به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، یوسف نوری در حاشیه آیین پایانی چهارمین جشنواره ملی فردوسی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، درپاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «شب گذشته انتقاداتی از سوی رئیس کمیسیون آموزش مجلس پیرامون آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان مطرح و اشکالاتی بر آن وارد و تاکید شده است که باید اصلاح شوند، آیا آیین نامه رتبه بندی قابلیت اصلاح دارد؟» گفت: آیین نامهها وقتی در دولت تصویب میشوند به هیئت تطبیق میروند و هیئت تطبیق آیین نامه را با قانون تطبیق می دهد و اگر مغایرتی داشته باشد برمیگردد و به دولت اعلام میشود.
وی افزود: هنوز چیزی به ما اعلام نکردهاند و تا زمانی که چیزی به ما اعلام نشده باشد ما همان آیین نامه را اجرا میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر وضعیت برگزاری کنکور در سال آتی و انتشار برخی اخبار مبنی بر عدم اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: هنوز مصوبهای را ندیدهام، بعدازظهر جلسه شورای عالی را داریم و احتمالا روی این موضوع بحث شود.
نوری ادامه داد: ما قبلا نظرمان را درباره کنکور اعلام کردهایم، باید به دانشگاهها اختیار داده شود که خودشان دانشجو پذیرش کنند و از تمرکز بر کنکور خارج شویم. این طور باشد برای ما بهتر است و سایه کنکور هم برداشته میشود. کنکور برای دانشآموزان ما به غول ترسناکی تبدیل شده است و این را به جهت تربیتی نمیپسندیم.
نوری ادامه داد: هر اقدامی که در جهت کم کردن اثر کنکور و به این معنی باشد، نظام تعلیم و تربیت موافق آن است. نظام تعلیم و تربیت باید ارزشیابی از اندوختههای دانش آموزان را به روش خود انجام دهد چراکه سوالات کنکور چهار گزینهای است و عمق یادگیری را در دانش آموزان میکاهد.
وی همچنین درباره تامین معلم برای سال تحصیلی آینده اظهار کرد: معلم برای سال تحصیلی آینده تامین میشود، بخشی از این کمبود تا کنون رفع شده و بخشی هم در حال بررسی است.
وزیر آموزش و پرورش درباره ممنوعیت تدریس معلمان مرد در کلاسهای دخترانه گفت: قاعده بر همین منوال بوده، مگر موارد استثنا که در قانون ذکر شده باشد. منظور برنامه درسی دانش آموزان در مدرسه است.
جشنواره ملی فردوسی، المپیاد ورزشی و جشنواره هنری سمپاد از جمله برنامههای مهم و اثرگذاری هستند که در راستای تنوع بخشی به محیطهای تربیتی و یادگیری، رفاقتهای جمعی و تعالی بخش، کسب شایستگیها در تمام ساحتهای تربیت و مسؤولیتپذیری هرچه بیشتر دانشآموزان طراحی و اجرا میشوند.
وی ادامه داد: شرکت فعال و مؤثر فرزندان برومند و عزیزم در این سه رویداد مهم سمپاد که هدف غایی آن، تربیت متوازن و تمام ساحتی است، زمینه ساز تحول در مفهوم یادگیری شده و موجبات غنیسازی محیطهای تربیتی را فراهم آورده است. بیتردید حضور بیش از پیش دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی، فرصتهای جدیدی را در ارتقای هویت اسلامی- ایرانی، آشنایی و معرفی مفاخر ارزشمند ادبی، هنری با نگاهی به فرصتها، ظرفیتها و نیازهای بومی محلی و منطقهای به وجود خواهد آورد.
نوری افزود: ورود دانش آموزان سمپاد به این عرصهها نویدبخش تحول واقعی و جریانسازی هدفمندی است که در صورت همراه شدن آن با ایمان راسخ، امید، اعتماد به نفس و تلاش و جدیت در پرداختن به داشتههای خود، زمینه ساز شکلگیری تمدن بزرگ ایرانی، اسلامی خواهد بود. امید است با لطف و عنایت پروردگار مهربان هر روز شاهد شکوفایی بیش از پیش فرزندان عزیز کشورمان باشیم.
ادامه دارد