اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

جایگاه تفکر در انسان را با برنامه «ژرفا» دنبال کنید

برنامه «ژرفا» با موضوع تحلیل و بررسی جایگاه تفکر در مقام انسان، ماحصل تلاش 2 گروه معارف و فرهنگ، ادب و هنر شبکه جهانی جام‌جم است که تمام روزهای هفته روی آنتن می‌رود. ژرفا در 3 فصل از چهارشنبه تا جمعه پخش می‌شود.

جایگاه تفکر در انسان را با برنامه «ژرفا» دنبال کنید

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، شبکه جهانی جام‌جم در پاسخ به نیازهای فکری مخاطبان خود در سراسر دنیا خصوصا ایرانیان مقیم خارج از کشور، فارسی زبانان و علاقمندان به فرهنگ ایران و اسلام، اقدام به تولید مجموعه برنامه معرفتی شناختی «ژرفا» کرده است. برنامه «ژرفا» با موضوع تحلیل و بررسی جایگاه تفکر در مقام انسان، ماحصل تلاش دو گروه معارف و گروه فرهنگ، ادب و هنر شبکه جهانی جام‌جم  است که تمام روزهای هفته روی آنتن می‌رود. ماحصل تلاش گروه معارف در سه فصل از چهارشنبه تا جمعه پخش می‌شود.

مجموعه برنامه گفت‌وگومحور «ژرفا» در گروه معارف به تهیه کنندگی کورش انصاری و با اجرای محمد عینی‌زاده موحد، تبیین تئوریک بنیان‌های نظام دینی را با رویکرد بررسی تطبیقی اندیشه اسلام و اندیشه غرب، هدف خود قرار داده است. این برنامه در سه فصل مباحث خود را پی می‌گیرد.

فصل اول که چهارشنبه‌ها پخش می‌شود، سیری در تاریخ اندیشه‌ورزی و دین‌پژوهی دارد. برخی عناوین و موضوعات این فصل عبارتند از اندیشه‌ورزی، عقل خودبنیاد در اندیشه غربی و عقل در فلسفه اسلامی، دین در یونان باستان، دین در قرون وسطی، رنسانس، واکنش اروپا به دین قرون وسطایی.

فصل دوم پنجشنبه‌ها، ‌به بررسی مبانی سیاسی نظام دینی اختصاص یافته و موضوعاتی همچون اهداف سیاسی دین، مفهوم و جایگاه قدرت در اندیشه دینی و غیردینی، مردم‌سالاری و دموکراسی، عدالت در حکومت دینی، مفهوم آزادی در اندیشه دینی و غیر دینی و نسبت آن با حکومت، آینده جهان، شاخصه‌های جامعه و حکومت مهدوی و اندیشه‌های آخرالزمانی در آن مطرح می‌شود.

فصل سوم نیز طی ۱۰ شب، جمعه‌شب‌ها، موضوعاتی را در حوزه مبانی اندیشه دینی و اعتقادی به گفت‌وگو خواهد گذارد. موضوعاتی مانند: مفهوم عقل در اندیشه اسلامی، نسبیت معرفت در غرب (سکولاریسم)، تبیین زمینی وحی، نقد تجربه‌انگاری وحی، فهم متون دینی (هرمنوتیک)، روشنفکری دینی و.... در هر قسمت از مجموعه برنامه ژرفا، دو کارشناس که از اساتید برجسته و پژوهشگر در دانشگاه و حوزه‌های علمیه و پژوهشگاه‌های به‌نام کشور هستند، به گفت‌وگو در موضوعات یادشده می‌پردازد.

انتهای پیام/ ت 57

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول