اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

اتحادیه اروپا در نیروگاه برق آبی «راغون» تاجیکستان سرمایه گذاری می‌کند

اتحادیه اروپا به منظور کاهش وابستگی کشورهای آسیای مرکزی از برق روسیه قصد دارد به بزرگترین سرمایه‌گذار در نیروگاه برق آبی «راغون» تاجیکستان تبدیل شود.

اتحادیه اروپا در نیروگاه برق آبی «راغون» تاجیکستان سرمایه گذاری می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «رویترز» با استناد به نمایندگان رسمی اتحادیه اروپا در مورد قصد بانک سرمایه گذاری اروپا برای تبدیل شدن به بزرگ ترین سرمایه‌گذار نیروگاه برق آبی «راغون» واقع در تاجیکستان، خبر داد.

این نشریه با استناد به یک نماینده رسمی اتحادیه اروپا که از افشا نام خود خودداری کرد، دلیل اصلی این اقدام را کاهش وابستگی کشورهای آسیای مرکزی به انرژی روسیه و پاسخ اتحادیه اروپا به طرح «یک کمربند، یک جاده» چین عنوان کرده است.

وی تاکید کرد که اتحادیه اروپا علاقه‌‌مند به دستیابی به «استقلال انرژی آسیای مرکزی از روسیه» است.

در این گزارش همچنین آمده است: بروکسل و متحدان غربی آن در واکنش به حمله ماه فوریه روسیه به اوکراین، تلاش کردند، مسکو را منزوی کنند.

نماینده بانک سرمایه گذاری اروپا در صحبت با «رویترز»گفته است که کمیسیون اروپا از این بانک درخواست کرده است تا به «بزرگترین سرمایه گذار» در پروژه راغون تبدیل شود. اما وی از ذکر حجم سرمایه گذاری احتمالی جهت تکمیل نیروگاه برق آبی راغون خودداری کرده است.

بانک سرمایه گذاری اروپا یک موسسه مالی و اعتباری عمومی اتحادیه اروپا برای تامین مالی توسعه مناطق عقب مانده اروپایی در قالب وام‌های بلند مدت است که در سال 1958 میلادی با هدف ارائه وام برای ساخت و ساز و بازسازی تاسیسات مورد علاقه کشورهای اتحادیه اروپا ایجاد شده است.

پیش از این، در ابتدای سال جاری، «شانی کمبل»، نماینده دائم بانک توسعه آسیایی در تاجیکستان به یکی از رسانه‌های این کشور گفته بود که «دوشنبه» در پایان سال گذشته نشستی را با اهداکنندگان بین المللی آغاز کرده بود که در آن موضوع تامین مالی پروژه راغون مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نماینده دائمی بانک مذکور ضرورت حمایت مالی از این پروژه را با کمبود بودجه دولتی برای تکمیل ساخت آن و همچنین آزادسازی بودجه دولتی که می‌تواند برای سایر نیازهای اولویت دار استفاده شود، مرتبط دانست.

با این حال وی خاطرنشان کرد که بر اساس تحقیقات انجام شده توسط بانک جهانی، هنوز سوالاتی زیادی در رابطه با نیروگاه راغون وجود دارد، از جمله موضوعات مربوط به تدارکات، تضمین اقدامات حفاظتی و یافتن بازار برای برق که اهداکنندگان قبل از سرمایه گذاری در این پروژه باید به آنها پاسخ دهند.

در حاضر حاضر پروژه راغون منحصرا از بودجه دولتی تامین می شود که برای تکمیل روند ساخت و ساز برنامه ریزی شده کافی نیست.

بنابر گزارش وزارت دارایی تاجیکستان در سال 2022 میلادی برای ساخت این نیروگاه تقریبا 2.5 میلیارد سامانی (حدود 220 میلیون دلار) تخصیص شده است. از ابتدای ساخت و ساز این نیروگاه (از سال 2008) تا سال جاری برای تکمیل ساخت این نیروگاه 37.7 میلیارد سامانی هزینه شده است.

در حال حاضر دو توربین نیروگاه برق آبی راغون مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند. به طور کلی قرار است در این نیروگاه 6 توربین نصب شوند که ظرفیت طراحی هر یک از آنها 600 مگاوات خواهد بود.

انتظار می‌رود ساخت و ساز نیروگاه برق آبی راغون تا سال 2033 میلادی به طور کامل تکمیل شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول