اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

700 هکتار زمین غیرفعال در شهرک‌های صنعتی کشور پس گرفته شد/ بهره‌برداری از 49 هزار واحد تولیدی در کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته یک‌هزار و 900 قرارداد منعقده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی که دست نخورده باقی مانده بود را به مراجع قضایی معرفی کردیم و 700 هکتار زمین راکد بازپس گرفته و به فعالان اقتصادی واگذار شد.

700 هکتار زمین غیرفعال در شهرک‌های صنعتی کشور پس گرفته شد/ بهره‌برداری از 49 هزار واحد تولیدی در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، علی رسولیان معاون و نماینده ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت عصر امروز در دیدار چهره به چهره و بی‌واسطه، با صنعتگران، معدنکاران و بازرگانان این استان اظهار کرد: امسال 8 هزار میلیارد تومان برای ایجاد و تقویت زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور هزینه می‌شود.

وی افزود: از سال گذشته، نهضت ایجاد کارگاه‌های تولیدی کوچک را در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور آغاز کردیم و تا کنون بیش از یک هزار و 400 واحد کارگاهی احداث شده و در مرحله بهره برداری است.

بهره برداری از 49 هزار واحد تولیدی در کشور

وی با اشاره به این‌که بیش از 49 هزار واحد تولیدی با اشتغالی بالغ بر یک میلیون نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور درحال بهره برداری است، اضافه کرد: بیش از 50 درصد واگذاری زمین و قراردادهای حق انتفاع در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به بهره برداری و تولید منجر شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان کرد: با افرادی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی زمین دریافت کرده ولی قصد ساخت و ساز و تولید در آن را ندارند، برخورد می‌شود و زمین از آن‌ها بازپس گرفته خواهد شد.

1900 قرارداد منعقده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دست نخورده باقی مانده است

رسولیان ادامه داد: سال گذشته یک هزار و 900 قرارداد منعقده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی که دست نخورده باقی مانده و عملیات احداث واحد تولیدی در آن‌ها انجام نشده بود را به مراجع قضایی معرفی کردیم و در نتیجه آن، 700 هکتار زمین راکد بازپس گرفته و به فعالان اقتصادی واگذار شد.

وی یادآور شد: برنامه ما حرکت به سمت و سوی بهره برداری از طرح‌های درحال ساخت و ساز موجود است و هم اکنون حدود چهار هزار و 200 طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور درحال تجهیز و نصب ماشین آلات هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: برای برطرف کردن مشکلات واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال، از محل تسهیلات تبصره (18) قانون بودجه و کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها و همچنین در سفرهای استانی رئیس جمهور، منابع مالی لازم تأمین می‌شود.

رسولیان با اشاره به این‌که ستاد سرمایه گذاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است، گفت: با کمک این ستاد و مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، طرح آمایش سرزمینی صنعت، معدن و تجارت کشور با درنظر گرفتن تقسیم بندی جغرافیایی و کالایی تهیه شده و به‌زودی عملیاتی و اعلام می‌شود.

کردستان قابلیت صنعتی شدن را دارد

وی عزم وزیر صنعت، معدن و تجارت را توجه جدی به توسعه صنعتی در استان‌های محروم اعلام کرد و افزود: کردستان یکی از استان‌هایی است که قابلیت صنعتی شدن را دارد و بی شک مورد حمایت ویژه دولت هم قرار دارد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یکی از مشکلات استان کردستان را تأمین زمین برای صنایع عنوان و اضافه کرد: کمبود اراضی دولتی باعث شده برای احداث شهرک و ناحیه صنعتی، اقدام به خرید اراضی کنیم که این مسأله باعث افزایش قیمت تمام شده زمین در این استان شده است.

ایجاد شهرک صنعتی بزرگ در شمال شهر سنندج

رسولیان اظهار امیدواری کرد در سفر رئیس جمهور به کردستان، ایجاد یک شهرک صنعتی بزرگ به گستره بیش از یک هزار هکتار در شمال شهر سنندج که یکی از برنامه‌های بلند مدت شرکت شهرک‌های صنعتی است، به تصویب برسد.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های دریافت کنندگان زمین در شهرک صنعتی شماره 4 سنندج، تأمین آب و راه دسترسی است، ادامه داد: پروژه تأمین آب این شهرک، 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به‌زودی 20 درصد باقی مانده آن هم اجرایی می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از تخصیص اعتبارات مناسب برای پست‌های برق و تصفیه خانه‌های فاضلاب شهرک‌ها و نواحی صنعتی در جریان سفر رئیس جمهور به استان کردستان خبر داد.

رسولیان وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه را یکی از ظرفیت‌های مهم استان کردستان خواند و گفت: زیرساخت‌های اولیه این منطقه ایجاد شده و تا کنون به 25 متقاضی سرمایه گذاری، زمین واگذار شده است.

وی در پایان از فعالان اقتصادی استان کردستان درخواست کرد با مشارکت در ایجاد واحدهای کارگاهی، شهرک‌های صنفی و سرمایه گذاری تضمینی در احداث نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر، آینده مطمئنی را برای فعالیت‌های صنعتی و تولیدی خود فراهم نمایند.

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول