اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

کابوس متروپلی برای ساختمان پرخطر شهر/ورود سازمان بازرسی به ساختمان های ناایمن

ایمن سازی ساختمان های پرخطر شهر در دستور کار قرار گرفت. دادستانی و سازمان بازرسی در این زمینه ورود کردند. با مالکان ساختمان های پرخطر جلساتی برگزار و بر ایمن سازی تاکید شده است.

کابوس متروپلی برای ساختمان پرخطر شهر/ورود سازمان بازرسی به ساختمان های ناایمن

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس  در سال 1395 ساختمان پلاسکو در میدان فردوسی فروریخت و تعدادی از آتش نشانان جان خود را از دادند. بعد از وقوع این حادثه مدیریت شهری تصمیم گرفت که در زمینه ساختمان های ناایمن ورود کرده  و همچنین تجهیز وسایل آتش نشانی را به روز کند. 

قرار شد که ساختمان های ناایمن شهر شناسایی شوند و هر چه سریعتر تعیین تکلیف صورت گیرد بازدید از ساختمان های شهرها آغاز و به گفته مسئولین وقت آتش نشانی بیش از ۳۰ هزار ساختمان ناایمن شناسایی شد و گفته شد که تعدادی از این ساختمان ها ضریب نا ایمنی بالاتری دارند.

بعد از شناسایی ساختمان های ناایمن اعلام شد  که شهرداری تهران تنها کاری که می تواند برای این  ساختمان ها انجام دهد فقط دادن اخطار است و باید سازمان‌های دیگر در زمینه ایمن سازی ورود کرده و حتی اگر قرار است ساختمان ناایمن پلمب شود شهرداری در این زمینه نمی تواند کاری انجام دهد و تنها وظیفه اخطار را برعهده دارد.

دادستانی در زمینه ساختمان های ناایمن ورود کرد/سلامت شهروندان از اهمیت خاصی برقرار است

اوایل خرداد سال جاری ساختمان متروپل در آبادان فرو ریخت و تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند بعد از وقوع حادثه متروپل دوباره بحث ساختمان های ناایمن داغ شد و قرار شد که برای ساختمان های ناایمن پایتخت اقداماتی صورت گیرد.

دادستانی در این زمینه ورود کرد و حتی جلساتی هم با مالکین ساختمان های ناایمن برقرار کرد.قدرت الله محمدی رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری تهران به خبرنگار فارس در این باره گفت که جلسات با مالکین ساختمان های ناایمن در حال برگزاری است و قرار است که ایمن سازی صورت گیرد و حتی دادستانی هم در این زمینه ورود کرده و در صورتی که مالکان اقدام به ایمن‌سازی نکند قطعاً اسامی ساختمان های پرخطر در شهر اعلام می شود.

سازمان بازرسی کل کشور هم بر لزوم شناسایی ساختمان های ناایمن تاکید کرد/بازار تهران ایمن سازی شود

وی با تاکید بر این موضوع که ایمنی شهروندان برای ما بسیار مهم است گفت: سلامت شهروندان از اهمیت خاصی برقرار است به همین دلیل  در خصوص ساختمان‌های ناایمن ورود جدی کردیم البته دستگاه‌های مسئول در این زمینه هم ورود کرده اند. ما هم تصمیم دارند برای ایمن سازی ساختمان های ناایمن اقدامات تشویقی انجام دهیم.

سازمان بازرسی کل کشور هم بر لزوم شناسایی ساختمان های ناایمن در شهر تاکید کرده و رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده است که باید ساختمان های ناایمن شناسایی و موضوع  ایمن سازی این ساختمان ها باید در دستور کار قرار گیرد.

همچنین رئیس سازمان بازرسی کل کشور به ایمن‌سازی بازار تهران هم تاکید داشته و گفته است که در بازار تهران به دلیل قدمت زیادی که دارد بعضا اصول شهرسازی، ایمنی و معماری به درستی رعایت نشده، نسبت به بروز حوادث احتمالی و تحمیل خسارات زیاد در صورت عدم توجه به این مقوله، هشدار داد.

حق شهروندان است که بدانند کدام ساختمان ناایمن است/باید کمیته ای تشکیل شود

در چند جلسه شورای شهر تهران به موضوعی ساختمان های ناایمن پرداخته شد و قرار شد که در این زمینه اقداماتی صورت گیرد. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت  موضوع ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران بسیار مهم است و ماموران سازمان آتش نشانی شهرداری تهران بررسی های لازم در این زمینه را انجام داده اند. 

وی ادامه داد: این حق شهروندان است که بدانند چه ساختمان های در شهر ناایمن است البته که باید سازمان های مربوطه در این زمینه ورود کنند و مدیریت شهری هم بر ایمن سازی تاکید دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که این 129 ساختمان که گفته شده پرخطر است  از چه نظر ناایمن هستن دچرا که مدیریت بحران شهر تهران گفته باید مشخص شود این ساختمان ها از چه نظر ناایمن اعلام شده اند،  گفت: باید مشخص شود که ۱۲۹ ساختمانی که به عنوان ساختمان‌های ناایمن شناخته شده فقط از نظر آتش سوزی مدنظر بوده و یا سازه و پایداری آنها نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته رئیس شورای شهر تهران باید کمیته‌ای تخصصی متشکل از مسوولان مربوطه در این زمینه تشکیل و درباره  این موضوعات تصمیم گیری کنند. البته در شهرداری تهران اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

در سایر کشورها آتش نشانان در جایگاه ضابط قضایی هستند/آتش نشانی  برای ورود به ایمن سازی ساختمان‌ها نیاز به اختیارات قانونی دارد

باید برای ایمن سازی ساختمان های ناایمن اختیارات قانونی وجود داشته باشد این در حالی است که در شهرداری تهران ماموران سازمان آتش نشانی فقط می توانند به ساختمان های پرخطر اخطار دهند و نمی توانند کار دیگری انجام دهند. حجت الاسلام آقامیری  رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در این باره می گوید که آتش نشانی تهران برای ورود به ایمن سازی ساختمان‌ها نیاز به اختیارات قانونی دارد.

وی ادامه داد:  باید بگویم که در سایر کشورها آتش نشانان در جایگاه ضابط قضایی هستند و اگر پاساژ یا ساختمانی ناایمن بود و نسبت به ایمن سازی اقدام نکرد آن را پلمب می‌کنند و تا زمانی که ایمنی را رعایت نکند فک پلمب نمی‌شود. متاسفانه در ایران وضعیت اینطوری نیست و لازم است که سازمان آتش نشانی وارد عمل شده و در مورد ساختمان‌های ناایمن کاری کند و از سوی دیگر شورا و شهرداری از طریق قوه قضائیه اختیارات قانونی را برای این کار کسب کنند که اگر این مسئله اتفاق بیوفتد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

بر اساس این گزارش، موضوع ساختمان های ناایمن در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است البته نهادهای دیگر از جمله دادستانی تهران و سازمان بازرسی هم به این ماجرا ورود کرده‌اند و قرار است اقداماتی صورت گیرد .همچنین به مالکان ساختمان‌های ناایمن گفته شده که اگر در مدت قانونی نسبت به ایمن‌سازی سازه خود اقدام نکنند اسامی آنها اعلام می شود. شهرداری تهران هم قرار است در زمینه نوسازی سازه های ناایمن کمک های تشویقی به مالکین داشته باشد.

البته باید مشخص شود که ساختمان هایی که در سطح شهر تهران ناایمن اعلام شده اند از چه منظری  ناایمنی دارند و همچنین باید مالکان پای کار بیایند چرا که شهرداری تهران فقط می تواند به ساختمان های ناایمن اخطار دهند. مسئولین شهری معتقدند که باید خلاءهای قانونی در این زمینه برطرف شود و اختیارات شهرداری در زمینه ساختمان های ناایمن افزایش  پیدا کند برخی کارشناسان معتقدند که اگر اختیارات قانونی شهرداری بیشتر شود قطعا اقدامات بهتری می‌توان در این زمینه در شهر انجام داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول