اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

برادرانی که زندگی خود را وقف ساکنان منطقه محروم کرده‌اند/ از دلِ محرومیت برای رفع محرومیت

نقی و حسن، دو برادری هستند که از دلِ محرومیت برای رفع محرومیت پای کار آمده‌اند؛ این دو برادر بدون هیچ توقعی به سوی کمک به همسایه‌های خود شتافتند و با ایجاد گروه جهادی «منتظران ظهور» سال‌هاست در جهت رفع مشکلات نیازمندان تلاش می‌کند.

برادرانی که زندگی خود را وقف ساکنان منطقه محروم کرده‌اند/ از دلِ محرومیت برای رفع محرومیت

خبرگزاری فارس- اردبیل| حامد قادری: همه ما همواره نام گروه‌های جهادی مختلفی را شنیده‌ایم، گروه‌هایی که در هیاهوی زندگی امروزه بدون چشم‌داشت مادی در بین مردم حضور یافته و هر آنچه از دستشان برمی‌آید برای آنان انجام می‌دهند.

این گروه‌ها به دلیل آنکه در بطن مردم، به‌خصوص اقشار محروم و ضعیف جامعه حضور می‌یابند سرشار از خاطرات تلخ و شیرین هستند. از چشیدن طعم واقعی و تلخ محرومیت در مناطق محروم گرفته تا شیرینی خدمت‌رسانی به مردم و رفع مشکلات آنان، دایره خاطرات گروه‌های جهادی را تشکیل می‌دهند.

مدتی پیش دیداری را با یکی از فعالین گروه‌های جهادی مناطق محروم داشتم، وی در این دیدار از محرومیت موجود در منطقه محرومی که خود نیز ساکن آن‌جا بود برایم تعریف کرد. همین موضوع کافی بود تا به سراغ آن منطقه محروم و اعضای این گروه جهادی بروم و شرح دقیقی از کارهای انجام شده و محرومیت موجود گزارشی تهیه کنم.

نقی و حسن اسکندرپور ۲ برادری که شاکله اصلی گروه جهادی «منتظران ظهور» محله گلمغان اردبیل را تشکیل داده‌اند و با همت بی‌وقفه، برای گشودن گرهی از گره افراد نیازمند تلاش می‌کنند.

این ۲ برادر ساکن همین منطقه محروم بوده و جزئی از همان مردمی هستند که در محرومیت زندگی می‌کنند، در واقع به‌خوبی درد مردم را چشیده‌اند، نقی و حسن همواره در کنار افراد بی‌بضاعت منطقه هستند که همین موضوع سبب شده تا با دردهای مردم منطقه گریه کنند و با شادی‌هایشان بخندند.

۲۰۰ خانواده تحت پوشش گروه جهادی منتظران ظهور است

فارس: گروه جهادی را از چه زمانی تشکیل دادید و چند نفر عضو این گروه هستند؟

نقی: گروه جهادی «منتظران ظهور» محله گلمغان ۵ سال است که شروع به کار کرده و به اهالی منطقه خدمت می‌کند و مسوولیت اصلی این گروه با بنده است.

بسیاری از اهالی و هم محلی‌ها در زمینه‌های مختلف کمک حال گروه جهادی هستند و به عبارتی اینجا مردم برای مردم خدمت می‌کنند و با وجود تمام محرومیت‌ها، کمبود‌ها و با حداقل امکانات در کنار هم هستند.

حدود ۲۰۰ خانوار تحت پوشش گروه جهادی «منتظران ظهور» است و ۴۰ نفر نیز در حمایت از این خانوارها مشارکت دارند و کمک حال گروه جهادی به روش‌های مختلف هستند.

هدف اصلی ما توانمندسازی خانواده‌ها است

فارس: از اهداف‌تان برای انجام فعالیت‌های جهادی بگویید؟

نقی: کادرسازی و تربیت نیروهای انقلابی و بالا بردن روحیه جهادی از جمله اصلی‌ترین اهداف ما است. در مجموع در گروه‌های جهادی اصلی‌ترین هدف بالا بردن روحیه جهادی در بین جوانان و آشنایی آنان با مشکلات مردم بوده تا برخی از محرومیت‌ها را ببینید و حس کنند.

هدف کلی ما در این گروه جهادی توانمندسازی خانواده‌ها است به‌طوری‌که خانواده‌های تحت پوشش دیگر نیازی به بسته معیشتی نداشته باشند و نیازهای اولیه خود را بتوانند با شغلی که در اختیار دارند تامین کنند.

هر جا که حرکت‌ها مردمی بوده، قطعا موفقیت حاصل شده است لذا باید مردم دست در دست هم دهند و امورات خیر را پیش ببرند تا موفقیت حداکثری با به حداقل رساندن تعداد نیامندان حاصل شود تا دیگر هیچ نیازمندی در شهر نداشته باشیم.

توزیع ۲ هزار بسته معیشتی در میان نیازمندان

فارس: چه خدماتی در این گروه جهادی به مردم ارائه می‌دهید؟

نقی: این گروه جهادی توزیع بسته‌های معیشتی را به شکل مستمر انجام می‌دهد. همچنین در حوزه‌های عمرانی نیز فعالیت مستمر دارد به‌طوری که با ساخت سرویس، حمام و بازسازی خانه‌های مستهلک نقش ایفا می‌کند.

همچنین تمام تلاش خود را در زمینه تامین جهازیه به کار می‌بندیم و تاکنون دو سرویس جهازیه کامل و ۲۰ مورد کمک موردی جهازیه به خانواده‌ها انجام شده است.

برگزاری جشن‌های مختلف مذهبی، اردوهای فرهنگی و تفریحی، برگزاری دعای ندبه و توسل و... از جمله کارهای فرهنگی و اجتماعی در این گروه جهادی به شمار می‌رود.

حسن: در ایام پیک کرونا هر ماه ۱۰۰ بسته معیشتی را به خانواده‌های نیازمند اعطا می‌کردیم اما اکنون کمی از تعداد این بسته‌های معیشتی کاسته شده است با این حال توزیع آن کماکان ادامه دارد.

علاوه بر کارهای عمرانی متعدد، تاکنون بیش از ۲ هزار بسته معیشتی، ۵۰ راس گوسفند و... با مشارکت خیرین در میان نیازمندان توزیع شده است.

از مشاغل خانگی حمایت می کنیم

فارس: گفتید در خصوص توانمندسازی مددجویان اقداماتی را انجام دادید، در این باره بیشتر توضیح دهید؟

حسن: بله، هدف اصلی ما بها دادن به مشاغل خرد خانگی است تا از این طریق بسیاری از نیازمندی‌های خانواده‌ها رفع شود و خانواده‌ها به یک درآمد پایدار برسند و عزت نفس آن‌ها نیز حفظ شود.

به طور مثال در حال ایجاد یک مکان برای ایجاد کارگاه خیاطی برای تعدادی از بانوان محله هستیم. تمام کاری‌های مرتبط با آموزش، تامین مواد اولیه، بازاریابی و فروش را خود گروه جهادی انجام می‌دهد.

در جامعه ما باید شرایط طوری رقم بخورد که مردم خودشان مشکلات همدیگر را رفع کنند و دیگر نیازی به موسسات خیریه نباشد؛ به عبارتی باید مردم برای مردم به پای کار بیایند و نسبت به اتفاقات پیرامون خود بی‌تفاوت نباشند.

در ایجاد سایر شغل‌های خانگی نیز تلاش خود را به کار بستیم و امیدواریم بتوانیم در این زمینه به اهداف خود برسیم.

عشق و علاقه سبب ورودمان به حوزه گروه های جهادی شده است

فارس: کار خیر چه تاثیری در زندگی شما گذاشته است؟

حسن: بنده شغلم گچ‌کاری است اما از زمانی که این گروه جهادی ایجاد شده تخصص‌ام را وقف مردم کرده‌ام و بسیاری از کارهای عمرانی مرتبط با گچ‌کاری را خودم انجام می‌دهم.

به نوعی کار خیر جزئی از زندگی من شده است و حس و حالم را عوض کرده و زندگی بدون امورات خیر دیگر برای مفهوم ندارد.

عشق و علاقه‌ام اکنون کمک به مردم است، وقتی کمکی نسبت به خانواده‌های نیازمند انجام می‌شود روح‌ام آرام می‌گیرد و تا آخر عمر نیز هدف خدمت به مردم است.

زندگی خودمان نیز در سطح زندگی هم محلی‌های‌مان است و چیز بیشتری از همسایه‌ها نداریم و هیچ‌گاه هم به دنبالش نبوده‌ایم، تنها چیزی مهم برای‌ ما رفع نیازهای اولیه اهالی محروم و بی‌بضاعت است تا پای جان برای تحقق این موضوع تلاش خواهیم کرد.

نقی: در کارهای جهادی به لحاظ اینکه گرهی از مشکلات مردم به دست جوانان برطرف می‌شود روحیه و انگیزه خاصی به آنان برای ادامه زندگی می‌دهد و تاثیر بسیار زیادی در روحیات انسان می‌گذارد.

اشک های که بی منت جاری شد

یک بار گروهی از دانشجویان خیر رشته پزشکی در محله حاضر شدند و قصد اعطای دوچرخه به چند کودک را داشتند.

آن‌ها را با خود به خانه اولین کودک بی‌بضاعت بردم، دانشجویان وقتی شکل خانه را دیدند بهت زده شدند؛ دوچرخه را به کودک ۵ ساله تحویل دادند و در ادامه اسم این کودک را پرسیدند اما کودک زبانش قفل شده بود و از  شدت خوشحالی اشک می‌ریخت که لحظاتی بعد همه این دانشجویان با دیدن این صحنه شروع به اشک ریختن کردند و ادامه کار را به من واگذار کرده و برگشتند.

آن‌ها فقط چند لحظه در این منطقه حاضر شدند اما، ما در این محله با گریه‌های این کودکان همواره گریه می‌کنیم و برای شادی‌هایشان نیز باز اشک شوق می‌ریزیم به لطف خداوند در کنارشان هستیم و این بزرگترین دستاورد زندگی‌مان است.

نیاز به افزایش فعالیت گروه‌های جهادی در سطح جامعه داریم

فارس: به نظر شما چرا باید فعالیت‌های جهادی در جامعه ترویج یابد؟

حسن: یکی از اهداف اصلی گروه‌های جهادی، امر مطالبه‌گری و ترویج آن در جامعه است. در کنار آن با توجه به نیاز موجود در جامعه فعالیت‌های جهادی یکی از راهکارهای مهم برای رفع برخی از مشکلات مردم و شناسایی موانع و فرهنگ‌سازی مطالبه‌گری بوده و از این‌رو نیاز به افزایش فعالیت‌های جهادی بیش از پیش احساس می‌شود.

 نقی: نقش مردم در حل مشکلات جامعه رفته رفته پررنگ‌تر می‌شود و از این‌رو بحث فعالیت‌های جهادی اجتناب ناپذیر است.

همانطور که می‌دانید یکی دیگر از اهداف گروه‌های جهادی شناسایی ریشه مشکلات و ارجاع آن به مسؤولان برای برطرف کردن آن بوده و در کنار آن نقش مطالبه‌گری یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف گروه‌های جهادی است.

 فرهنگ‌سازی مطالبه‌گری باید در جامعه روز به روز بیشتر شود و این موضوع یکی از اهداف اصلی گروه‌های جهادی است. بنابراین هر فردی در هر صنف و جایگاهی می‌تواند هر آنچه از دستش بر می‌آید برای مردم انجام دهد و این چنین فرهنگ و روحیه جهادی نیز در سطح جامعه نهادینه می‌شود.

اگر افراد جامعه بخش کوچکی از زندگی روزمره خود را به روش‌های مختلف صرف امورات خیر کنند بسیاری از مشکلات معیشتی و کمبودهای فرهنگی و اجتماعی رفع می‌شود اما لازمه این کار نهادینه شدن کار خیر در جامعه است.

خداوند پشتیبان اصلی گروه های جهادی است

فارس: گروه‌های جهادی همواره با مشکلاتی مواجه هستند، شما چگونه بر این مشکلات غلبه کردید؟

حسن: با عنایت خداوند، خیرین ما را در انجام امور خیر تنها نگذاشته‌اند و همواره دستمان را گرفته و در زمینه‌های مختلف حمایت‌مان کرده‌اند، با این حال مشکلات بسیاری گریبان گیر گروه‌های جهادی است.

 وقتی هدف از انجام کاری رضای خدا باشد و همت جوانان در انجام آن کار دخیل باشد بسیاری از مشکلات به خودی خود حل می‌شود و نیازی به نگرانی ندارد و این موضوع را بارها طی امور خیر دیده‌ایم.

یک بار سرپرست خانواده‌ای به دفتر مراجعه کرده و از ما درخواست وجهی برای درمان فرزندش در تبریز کرد اما متاسفانه در آن برهه موجودی مد نظر را نداشتیم. فردای آن روز، خیری جهت ادای نذرش مبنی بر قربانی کردن گوسفند و توزیع گوشت آن میان نیازمندان منطقه تماس گرفت، اما ما از وی خواستیم به‌جای قربانی هزینه درمان آن بیمار را متقبل شود.

فرد خیر تمام هزینه‌های درمانی آن بیمار را پرداخت کرد و نذر خود را نیز ادا کرد و از این طریق دغدغه ما در کم ترین زمان حل شد.

نقی: مشکلات بسیاری در گروه‌های جهادی وجود دارد و اما اغلب این مشکلات به گونه‌ای حل می‌شود که احساس می‌کنیم دست خدا بوده که بر مشکلات فائق آمده و کمک حال گروه‌های جهادی شده است. ما نیز همواره با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم که به لطف خدا تا به امروز اکثر آن‌ها برطرف شده است.

با این حال نیازمند مشارکت هرچه بیشتر خیرین و همچنین حمایت‌های دولت مبنی بر اختصاص مکان مناسب جهت توسعه مشاغل خرد و سایر حمایت‌ها هستیم تا بهتر از گذشته این خانواده‌های نیازمند را یاری کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، نباید چنین تصور شود که افراد خیر کسانی هستند که هیچ‌گونه مشکل و دغدغه شخصی نداشته یا این‌که سرمایه‌های کلانی در اختیار دارند و در اوج بی‌نیازی و رفاه به سایرین کمک می‌کنند. بلکه کاملا برعکس، خیرین کسانی هستند که در کنار زندگی شخصی، چالش‌ها، مشکلات و نیازهای خود، نسبت به چالش‌ها و مشکلات سایر افراد جامعه بی‌تفاوت نبوده و با گذشت و فداکاری سعی دارند به هر نحو ممکن از مشکلات هم‌نوعان خود بکاهند و شرایطی را فراهم آورند که همه افراد جامعه با برخورداری از برابری اجتماعی و بدون محرومیت زندگی کنند.

برای کمک کردن به دیگران نیاز به سرمایه‌های هنگفت مالی نیست. هر شهروند وظیفه‌شناس طبق مسؤولیت‌های اجتماعی خویش وظایفی دارد که نیکوکاری از جمله مهم‌ترین آن‌ها است. هر شهروند با هر میزان تمکن مالی قادر است به میزانی متناسب با توان مالی، به مسؤولیت اجتماعی خویش عمل کند.

لذا باید دانست نیکوکاری حد و مرزی ندارد، جنسیت نمی‌شناسد، زمان و مکان ندارد، نیاز به سرمایه هنگفت ندارد، هر شهروند در هر موقعیتی می‌تواند به عنوان یک نیکوکار به مسؤولیت اجتماعی خویش عمل کرده و در بهبود شرایط مشارکت کند.

انتهای پیام/3727/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول