اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

صفر تا صد طرح توسعه میدان نفتی آزادگان/ تامین مالی 7 میلیارد دلاری بدون برجام

برجام بر خلاف ادعای دولت قبل، منجر به جذب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی ایران نشد اما در دولت سیزدهم برای نخستین بار بدون برجام با سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری بانک‌ها و با سهامداری ۱۲ شرکت ایرانی توسعه میدان آزادگان انجام می‌شود.

صفر تا صد طرح توسعه میدان نفتی آزادگان/ تامین مالی 7 میلیارد دلاری بدون برجام

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز گذشته تفاهم نامه طرح توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران و 12 شرکت ایرانی امضاء شد.

میدان نفتی مشترک آزادگان، جزو 10 میدان بزرگ دنیاست که پیش از این، توسعه فاز اول آن در قالب دو بخش آزادگان شمالی و آزادگان جنوبی در دستور کار قرار گرفته بود.

در فاز دوم توسعه میدان آزادگان به میزان 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد که 80 درصد منابع آن توسط بانک‌ها و 20 درصد منابع توسط شرکت‌های اکتشاف و تولید تامین مالی می‌شود؛ البته امکان تامین مالی 20 درصد از سهم 80 درصدی بانک‌ها توسط سازوکار بورس و با جذب سرمایه از مردم نیز تعبیه شده است.

در این طرح، 420 حلقه چاه تولیدی و تزریقی حفاری می‌شود و در اوج کار تعداد 40 دستگاه دکل حفاری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نفت درجای میدان نفتی آزادگان 32 میلیارد بشکه بوده و طبق این طرح عدد تولید به 570 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

مدت زمان اجرای طرح توسعه میدان آزادگان 7 سال است و طول کل قرارداد شامل توسعه و بهره‌برداری 20 سال در نظر گرفته شده است.

برای اجرای این طرح، شرکت اکتشاف و تولید آزادگان تاسیس می‌شود که سهامدار آن، 12 شرکت ایرانی شامل 6 بانک ملت، تجارت، ملی، پارسیان، پاسارگاد و شهر و 6 شرکت اکتشاف و تولید قرارگاه خاتم‌الانبیا، توسعه صنعت نفت پرشیا، انرژی گستر سینا، مپنا و اویک هستند.

از سال دوم پس از آغاز کار، بازگشت سرمایه از طرح توسعه آزادگان آغاز می‌شود که سهامداران می‌توانند بخشی از منابع موردنیاز در ادامه کار را از این طریق تامین کنند.

این نخستین بار در تاریخ صنعت نفت است که بانک‌های ایرانی به جای اعطای وام و تسهیلات به صورت مستقیم در پروژه‌های نفتی سرمایه‌گذاری می‌کنند.
 

تصویر 1

طرح توسعه میدان نفتی آزادگان از سال هشتم به نقطه سربه‌سر می‌رسد و درآمد این طرح در طول 20 سال 115 میلیارد دلار خواهد بود.

در این طرح بیش از 24 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد و 280 میلیون دلار ظرفیت انجام مسئولیت اجتماعی وجود دارد.

یکی از راهکارهای وزارت نفت دولت سیزدهم برای تامین مالی طرح‌ها، استفاده از ظرفیت نظام بانکی است. خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «11 اقدام برای تامین مالی پروژه‌های نفتی با سرمایه‌گذاری کنسرسیوم بانکی و پتروشیمی» به این موضوع پرداخته است. 

تامین مالی این طرح از این جهت مهم است که در شرایط تحریم، با اجرای راهبرد «بی‌اثر کردن تحریم» در اتکا به توان داخلی رقمی معادل 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شد، درحالی راهبرد «مذاکره با آمریکا» حتی با انعقاد برجام نیز نتوانست در پروژه‌های نفتی کشور جذب سرمایه کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول