اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

رئیس آیروست: آماده همکاری همه جانبه با کشورمالی هستیم/ الگوی منحصربفرد آیروست برای ارتباط ایده‌ها به صنعت

حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران: کشور مالی قبلا وابسته به فرانسه بوده اما حالا توسط کشورهای غربی تحریم شده، از این رو تنها کشوری که می‌تواند به آن ها کمک کند کشور ایران است.

رئیس آیروست: آماده همکاری همه جانبه با کشورمالی هستیم/ الگوی منحصربفرد آیروست برای ارتباط ایده‌ها به صنعت

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، روز گذشته بود که «آمادو کیتا» وزیر تحصیلات عالی و تحقیقات علمی کشور مالی از غرب آفریقا به  همراه سه تن از همکاران خود ‌از سفارت جمهوری مالی در تهران، مدیر موسسه پلی تکنیک و مدیر بخش انفورماتیک وزارت علوم آن کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران حضور پیدا کرد.

با حضور هیات کشور مالی در آیروست به سراغ حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران رفتیم و در این خصوص با او گفت‌وگو کردیم. در ادامه متن کامل این گفتگو را می‌خوانید:

فارس: باتوجه به ماموریت‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، این سازمان چه نقشی در تقویت دیپلماسی علم و فناوری کشور دارد؟
زمانیان :سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران یک الگوی منحصر بفرداست. از این باب که ایده‌های خام در پژوهشکده‌ها پرورش پیدا می‌کنند تا به دانش فنی برسند. سپس شرکت‌های دانش بنیانی که امروز در پارک علم و فناوری ما مستقر هستند این ایده ها را تبدیل به محصول می کنند. در کشور و حتی دنیا کمتر این اتفاق می‌افتد که پژوهش را در کنار تولید محصولات تجاری باشند. در بسیاری از مواقع شرکت‌های فناور و دانش بنیان ما دچار مشکل می‌شوند و به پژوهشگاه‌ها مراجعه می‌کنند تا قطعات موردنیازشان را بسازند. در چنین مواقعی پژوهشکده‌ها وارد عمل می شوند و قطعات موردنیاز آن ها را طراحی می‌کنند تا به مرز تولید برسند و سپس آن را در اختیار شرکت ها قرار می‌دهند.

فارس: پتانسیل کشورمالی را به عنوان بازار هدف محصولات دانش‌بنیان و فناورانه ایرانی چطور ارزیابی می‌کنید؟

زمانیان: کشور مالی در غرب آفریقا قرار دارد و پتانسیل بسیارخوبی برای فروش محصولات دانش بنیان ایرانی دارد. این کشور قبلا وابسته به فرانسه بوده اما حالا توسط کشورهای غربی تحریم شده، از این رو تنها کشوری که می‌تواند باتوجه به خصوصیات انسان دوستانه ‌ای که دارد به آن ها کمک کند کشور ایران است. ما از هر حیث علی الخصوص از حیث مباحث علمی، پژوهشی و صنعتی آماده همکاری کامل با کشور مالی هستیم.

همچنین در مباحث آموزشی قرار شده است یک دانشگاه ایرانی در آنجا راه اندازی شود و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران از باب دانشجو و استاد مبادلات بسیار خوبی با کشور مالی خواهد داشت. به این صورت که دانشجویان این کشور برای تحصیل به ایران بیایند و سپس به کشور خودشان بازگردند  و به عنوان اساتید در دانشگاه ها فعالیت کنند. به صورت کلی ما تلاش می‌کنیم یک تحرک در بخش آموزش عالی کشور مالی ایجاد کنیم.

فارس: آیا همراه هیاتی که از کشور مالی به ایران آمده اند افرادی هم حضور دارند که تعاملات صادراتی محصولات ایرانی به این کشور را عملیاتی کنند؟ ادامه همکاری ها به چه صورت خواهد بود؟

زمانیان: خیر افرادی که اکنون به ایران آمده اند از بخش آموزش و دانشگاه هستند. با برگشت این هیات به مالی این پیام را به سایر مسئولین این کشور می رسانند که در ایران چه ظرفیت هایی برای همکاری وجود دارد تا در آینده تعاملات بیشتری میان ایران و مالی شکل بگیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول