اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

آزادی ۳۰۱ نفر زندانی جرائم غیر عمد توسط ستاد دیه استان مرکزی

مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان مرکزی گفت: در سال جاری ۳۰۱ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد توسط ستاد دیه آزاده شدند.

آزادی  ۳۰۱ نفر زندانی جرائم غیر عمد توسط ستاد دیه استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک علی اسلام‌خواه پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تمام دادرسی‌ها به جز موارد خاص به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، اظهار کرد: دفتر خدمات قضایی در زندان‌ها تأسیس شده و تمام مکاتبات قضایی از طریق این دفاتر انجام می‌شود و قابل پیگیری است.

وی افزود: در حوزه الکترونیکی همچنین اعلام ظرفیت برخط زندان‌ها نیز انجام شده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مرکزی بیان کرد: همچنین در شورای حل اختلاف زندان در بحث قضایی با تلاش‌هایی که این شورا انجام داد، رضایت اولیای دم برای ۱۷ نفر از زندانی‌ها، در سال ۱۴۰۰ اخذ شد.

اسلام‌خواه بیان کرد: بخش زندانی‌های جرائم غیر عمد، ۲۳۷ نفر زندانی آزاد شده که بالغ بر ۴۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تنها انجمن و مرکز خدمات امور اجتماعی کمک کرده‌اند و این به غیر از جرائمی است که توسط ستاد پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: در سال جاری ۳۰۱ نفر از جرائم غیر عمد توسط ستاد دیه آزاد شدند، بدهی این زندانی‌ها ۶۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که بخشی از آن بالغ بر ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شکات رضایت دادند، ۴ میلیارد هم آورده خود متهم بوده، بخشی از طریق کمک بلاعوض که توسط خیرین پرداخت شده و بخشی هم از طریق وام و تسهیلات تأمین شده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مرکزی با بیان اینکه کمک خیرین در سال گذشته بالغ بر ۴ میلیارد تومان بوده تصریح کرد: خیرین از ابتدای سال ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان در جشن گل‌ریزان کمک کرده‌اند.

اسلام‌خواه بیان کرد: ۷۳ نفر از مجرمین جرائم غیر عمد آزاد شدند که کل بدهی آنها ۳۷ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به مهارت‌آموزی زندانیان و توانمندسازی آنها افزود: در سال گذشته استان مرکزی رتبه اول در حرفه‌آموزی را کسب کرد، ۷۵ درصد رشد مهارت رقم خورده بود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مرکزی با بیان اینکه ۶۰ درصد زندانیان در بخش‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند اظهار کرد: تقریباً ۲۰ رشته شغلی و کارگاه توسط کارآفرینان راه‌اندازی شده و برخی از زندانیان که جرائم کم‌خطر و غیرعمد داشتند در این کارگاه‌ها شاغل هستند.

اسلام‌خواه با بیان اینکه اشتغال و فراهم کردن زمینه کار و فعالیت برای کمک به وضعیت معیشت خانواده زندانیان یکی از اولویت‌های زندان‌ها است یادآور شد: سال گذشته به ۴ نفر از زندانیان بالغ بر یک میلیارد تومان و به کارآفرینان نیز ۵۰۰ میلیون تومان وام خوداشتغالی پرداخت شده است.

وی افزود: برخی کارآفرینان کارگاه فرش دستباف در اراک و ساوه، خط تولید فلاکس چای، مونتاژ قفل و تسبیح و همچنین کارگاه تولید رویه کفش از ظرفیت زندانیان استفاده می‌کنند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با هماهنگی صورت گرفته کارآفرینانی که از ظرفیت زندانی‌ها برای کار و اشتغال استفاده کنند طبق قانون برای آنها معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است.

اسلام‌خواه با اشاره به مجازات جایگزین حبس گفت: ۲۱۰ زندانی در استان از پابند الکترونیکی بهره می‌برند.

رئیس سازمان قضای نیروهای مسلح استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه کاهش اطاله دادرسی یکی از برنامه‌هایی است که سازمان قضایی نیروهای مسلح در نظر دارد گفت: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد پرونده‌های موجود در این مجموعه به جرائم برمی‌گردد و به جرائم بدون فوت وقت و در همان روز رسیدگی و منجر به صدور حکم می‌شود.

همت محمدی اظهار کرد: راه‌اندازی سامانه دادرسی الکترونیکی در استان مرکزی نیز از برنامه‌های پیش‌بینی شده سازمان قضای نیروهای مسلح است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول