اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

ریشه اصلی کمبود دندانپزشک در کشور/ انحصار باعث بهم ریختگی آموزش شده است

کارشناس حوزه سلامت گفت: کمبود دندانپزشک در کشور در دسترسی مالی و فیزیکی مردم به خدمات تاثیر مستقیم دارد. در 20 سال اخیر جمعیت کشور ما افزایش داشته و شیبی که در افزایش جمعیت داشتیم در افزایش تعداد پزشک و دندانپزشک به نسبت به آن نداشتیم. انحصار در حوزه پزشکی و دندان‌پزشکی، موجب کمبود دندانپزشک در کشور شده است.

ریشه اصلی کمبود دندانپزشک در کشور/ انحصار باعث بهم ریختگی آموزش شده است

محمد فخر کارشناس حوزه سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درباره کمبود دندانپزشک و پزشک در کشور، اظهار کرد: باتوجه به اینکه تعیین ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به دست خود وزارت بهداشت است و طبیعتا وزارت بهداشت افرادی که براین حوزه انتخاب کرده از رسته‌های پزشکی و دندانپزشکی است که خودشان ذی نفع هستند.

وی ادامه داد: دبیران شوراهای گسترش پزشکی و دندانپزشکی، پزشک و دندانپزشک هستند و اکثر اعضای این شوراها نیز پزشکان و دندانپزشکان شامل می‌شوند که این تعارض منافع فردی است.

فخر اضافه کرد: باتوجه به اینکه وزارت بهداشت خود متولی آموزش و به کارگیری دانشجویان است باز شاهد تعارض منافع هستیم چراکه افزایش تعداد دانشجو برای وزارت بهداشت هزینه‌هایی را خواهد داشت که زیربار نخواهد رفت.

این کارشناس حوزه سلامت افزود: در شرایط فعلی افزایش پزشک و دندانپزشک در کشور باعث می‌شود درآمد پزشکان و دندانپزشکان کمتر شود و نسبت عرضه به نسبت تقاضا افزایش یافته و قیمت خدمات کمتر می‌شود.

وی درباره کمبود سرانه دندانپزشکی در کشور، تصریح کرد: گزارشی که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد بیشترین درصد شکایت‌های مردمی نسبت به حوزه دندانپزشکی است. خدمات دندانپزشکی در کشور ما گران و کم کیفیت است و در یک مناطق خاصی یعنی مراکز استان‌ها ارائه می‌شود و در تمام نقاط شهرها شاهد ارائه خدمات دندانپزشکی نیستیم.

فخر گفت: گران و بی کیفیت بودن خدمات دندانپزشکی یک ریشه دارد که ریشه آن انحصار است، انحصاری که در این حوزه ایجاد شده تعداد دندانپزشکان را کم نگه داشتند تا درآمدشان بیشتر شود. افزایش خدمات دندانپزشکی باعث شده بیمه‌ها نیز در پوشش این خدمت تمایلی نداشته باشند به همین دلیل بسیاری از مردم از نظر سلامت دهان و دندان دچار مشکل هستند.

این کارشناس حوزه سلامت درباره تاثیر کمبود دندانپزشک در کشور با تغییر هرم جمعیتی و پیری جمعیت، بیان کرد: کمبود دندانپزشک در کشور در دسترسی مالی و فیزیکی مردم به خدمات تاثیر مستقیم دارد. در 20 سال اخیر جمعیت کشور ما افزایش داشته و شیبی که در افزایش جمعیت داشتیم در افزایش تعداد پزشک و دندانپزشک به نسبت به آن نداشتیم.

وی افزود: باتوجه به روند پیری جمعیت و موج سالمندی که در کشور داریم مشکلاتی در این خصوص ایجاد خواهد شد چراکه سالمندان به دلیل فرسودگی جسمی نیاز بیشتری به پزشک و دندانپزشک دارند.

فخر تصریح کرد: در کشورهای آلمان و ژاپن که کشورهای سالمند دنیا هستند سرانه پزشک و دندانپزشک ببینیم، شاهد سرانه بالا هستیم که نسبت به نیاز جامعه وجود دارد.

این کارشناس حوزه سلامت درباره عدم اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی توسط وزارت بهداشت و ورود مجلس شورای اسلامی به این موضوع، بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه حقوقی دارد و می‌توانند اجرای مصوبه خود را از وزارت بهداشت پیگیری کنند.

وی ادامه داد: کمیسیون‌های دیگری به جزو کمیسیون بهداشت می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند به عنوان مثال کمیسیون اصل ۹۰ که می‌تواند براساس شکایت‌های مردمی به این موضوع ورود کند، کمیسیون آموزش نیز می‌تواند در این بحث ورود پیدا کند و به افزایش ظرفیت پزشکی در کشورکمک کنند.

فخر خاطرنشان کرد: انحصار ایجاد شده باعث بهم ریختگی در آموزش کشور شده است، شما آمار داوطلبان رشته تجربی نگاه کنید که در سال‌های اخیر افزایش زیادی داشته چراکه انحصار باعث افزایش درامد پزشکان شده و جوانان مشتاق به تحصیل در این رشته هستند، درحالی که نباید نخبگان جامعه پیشرفت و درآمد بیشتر را در یک رشته بدانند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول