اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

گسترش همکاری‌ها محور دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور ازبکستان

رئیس جمهور ازبکستان و رئیس مجلس شورای اسلامی در شهر «تاشکند» دیدار و مسایل گسترش بیش از پیش همکاری های همه جانبه ایران و ازبکستان و موضوعات مهم منطقه‌ای را بررسی کردند.

گسترش همکاری‌ها محور دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در شهر «تاشکند» دیدار و مسایل گسترش بیش از پیش همکاری های همه جانبه ایران و ازبکستان و همچنین دستور کار روز منطقه ای را بررسی کردند.

رئیس جمهور ازبکستان در این دیدار با ابراز خرسندی بر روابط فعال و تبادلات پربار که برای حفظ سیر بالا و گسترش همکاری‌های دوجانبه ازبکستان و ایران در زمینه‌های اولویت‌دار کمک می‌کند، تاکید کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابلاغ سلام و آرزوهای صمیمانه «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران به رئیس جمهور ازبکستان، بر پایبندی طرف ایرانی برای تعمیق روابط همه جانبه بین دو کشور دوست تاکید کرد.

طرفین در این دیدار از شرایط مساعد برای افزایش حجم مبادلات بازرگانی، پیشبرد پروژه های مشترک در حوزه حمل و نقل و لجستیک، اجرای برنامه های تبادل علمی و فنی و تشدید روابط در سطح مناطق و تجارت توجه ویژه مبذول داشتند.

مقامات ارشد دو کشور همچنین در مورد تداوم گفت‌وگوهای سازنده بین پارلمانی با اهداف اجرای عملی توافقات و پیشبرد طرح های اولویت دار همکاری متقابلا سودمند توافق به دست آمد.

قالیباف و میرضیایف همچنین در مورد اوضاع افغانستان نیز تبادل نظر و بر اهمیت توسعه کمک ها با اهداف دستیابی به صلح بلندمدت و بازسازی اقتصادی-اجتماعی این کشور تاکید کردند.

علاوه بر این، مسایل همکاری های متقابل در چارچوب سازمان های بین المللی از جمله دستور کار نشست آتی سازمان همکاری شانگهای در شهر «سمرقند» در ماه سپتامبر سال جاری میلادی بررسی شد.

جمهوری اسلامی ایران استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 25 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 10 می سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است. 

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول