اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اعتراض لاوروف به تلاش غربی‌ها برای تغییر دستورکار نشست گروه ۲۰

وزیر امور خارجه روسیه به تغییر دستورکار نشست گروه ۲۰ به سمت انتقاد از روسیه گفت، تا زمانی که غرب درپی پیروزی اوکراین باشد چیزی برای مذاکره وجود ندارد.

اعتراض لاوروف به تلاش غربی‌ها برای تغییر دستورکار نشست گروه ۲۰

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه از تلاش غربی‌ها برای تغییر دستورکار نشست گروه ۲۰ و تمرکز بر روی جنگ اوکراین اعتراض کرد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، پس از برگزاری نشست وزرای امور خارجه اعضای گروه ۲۰، لاوروف در جمع خبرنگاران گفت: «در طول گفت‌وگوها، طرف‌های غربی از دنبال کردن دستورکار گروه ۲۰ و رسیدگی به مسائل اقتصاد جهانی و رسیدن به توافق در زمینه رسیدن به راهکارهای مربوط به توسعه پایدار خودداری کردند و شروع به انتقاد از روسیه بابت وضعیت اوکراین پرداختند».

 وزیر امور خارجه روسیه همچنین به عدم دریافت پاسخ درست به سوالاتش از طرف‌های غربی انتقاد کرده و گفت: «آن‌ها برای این سوال‌ها جوابی ارائه نکردند. این‌ها فقط روس‌هراسی آشکار است که جایگزین ضرورت مذاکره بر سر مشکلات کلیدی اقتصاد جهانی شده‌اند».

لاوروف گفت: «برخلاف رفتارهای همتایان غربی، شرکت‌کنندگان از کشورهای در حال توسعه از این جوسازی‌ها حمایت نکردند و بحث‌های مفید و مطرح کردن سوالات کوبنده از طرف‌های غربی پرداختند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این دیپلمات ارشد روس در نشست گروه ۲۰ متذکر شد: «اگر غربی‌ها به دنبال مذاکره نبوده و به‌دنبال پیروزی اوکراین بر روسیه در میدان جنگ هستند، احتمالاً تا زمانی که این رویکرد مانع از حرکت اوکراین به سمت روند صلح شود، چیزی برای مذاکره با غرب وجود نخواهد داشت».

خبرگزاری روسی «تاس» نیز به نقل از لاوروف نوشت: «روسیه در این نشست به دلایل وقوع بحران اقتصادی پیش از ماه فوریه (شروع جنگ اوکراین) و حتی در سال گذشته اشاره کرد».

وزیر امور خارجه روسیه سیاست‌های «ماجراجویانه، نسنجیده و اشتباه» کشورهای غربی در اقتصاد جهانی را از جمله این دلایل دانسته و گفت روند گذار اجباری به «دگرگونی سبز» در حوزه انرژی موجب مداخله در بازارهایی شد که سال‌ها مورد تمجید بودند.

لاوروف همچنین با تأکید بر اینکه تلاش غرب برای منزوی کردن روسیه از طریق تحریم‌ها مصداق اعلام «جنگ اقتصادی» است گفت، مسکو به سمت تقویت روابط با چین و هند و دیگر کشورهای خارج از حلقه غرب حرکت خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، حین سخنرانی وزیر امور خارجه اوکراین در نشست بعد از ظهر، لاوروف جلسه را به نشانه اعتراض ترک کرد. وزیر امور خارجه روسیه، حین سخنرانی «آنالنا بائربوک» همتای آلمانی نیز نشست صبح امروز را ترک کرده بود. بائربوک در جمع خبرنگاران، از ترک جلسه گروه بیست از سوی لاوروف انتقاد کرد.

در این میان، طبق بیانیه روز جمعه وزارت امور خارجه چین، روز پنجشنبه «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین پس از دیدار با لاوروف در حاشیه این نشست گفت، دو کشور به تعاملات عادی خود ادامه خواهند داد و با «مداخلات» مقابله خواهند کرد.

وزیر امور خارجه چین تأکید کرد کشورش از هرگونه تلاش سازنده برای یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای بحران اوکراین استقبال می‌کند.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه» با این وجود، «آنتونی بلینکن» صبح جمعه به وقت تهران و در بدو ورود به اندونزی برای شرکت در نشست گروه ۲۰ ادعاها به حمله لفظی علیه روسیه پرداخت.

بلینکن در جمع خبرنگاران گفت، «ندای محکمی» از سرتاسر جهان برای درخواست از روسیه جهت خاتمه دادن به جنگ در اوکراین وجود دارد.

خبرگزاری رویترز نیز درباره اظهارات بلینکن در جلسه عمومی نشست نوشت: «او روسیه را مستقیم خطاب قرار داد و گفت، به طرف روسی می‌گویم، اوکراین کشور شما نیست و غلات آن نیز غلات شما نیست. چرا بنادر آن‌ها را مسدود کرده‌اید؟ باید اجازه دهید این غلات خارج شوند».

با این حال لاوروف پس از برگزاری نشست در جمع خبرنگاران ادعاهای بلینکن در این زمینه که روسیه و جنگ اوکراین عامل بحران مواد خوراکی در جهان است رد کرده و گفت، اوکراین فقط یک درصد از غلات جهان را تأمین می‌کند.

بلینکن بعد از ظهر جمعه اعلام کرد از حضور در عکس دسته‌جمعی وزرای خارجه گروه بیست که لاوروف نیز در آن حضور دارد خودداری می‌کند. چند مقام غربی دیگر از جمله بائربوک نیز از این اقدام پیروی کردند.

لاوروف در واکنش به این تصمیم گفت: «در مورد اینکه آن‌ها اعلام کردند با من عکس نمی‌گیرند باید بگویم که هرگز از کسی درخواست نکرده‌ام با من عکس بگیرد».

از سوی دیگر «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، لاوروف پس از چند دیدار دوجانبه و شرکت در نشست اصلی، اندونزی را ترک می‌کند و در مراسم‌ بعدی و شام رسمی شرکت نخواهد کرد.

روز گذشته رسانه‌های مختلف اعلام کردند بلینکن قصد دارد با وانگ یی در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه بیست دیدار کند اما برنامه‌ای برای دیدار بلینکن و لاوروف وجود ندارد.

پنجشنبه شب «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، غرب به‌دنبال طولانی کردن درگیری در اوکراین و نبرد با روسیه تا ریخته شدن خون آخرین اوکراینی است.

وی با تمجید از دولت بابت به حداقل رساندن اثر تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت، کشورهای غربی در تفرقه افکنی و ایجاد درگیری داخلی در روسیه شکست خورد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول