اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

ریه‌های زاگرس در محاصره امراض/ آفت به جان درختان بلوط افتاد

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی لرستان گفت: اگرچه اتفاقات خوبی در سال‌های اخیر جهت حفظ جنگل‌های زاگرس و درختان بلوط انجام گرفته، اما نیازمند توجه ویژه درزمینه مبارزه با آفات و امراض هستیم.

ریه‌های زاگرس در محاصره امراض/ آفت به جان درختان بلوط افتاد

بهروز دریکوند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، زاگرس و جنگل‌های آن را ریه کشور عنوان و اظهار کرد: اگرچه اتفاقات خوبی در سال‌های اخیر جهت حفظ جنگل‌های زاگرس و درختان بلوط انجام گرفته، اما نیازمند توجه ویژه در این زمینه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آفات و امراض پدیده‌ای همیشگی بوده و موضوعی خارج از اکوسیستم محیط‌زیست نیست، از قبل وجود داشته و عضوی از جنگل محسوب می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی لرستان با بیان اینکه برخی عوامل سبب طغیان و تشدید آفات در جنگل‌های زاگرس می‌شود، افزود: گاهی آفاتی که برای جنگل مفید هستند، به دلایلی جمعیت آن‌ها افزایش یافته و مضر محسوب می‌شوند.

 

دریکوند، با اشاره به طغیان آفات جوانه‌خوار در درختان بلوط حوزه زاگرس در لرستان، تصریح کرد: مبارزه با آفت به طور جدی انجام شد و خوشبختانه آسیب جدی به درختان وارد نشد.

وی ادامه داد: حدود سه سالی است که شاهد بروز آفت جوانه‌خوار در زاگرس هستیم که این می‌تواند زنگ خطری برای زوال درختان بلوط در آینده نزدیک باشد.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی لرستان با بیان اینکه با از بین رفتن جوانه درخت، بی‌برگی حاصل می‌شود، افزود: به مرور اگر آسیب این آفات ادامه یابد، زمینه‌ساز زوال درختان بلوط می‌شود.

دریکوند با اشاره به پایش ۴ هزار هکتار از جنگل‌های استان برای مبارزه با آفت جوانه‌خوار، تصریح کرد: از این ۴ هزار هکتار، حدود ۵۰۰ هکتار کانون اصلی آلودگی شامل شهرهای خرم‌آباد، الیگودرز، سلسله و پلدختر بود که به صورت کامل پایش و از خسارت آفت جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه روز گذشته چند مورد مشکوک از آفت برگ‌خوار سفید در جنگل‌های استان گزارش شد، افزود: مطابق بازدیدی که انجام شد، خوشبختانه تا کنون طغیان برگ‌خوار سفید را نداشتیم، با این وجود و با اعلام آلودگی استان‌های همجوار، امکان این خطر برای استان بیش از پیش می‌رود.

 

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی لرستان از استمرار پایش‌ها و انجام پهنه‌بندی برای پیشگیری از طغیان آفت برگ‌خوار سفید خبر و ادامه داد: اکنون در وضعیت زرد یعنی مهیای آلودگی قرار داریم و هر لحظه ممکن است در نقاط آلوده طغیان را داشته باشیم.

دریکوند، بهترین راهکار برای حفظ زاگرس از آفات را توجه ویژه متولیان به حفاظت و حمایت از جنگل‌ها دانست و گفت: پدیده‌های مختلفی همچون خشکسالی و گردوغبار جنگل‌ها را تحت فشار قرار داده، از طرفی با کمبود علوفه، دام‌ها به استفاده از سرشاخه‌های درختان روی آورده‌اند و بنابراین فشار وارد بر حوزه زاگرس دو چندان شده است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس سرانه جنگل، اعتبارات و تجهیز امکانات انجام شود، گفت: در حال حاضر چنانچه بحرانی در سطح جنگل‌های زاگرس به وجود بیاید امکانات و تجهیزات کافی نیستند و باید از اعتبارات بحران استفاده کرد.

وی بر راه‌اندازی مرکز پژوهش بلوط و جنگل‌های زاگرس تاکید و تصریح کرد: با تحقق این مهم گام‌های موثری در حفظ و احیای جنگل‌های زاگرس برداشته می‌شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول