اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

روایتی از مردمداری «مهمان همدان»/ حساب و کتاب این دولت توفیر دارد

۶ مرداد، روز «مهمان همدان» است؛ یعنی روزی که رئیس جمهور مردمی دولت سیزدهم مهمان ما شد تا افزون بر بازدیدهای سرزده و سرکشی به خانواده شهدا نوید حل مشکلات همدان را بدهد؛ پیش‌تر گفته بودم؛ حساب و کتاب این دولت توفیر دارد، ملتفت که می‌شوی چه می‌گویم!

روایتی از مردمداری «مهمان همدان»/ حساب و کتاب این دولت توفیر دارد

خبرگزاری فارس-همدان؛  حال و هوای شهر جور دیگری بود، خیابان‌ها برق افتاده و حسابی آماده میزبانی بود اصلا حس نشاط و سرخوشی به جان آدمی می‌افتاد؛ ملتفت که می‌شوی چه می‌گویم؟ از همان حس و حال‌هایی که تومنی دوزار با باقی احوالات توفیر دارد، از آنها به راه شده بود.

مردم پوستر و پلاکارد به دست، قدم جای قدم‌های هم می‌گذاشتند و تا چشم کار می‌کرد کاغذهای رنگی پنگی به هم می‌دادند؛ از پرچم‌های سه رنگ رقصان در دست پیر تا جوان بگیر تا دست‌نوشته‌های کج و معوج حسین و دخترک روی ویلچر.

چشم ریز کردم و خیره به دست خط‌های خودکاری روی مقواهای دو رو برقی شدم؛ «سید محرومان» و یا «فریادرس محرومان» پیامی است که مخابره می‌شود گویی خوش‌آمدگویی به سید محرومان را با حداقل امکانات به جا آوردند و ساده و بی‌تکلف حرف دلشان را زدند.

در همین حین خودم را به صف رساندم تا دنباله‌رو مردم باشم و به جمع مستمعان بپیوندم؛ آخر قرار بود حول و حوش ساعت ۱۱ «مهمان همدان» سخنرانی کند، بعد از این پا و آن پا کردن‌ها وارد سالن ورزشی «شهید سردار حاج قاسم سلیمانی» شدم و کنجی بر روی سکو تکیه زدم و شور و شوق داخل سالن را ورانداز کردم، گاهی هم از بیخ دل سرود ایران باشکوه را می‌خواندم.

یک دور تسبیح «ای ایران ای مرز پرگهر» را که خواندم، مهمان وارد و ندای استقبال به سقف گنبدی شکل ورزشگاه حواله شد؛ رقص پرچم‌های سه‌گوش اندازه کف دست تند و تندتر شد و مردم ور دل هم سراپا آماده شنیدن سخنرانی مهمان همدان بودند.

مهمان همدان با صدایی گرم و لحنی پدرانه نوید ایجاد ۴۰ هزار شغل برای جوانان استان را داد و رفع مشکل آب را تا دو ماه آینده قطعی دانست، دقیقا دست روی مشکلات اصلی همدان گذاشت و مژده داد که خیلی زود این مسائل رفع می‌شود.

روز مهمان همدان / مرهمی بر درد چند ده ساله کبودراهنگ

۶ مرداد، روز «مهمان همدان» است؛ یعنی روزی که رئیس جمهور مردمی دولت سیزدهم مهمان همدان شد تا افزون بر بازدیدهای سرزده و سرکشی به خانواده شهدا نوید حل مشکلات همدان را بدهد؛ حتی به شمالی‌ترین منطقه استان سر زد و یکی از رنج‌های مردم کبودراهنگ را اولویت سفرش دانست.

روایت این روز از ساعت ۷.۳۳ صبح وقتی هنوز رد خنکای ته مانده شب‌های تابستانی همدان بر پوست صورت احساس می‌شد، آغاز شد وقتی پرواز «مهمان همدان» در سی‌امین سفرش در فرودگاه می‌نشیند و آتنا با دسته گلی به پیشواز می‌رود.

خوش‌آمدگویی آتنا، دختر شهید «جواد زند» از شهدای مدافع امنیت مثل تاجی می‌نشیند بر تارک پایتخت تاریخ تمدن ایران زمین؛ مهمان همدان هم به رسم تفقد و دلجویی از فرزند شهدا پیشانی این کودک را بوسه می‌زند و عطر پدر شهیدش را به یادگار می‌گیرد، راستش را بخواهید حس و حال آتنا و حضار صبح را عطرآگین می‌کند. 

و اما مادر آتنا به درخواست دختر نازدانه جواد شهید، قابی با حضور رئیس جمهور، آتنا و نماینده ولی فقیه در همدان ثبت می‌کند تا همیشه کنار قاب عکس «جواد زند» طاقچه خانه‌شان را پر کند. 

توقف رئیس دولت مردمی در مأمن آسمان ایران

و اما مقصد بعدی «مهمان همدان»، پایگاه شهید نوژه بود، پایگاهی که یاد شهدای خلبان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را تداعی می‌کند و فنون تخصصی را دم به دم با تکیه بر توان جوانان داخل به رخ می‌کشد.

در این پایگاه شکاری پرسنل به همراه خانواده‌هایشان حتی پدران و مادران شهدا، دور هم جمع شده بودند تا پذیرای حضور گرم رئیس جمهور مردمی باشند؛ اما استقبال‌کنندگان به خانواده و کارکنان محدود نبود، حتی جانبازان ۶۰، ۷۰ درصد نیروی هوایی دقیقا مثل روزهای جنگ حتی اگر شده با ویلچر پای به رکاب بودند و حضور داشتند؛ انگاری ایستادگی پای عهد و پیمان از رسوم قدیمی این پایگاه است.

نگفته نگذرم که کودکان ساکن در پایگاه هم مبتکرانه پیام خوش‌آمدی را روی کف دستشان با خودکار نوشته بودند تا بی‌صدا تنها با عکسی «سید محرومان خوش آمدی» را به فرسنگ‌ها دورتر مخابره کنند؛ عکسی که در فضای مجازی تا دلت بخواهد دست به دست و بار دیگر تأکیدی شد بر «دولت مردمی».

حالا مهمان همدان برای میزبانانش از نام و نشان پایگاه نوژه در سال‌های دفاع مقدس می‌گوید و یاد شهدای بلندآوازه خلبان را گرامی می‌دارد؛ بعد از آن هم به اتفاق فرماندهان پایگاه از بخش اورهال و آشیانه جنگنده‌های نظامی بازدید و از دو دستاورد دفاعی نیروی هوایی ارتش رونمایی می‌کند.

رئیس جمهور در ابتدای بازدید با دعای خیرش این پرسنل را به خدا می‌سپارد و می‌گوید: بیشترین تحریم و تهدید را در حوزه‌هایی چون صنعت دفاعی و انرژی اتمی داشتیم اما بیشترین پیشرفت را هم در این دو حوزه شاهد هستیم پس معلوم می‌شود نیروهای مسلح نه فقط تحریم را دور زدند، بلکه تحریم‌ها را خنثی کردند.

و در آخر هم تأکید می‌کند: امروز حتی فکر تعرض به خاک ایران به ذهن کسی خطور نمی‌کند؛ چراکه همه باید بدانند، کوچک‌ترین تعرض به ایران اسلامی، با پاسخ شدیدا پشیمان‌کننده مواجه خواهد شد.

بی‌تکلف و بی‌تشریفات، احوالپرس مردم

قصه بازدیدهای سرزده «مهمان همدان» در کل کشور زبانزد است؛ می‌دانی قرار و مدار دارد بی‌تکلف و بی تشریفات، احوالپرس مردم باشد. حالا فرقی ندارد که از اهالی تولید و اقتصاد باشند یا کارکنان پایگاه سوم شکاری، مهم دل‌های مردم این مرز و بوم است که در گرو یکدیگر می‌تپد.

این بار رئیس جمهور مهمان کردآباد روستای اقتصادی استان بلکه هم کشور شد، روستایی از توابع کبودراهنگ که بیکار ندارد و تا چشم کار می‌کند تولیدی است؛ اصلا اینجا برای اشتغال ردا می‌دوزند و اقتصاد مقاومتی را حرف به حرف محقق می‌کنند.

چنددقیقه‌ای صحبت و توجه روزی و قسمت اهالی فعال در تولید پوشاک و تریکو شد، شاید تا به حال این روستا و مردمان سخت‌کوشش مهمانی در جایگاه رئیس جمهور آن هم سرزده و بی‌تشریفات نداشتند اما رئیسی، رئیس دولت سیزدهم توفیر دارد، می‌دانید که!

خبر آمدن رئیس جمهور که در روستا پیچید، در کسری از ثانیه جای سوزن انداختن نبود و انگاری نخ و سوزن را رها کردن و سیلی از اهالی خودشان را به مسجد روستا رساندند و با عکس سلفی و خوش‌وبش و البته شنیدن خبرهای خوب در مورد روستا روزشان را ساختند.

از خبر خوش نگذرم که بعد از سال‌ها تعریض جاده مواصلاتی خلعت‌آباد و کبودراهنگ ارمغان این سرکشی سرزده بود.

رئیس جمهور مردمی در جمع مردم این روستا می‌گوید: بنای این دولت حمایت از تولید و تولیدکنندگان و اراده دولت برای رونق تولید در کشور، جدی است.

و در آخر با تاکید بر اینکه امروز اولویت اصلی کشور تولید است اضافه می‌کند: در مالیات‌، مبنای دولت اعتماد به کسبه و اصناف است.

احترام به مردم، مشی اصلی دولت مردمی

مقصد بعدی آیت‌الله رئیسی ورزشگاه ولایت کبودراهنگ بود؛ اما در مسیر خودروی رئیس جمهور تعدادی از مردم همراه امام جمعه کبودراهنگ بیرون شهر ایستاده بودند، آیت‌الله رئیسی تأکید می‌کند تا خودرو دور بزند و جلوی پای مردم نگه دارد و حتی اگر شده یک سلام و احوالپرسی کوتاه با مردم داشته باشند.

او با لحنی خودمانی با همه برخورد می‌کند و بعد هم با یکی از آنها دیده‌بوسی و تأکید می‌کند: به زحمت افتادید، راضی به زحمت شما نبودم.

 بعد هم که داخل خودرو می‌شود می‌گوید: باید به مردم در همه حال احترام گذاشت، این توصیه حضرت آقاست.

پیش‌تر هم گفته بودم، این سفر مشابه سفرهای دیگر روسای جمهور نبود و حالا روایت از این سفر متفاوت از دیگر جمع‌بندی‌هاست.

ابوالفضل علمدار، رئیسی رو نگه‌دار

می‌رسیم به ورزشگاه ولایت و مردم مشتاق به دیدار رئیس جمهور، اینجا در کنار شور زایدالوصفی که سالن را پر کرده بود، شعارهای جانانه و جدید هم طنین می‌انداخت؛ از «ابوالفضل علمدار، رئیسی رو نگه‌دار» تا «سید محرومان، خوش آمدی خوش آمدی»؛ هر چند بازار عریضه‌نویسی هم بیرون ورزشگاه داغ داغ بود.

 تا اینکه رئیس جمهور وارد سالن شد اما به جایگاه نرفت و بین مردم نشست که نشان از جو صمیمی این دیدار داشت، بعد هم که برای سخنرانی رفت، در مرحله اول از مردم فهیم کبودراهنگ خواست به جای «ابوالفضل علمدار، رئیسی رو نگه‌دار»، شعار «ابوالفضل علمدار، خامنه‌ای رو نگه‌دار» سر بدهند، او خود را سرباز ولایت می‌داند و اضافه می‌کند: هویت من خدمتگزاری به نظام است.

و در ادامه در پاسخ به درخواست یک نفر که درصدد رساندن نامه خود به دست رئیسی بود تأکید می‌کند: تمام نامه‌های مردمی دریافت و رسیدگی می‌شود و علاوه بر رسیدگی پاسخ هم داده خواهد شد.

رئیس جمهور به یکی از رنج‌های مردم این شهرستان که راه‌های مواصلاتی است اشاره می‌کند و می‌گوید: توجه به این موضوع جزو اولویت سفر ماست، از طرفی توجه به دغدغه کار و اشتغال و رنجی که نیروی تحصیلکرده متحمل می‌شود هم مد نظر است.

او باز هم خبر خوش دیگری را به مردم هدیه می‌کند و یادآور می‌شود:  اشتغال روستایی ویژه مد نظر است و اعتباری به این مهم اختصاص می‌دهیم.

انگار با این سفر انتظار طولانی مردم کبودراهنگ سرآمد و کم و کاستی‌های ردای جبران و تحقق پوشیدند.

۴۰ هزار شغل و آبرسانی دو ماهه به همدان تحفه «مهمان همدان»

زنگ بعدی سفر که بی‌تنفس و خستگی از راه می‌رسد؛ اجتماع بزرگ مردم همدان است. «مهمان همدان»، در کنار مردم دارالمومنین و درالمجاهدین قرار می‌گیرد و از دغدغه‌های نگفته‌شان سخن می‌گوید و مژده می‌دهد که باید ۴۰ هزار شغل برای همدانی‌ها ایجاد ‌شود و عقب‌ماندگی ۱۷ ساله پروژه آبرسانی هم تا دو ماه دیگر به نتیجه برسد.

او از حل مشکل مسکن در همدان یاد کرد و مبارزه با مفسدان و رانت‌خواران را از اوجب واجبات دانست.

کلام «مهمان همدان»، به فرموده رهبری «همدان دارالمجاهدین است» ختم شده و دیدار بعدی، روزی جمعی از نخبگان و خانواده شهدا شد.

جوانان همدانی بی تکلف با رئیس دولت سیزدهم

جلسه‌ای که در استانداری برگزار شد و رئیس دولت سیزدهم گوش جان سپرد به حرف‌های جوانان، جوانان هم مطالباتشان را با دولت مردمی در میان گذاشتند و خواستار رفع موانع شدند.

رئیسی در این جلسه با بیان نکات مهم یادآور می‌شود: به عنوان سربازان انقلاب باید تلاش کنیم اتفاقی در تراز بیانیه گام دوم انقلاب رخ بدهد، بعد هم با تأکید بر جبران عقب‌ماندگی‌های قبلی احساس مسئولیت را گوشزد کرد.

پشت‌بند این نشست جهادی و پا به کار، جلسه شورای اداری در راستای مصوبات سفر رئیس جمهور تشکیل شد و ماحصل آن ۱۷۹ مصوبه با جزییات شامل ۳۵ طرح در حوزه زیربنایی، ۳ طرح در حوزه آب، خاک و کشاورزی، ۲۵ طرح در حوزه بهداشت و درمان، ۷۹ طرح در حوزه فرهنگی، ورزشی و گردشگری و ۳۳ طرح در حوزه اشتغال و نهایتاً در حوزه صنعت و معدن هم ۲ طرح تصویب شد.

این تعداد مصوبه ارمغان سی‌امین سفر رئیس جمهور بود و به یمن این سفر بسیاری از کم و کاستی رخت می‌بندد و روی دیگر سکه از آن همدان خواهد شد.

حسن ختام حضور مهمان همدان با نشست خبری در کنار جمعی از خبرنگار بود؛ نشستی که در یک قاب از یک روز پرمشغله و پردستاورد یادگاری ماند.

عمل جراحی یکهویی

از حق نگذریم وزرا هم سنگ تمام گذاشتند برای همدان؛ هشت وزیر و معاون رئیس جمهور همراه با مهمان همدان راهی این کهنه‌دیار شدند تا هر آنچه تا کنون به دست فراموشی سپرده شده را جامه عمل بپوشانند و کاری کنند کارستان.

اما در این میان برخی از وزرا همچون وزیر بهداشت، برگی زرین از خدمت دولت مردمی را رقم زد، آن هم با عمل چشم پیرزن روستایی درست وسط سفر استانی.

قصه از این قرار است، وزیر بهداشت در ملاقات‌های مردمی با چراغ قوه گوشی تلفن همراهش دست به طبابت می‌زند و چشم پیرزن را معاینه می‌کند؛ همانجا تشخیص آب مروارید قطعی می‌شود.

 اما شرایط نامساعد مالی خانواده این پیرزن، دکتر را مجاب می‌کند خدمتگزاری را تمام و کمال انجام دهد و بعدازظهر روز بازدید با هماهنگی بیمارستان فرشچیان، چشم این مادر پیر را رایگان عمل جراحی کند.کاری که شاید در طول تاریخ به تعداد انگشتان یک دست از وزیر وزرا برآمده باشد.

در این سفر بازار برآورده شدن آرزوها هم داغ داغ بود، سوگند خانم آرزوی یواشکی خود را داخل یک کاغذ نوشته بود تا آن را به مهمان همدان بدهد و به آرزویش برسد، البته او یک آرزوی بزرگتر هم دارد آن هم دیدار مقام معظم رهبری است، خیلی دلم می‌خواست آرزوی سوگند را بشنوم شاید، روزی تمنای دل او را دیدیم.   

پیش‌تر گفته بودم؛ حساب و کتاب این دولت توفیر دارد، ملتفت که می‌شوی چه می‌گویم!

انتهای پیام/۸۹۰۳۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول