اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

رسانه‌ها می‌توانند دیده بانان و مدافعان حقوق عامه باشند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: رسانه‌ها می‌توانند دیده بانان و مدافعان حقوق عامه باشند و سوت زنی کنند و ترک فعل‌ها را که خیلی خسارت بار هم است اعلان کنند و کوتاه نیایند.

رسانه‌ها می‌توانند دیده بانان و مدافعان حقوق عامه باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی فولیان به مناسبت هفته قوه قضاییه در بین جمعی از خبرنگاران بسیجی استان قزوین، یکی از معضلات کنونی دستگاه قضایی را افزایش ورودی پرونده‌ها و رنج و آسیب دیدن همکاران قضایی و مردم از تعدد و تکثر پرونده‌های کیفری و حقوقی اظهار کرد: هر چه قدر پرونده‌های قضایی بیشتر باشد اطاله دادرسی، نارضایتی عمومی و کاهش دقت در دادرسی را به دنبال خواهد داشت.

وی ریشه‌یابی و علت یابی درصد رشد و فراوانی جرائم در جامعه را از سوی سازمان های متولی ضروری دانست و افزود: ناآگاهی به حقوق شهروندی، ترک فعل‌ها، غفلت‌ها و کوتاهی ها و اهمال در انجام وظایف و علل متعدد دیگر را از علل وقوع جرم در کنار عوامل دیگر ذکر و خاطرنشان کرد: معاونت پیشگیری به عنوان معاونت کاملا علمی و اجتماعی با ظرفیت‌های گسترده موجود در متن اجتماع، جرائم را آسیب شناسی می‌کند با ارائه راهکار در کنترل و کاهش جرم گام برمی‌دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین ادامه داد: در دو سال اخیر توانسته‌ایم به جامعه بقبولانیم که پیشگیری چیست و صاحب آن کیست این در حالی است که پیشگیری در ابتدا وظیفه دستگاه قضایی نیست و بیرون از دستگاه قضایی باید علل ناهنجاری‌ها همچون سرقت، اعتیاد،  سگ گردانی و... را جستجو کرد و دستگاه‌های متولی باید پاسخگو باشند  و دستگاه قضایی در ردیف آخر باشد.

فولیان به راهبرد جدید قوه قضائیه و اجتماعی شدن این قوه منبعث از سند تحول و فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره و اضافه کرد: باید به سمت مردم،  ظرفیت‌های اجتماعی، دانشگاهیان،  نخبگان،  مطالبه گران،  سازمان‌های مردم نهاد، فعالان و کنشگران اجتماعی برای ایجاد عدالت مردم محور و پیشگیری حرکت کنیم.

پیشگیری کم‌هزینه‌ترین راهبرد در کنار برخورد است

وی خاطرنشان کرد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم مدیریت در حوزه پیشگیری و احصا و مشخص کردن وظایف ادارات مختلف و رسانه‌ها و بدنه دولت و حاکمیت و مردم است و در نظارت و راهبری و تقسیم کار و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها گام بردارد تا جرمی رخ ندهد که باید گفت پیشگیری کم هزینه‌ترین و آسان‌ترین راهبرد در کنار برخورد و ایجاد امنیت و آرامش و نظم  است.

این مسئول تاکید کرد: از رسانه‌ها درخواست می‌شود ما را همکاران خودشان بدانند چرا که رسانه‌ها می‌توانند دیده بانان و مدافعان حقوق عامه باشند و سوت زنی کنند و ترک فعل‌ها را که خیلی خسارت بار هم است اعلان کنند و کوتاه نیایند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین با اشاره به وجود بی‌انصافی و ناعدالتیها در برخی رسانه‌ها افزود: اگر رسانه‌ها می‌خواهند مطالبه‌گر باشند باید نگاه‌های حزبی و رفاقتی را کنار بگذارند؛ اگر هم در دستگاه قضایی در خصوص برخی رسانه‌ها اتفاقاتی می‌افتد به دلیل این بوده که مطالبه‌گری در چارچوب قانون نبوده‌است. 

فولیان به برگزاری کلاس‌های آموزشی و هماهنگی بیشتر با رسانه‌ها اشاره و ادامه ‌داد: رسانه‌ها باید در فرهنگسازی در زمینه پیشگیری از جرم و افزایش دانش حقوقی مردم اطلاع‌رسانی کنند و خودشان در فضای جرم قرار نگیرند و غیرقانونی مطالبه‌گری نکنند. 

وی اضافه کرد: تا زمانی که رسانه‌ها در چارچوب مطالبه گری قانونی کنند از آنها حمایت و پشتیبانی می‌کنیم و نباید مطالبه‌گری در قالب اتهام زنی نباشد که آمادگی داریم به عنوان مشاور امین با رسانه‌ها همکاری کنیم تا منجر به پرونده سازی برای آنان نشود.

این مسئول خاطرنشان کرد: به شرطی که رسانه‌ها در اجرای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم اطلاع‌رسانی کنند و مردم و دولت را برای پیشگیری بسیج کنند از آنها حمایت قضایی و قانونی صورت می‌گیرد. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین با اشاره به بخشنامه جدید دادستان کل کشور مبنی بر ساختار نظام مند مطالبه‌گری بیان کرد: به صورت ماهانه و فصلی جلسه ای با حضور مطالبه‌گران برای نحوه گزارشگری توجیه قانونی برگزار می‌شود و برنامه‌ریزی حمایتی از آنان برای از دست ندادن روحیه صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول