتی و امنیتی در راستای «منافع ملی» دو طرف دارند.

او به روزنامه هابر تورک گفت که از بعد آغاز بحران در سوریه هیچ ارتباط سیاسی میان دولت ترکیه و سوریه تاکنون وجود نداشته است و همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی گاه و بی گاه هیچ وقت ابعاد دیگری نیافته و یا وارد مسائل سیاسی نشده است.

کالن همچنین گفت که عقد قرارداد یا توافقنامه با دولت سوریه در خصوص بازگشت پناهندگان یا اقناع آن‌ها برای بازگشت به مناطق تحت کنترل دولت سوریه کار آسانی نیست، در حالیکه آن‌ها از جنگ فرار کرده‌اند.

به گفته وی دولت ترکیه در حال کار بر روی ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه و ایجاد محیطی امن و با ثبات برای زندگی پناهندگان در این مناطق است و در این راستا پیش از این خانه‌هایی در عفرین، ادلب، تل ابیض و رأس العین با مصالح ساختمانی مخصوصی ساخته شده است.

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه تأکید کرد که در نهایت لازم است تا پناهندگان سوری به کشورشان باز گردند اما ابن بازگشت نباید موجب افزایش درد و رنج‌های آنان شود.

سخنان ابراهیم کالن در خصوص ارتباط امنیتی و همکاری‌های اطلاعاتی با دولت دمشق در حالی است که ترکیه در بیش از یک سال گذشته تلاش دارد سیاست «صفر کردن مشکلات» خود با دولت‌های منطقه را در پیش بگیرد و در این راستا شروع به بهبود روابط خود با عربستان سعودی، ارمنستان، مصر، اسرائیل و امارات کرده است.

 

در خصوص روابط با سوریه نیز از مدت‌ها پیش بارها منابع مطبوعاتی از برگزاری دیدارهایی میان مقامات امنیتی و گاهی سیاسی دو طرف در رده‌های پایینی داده‌اند که هر بار با تکذیب شدید دمشق مواجه شده است.

در این راستا منابع مطلع سوری در 25 فروردین ماه در گفت‌و‌گو با روزنامه البعث این کشور، خبر برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر دیدار «علی مملوک» رئیس سازمان اطلاعات سوریه با «هاکان فیدان» همتای ترکی خود در مسکو را رد کردند.

این منابع گفتند که رسانه‌های ترکیه پیش از این نیز از این دست خبرها را منتشر کرده و با تکذیب سوریه مواجه شده بود؛ آن‌ها چنین خبرهایی را جریان‌سازی رسانه‌ای ترکیه همزمان با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کردند.

روزنامه «مدن» لبنان نیز در ۱۴ آوریل به نقل از منابعی در حزب عدالت و توسعه ترکیه از دیدار مقامات اطلاعاتی و امنیتی سوریه و ترکیه در مسکو خبر داده بود. به ادعای این روزنامه در این دیدار فقط پرونده‌های امنیتی مورد بحث قرار گرفته و هدف این دیدار نیز اجرای توافقات و تفاهمات میان مسکو و آنکارا در خصوص سوریه بوده است. این روزنامه لبنانی توضیح داده بود که دلیل این دیدار، نگرانی‌های روسیه از کشیده شدن تبعات جنگ اوکراین به سوریه بوده است.

در چهارم ماه آوریل نیز روزنامه حریت ترکیه به نقل از منابع دولتی نوشت که برخی محافل در این کشور عقیده دارند که با توجه به جنگ اوکراین و تمرکز روسیه بر این موضوع، بهترین زمان برای حل اختلافات با دولت سوریه است. این روزنامه همچنین نوشت که رایزنی‌های داخلی در ترکیه برای آغاز گفت‌وگوها با دمشق در حال انجام است و پیام‌های مثبتی نیز از جانب آنکارا به دمشق پیش از سفر بشار اسد به امارات، در راستای بهبود روابط ارسال و از دمشق خواسته شده که از فرصت درگیر شدن روسیه در جنگ اوکراین به منظور ایجاد فضایی برای بهبود روابط آنکارا و دمشق استفاده شود.

با این حال همان زمان نیز منابعی در وزارت خارجه گزارش روزنامه حریت را تکذیب کرده و روزنامه الوطن سوریه به نقل از این منابع نوشت که هیچ پیامی از جانب ترکیه به سوریه ارسال نشده و همه این جریان‌سازی در راستای بهبود وجهه دولت اردوغان پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول