اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

گرانی و کمبود لباس متعارف موجب افزایش بدحجابی در جامعه است

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کردستان با اشاره به بالابودن قیمت چادر مشکی و سایر پوشش‌های متعارف گفت: بخشی از مصادیق بدحجابی و پوشش‌های نامناسب به دلیل گرانی و کمبود لباس متعارف در بازار است.

گرانی و کمبود لباس متعارف موجب افزایش بدحجابی در جامعه است

بتول سرکانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: 21 تیر 1314 مردم در مخالفت بر قانون غیرانسانی و غیرالهی حکومت سفاک پهلوی مبنی بر کشف حجاب در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی به اعتراض پرداختند که تجمع آنان توسط حکومت به خاک و خون کشیده شد.

وی خاطرنشان کرد: آن روز یکی از تلخ‌ترین روزهای تاریخ بود به گونه‌ای که رژیم شاه حتی اجازه تشییع جنازه شهدا را به مردم ندادند و آنها را در گورهای دسته‌جمعی به خاک سپردند، اضافه کرد: در راستای گرامیداشت یاد و خاطر شهدای مسجد گوهر شاد و به پاس این حرکت بزرگ روز ملی عفاف و حجاب سال‌ها است که در کشور به تصویب رسید.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کردستان اضافه کرد: بر خلاف آنچه دشمنان در رسانه‌های غربی سعی در القا و نشان دادن آن دارند، بیش از 90 درصد مردم کشورمان به موضوع حجاب و عفاف نگاه اعتقادی دارند و در واقع حجاب میراث کهن و ملی ایران است.

سرکانی با بیان اینکه حجاب در بین ملت ایران سابقه چند هزار ساله دارد و همواره مورد توجه اقوام مختلف ایرانی بوده است، تصریح کرد: این سابقه تاریخی را می‌توان به راحتی از روی نوشته‌ها و آثار تاریخی باقی‌مانده دوره‌های مختلف مشاهد کرد.

وی ادامه داد: دشمنان از تمام توان خود برای ترویج بدحجابی و بی‌حجابی در جوامع اسلامی استفاده می‌کنند و سعی دارند حجاب را مانعی بزرگ سد راه آزادی زنان نشان دهند این در حالی است که حجاب بستری برای شکوفایی بیشتر بانوان در عرصه‌های اجتماعی است.

 مسئول بسیج جامعه زنان کردستان به اهمیت حجاب و عفاف از دیدگاه قرآن هم گریزی زد و گفت: خداوند تبارک و تعالی در  آیات ۳۰ و ۳۱ سوره احزاب به شکل اجمالی و در آیه ۵۹  سوره نور به شکل کاملاً تفصیلی موضوع حجاب و عفاف و اهمیت آن اشاره فرموده است.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کردستان با بیان اینکه به برکت اسلام و انقلاب اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگری شاهد ایفای نقش زنان انقلابی و محجبه در سطح جامعه هستیم، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب حرکت کنیم و تمدن نوین اسلامی را  پیاده سازیم، باید مسئله عفاف و حجاب را به عنوان اصل مهم مد نظر قرار دهیم.

کمبود پوشش‌های متعارف

سرکانی در ادامه به گرانی پوشش‌های اسلامی و عرضه کم آن در بازار اشاره کرد و گفت:  در عرضه پوشاک دارای مولفه‌های اسلامی به دلیل کمبود تولید با مشکل مواجه هستیم و بالابودن قیمت آنها نسبت به پوشش‌های غیرمتعارف به گونه‌ای پاشنه آشیل ترویج فرهنگ حجاب و عفاف شده است.

وی تصریح کرد: در کنار پرداختن به اهمیت توجه به پوشش‌های اسلامی و حجاب و عفاف، موضوع پایین آمدن قیمت تهیه این نوع پوشش‌ها باید مورد توجه قرار گیرد که این نیازمند حمایت و توجه متولیان امر است.

مسئول بسیج جامعه زنان کردستان اضافه کرد: اگر زمینه تولید پوشاک دارای مولفه‌های اسلامی با قیمت تمام‌شده کمتر برای تولیدکننده فراهم شود، قطعا محصول با قیمت ارزان‌تری دست مشتریان  خواهد گرفت.

سرکانی با بیان اینکه خیلی از بانوان ما با توجه به قداست چادر دوست دارند این پوشش را برای خود برگزینند، افزود: اما متاسفانه قیمت بالای چادر مشکی و پایین بودن توان اقتصادی جامعه قدرت خرید را از آنان گرفته است.

وی اظهار کرد: همین بالابودن قیمت موجب شده که دختران جوان ما بیشتر به سمت خرید مانتو گرایش پیدا کرده و عدم نظارت کافی در حوزه عرضه پوشاک هم مشکلاتی را ایجاد کرده است.

سرکانی عنوان کرد: اختصاص اعتبار دولتی به چادر و توزیع آن در برخی پارچه فروشی‌ها می‌توان این کالا را به قیمت پایین‌تر در اختیار متقاضیان قرار دهد و تحقق این مهم نقش قابل‌توجهی در کاهش قیمت چادر به ویژه چادر مشکی خواهد داشت.

گرانی چادر مشکی در بازار

به گفته وی، امروز چادر مشکی کمتر از 700 هزار تومان در بازار وجود ندارد، با وجود شرایط فعلی و پایین آمدن قدرت خرید مردم اگر در خانواده‌ای مادر به همراه دو دختر خود قصد تهیه معمولی‌ترین جنس چادر را داشته باشد در سال مبلغ سنگینی را برای خرید باید کنار بگذارد.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کردستان بر نظارت جدی بر اصناف و تولیدکنندگان را ضروری خواند و گفت: شاید به دلیل قیمت بالای چادر و پوشش اسلامی ذائقه مردم به سمت مانتوهای جلو باز و دیگر پوشش‌های نامناسب گرایش پیدا کرده اما اگر مانتوهای پوشیده با قیمت مناسب عرضه شود قطعا گرایش به سمت آن بیشتر خواهد بود.

سرکانی با تاکید براینکه چادر را حجاب برتر می‌دانیم، اما اجباری در پوشش آن وجود ندارد، گفت: احیای لباس کردی در منطقه کردستان با توجه به پوشیدگی و قدمت آن مورد تاکید است که امیدواریم در این راستا فرهنگ‌سازی‌های لازم صورت بگیرد.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول