اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

کتاب «اصحاب امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا» به چاپ هشتم رسید

چاپ هشتم کتاب «اصحاب امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا» اثر آیت الله سید اصغر ناظم زاده قمی به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

کتاب «اصحاب امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا» به چاپ هشتم رسید

به گزارش خبرگزاری فارس، چاپ هشتم کتاب «اصحاب امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا» اثر آیت‌الله سید اصغر ناظم‌زاده قمی‌به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۴۸۸ صفحه روانه بازار نشر شد.

عاشورا و نهضت حسینی یکی از فرازهای شکوهمند تاریخی است که در آن جبهه حق و باطل در نبردی نابرابر روی هم قرار گرفتند اما سرانجام جبهه حق در حافظه تاریخی ماند و الگویی برای همه بشریت شد. بی‌تردید این نبرد تاریخ‌ساز مجنون اصحاب فداکار امام حسین(ع) بود که به پیروی از امام خود حاکمیت ستم را قبول نکردند.

شرح حال این مردان موضوعی است که اثر حاضر با استناد به منابع دسته اول و معتبر و بر پایه پژوهش تاریخی با قلمی‌ روان و به شکل منظم و دسته‌بندی شده به آن پرداخته است.

تعداد اصحاب امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا در نوسان و ریزش و رویش بوده و در تاریخ به دقت و درستی ثبت نشده است، از این رو ارائه آمار دقیق و شفاف از تعداد و نام آن‌ها ممکن نیست ولی تعدادی که در تاریخ ثبت شده است بین ۷۲ تن تا بالای یکصد نفر به اختلاف ذکر شده است اما بین مردم و برخی مقاتل تعداد یاران آن حضرت ۷۲ تن  مشهور است.

شهدای کربلا در حقیقت به چهار دسته تقسیم می‌شوند: شهدای که پیش از واقعه عاشورا و حضور امام حسین(ع) به سرزمین کربلا جان خود را فدای جانان کردند مانند مسلم بن عقیل. دسته دیگر شهدایی بودند که بعد از واقعه عاشورا به دست جلادان حکومت اموی بدون هیچ جرم و گناه به شهادت رسیدند مانند طفلان مسلم. برخی نیز در عصر عاشورا و پس از پایان حادثه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) شهید شدند، مانند هفهاف بن مهند راسبی. و دسته چهارم، شهدایی بودند که در رکاب امام حسین(ع) در حضور آن امام شهید شدند.

در این کتاب، نام افرادی را یادآور می‌شویم که در کربلا حضور داشتند و در روز عاشورا در نبرد با سپاه عمربن سعد جنگیدند و از قضای روزگار به شهادت نرسیدند و در حال جان دادن بودند اما به اسارت درآمدند مانند حسن بن حسن (معروف به حسن مثنّی فرزند امام حسن(ع)).

تعداد زیادی از افرادی که نامشان در این کتاب در زمره شهدا آمده، سند معتبری در حضور و شهادتشان وجود ندارد، بلکه قول ضعیفی بر حضورشان در کربلا و شهادتشان وجود دارد و علت یادآوری شرح حالشان بدان جهت است که کتاب مشتمل بر تمامی‌ اسامی‌شهدا باشد؛ در این کتاب نام برخی از افراد آمده که هرگز در زمره شهدای کربلا نبودند، بلکه حتی امام(ع) را هم همراهی نکردند، ولی یادآوری نام آنها برای توجه و تنبّه است که گاهی همای سعادت بالای سر انسان می‌نشیند، اما شیطان نفس و حب جان و مال، مانع از رسیدن به آن سعادت و سعادت می‌شود، مانند عبدالله بن حر جعفی.

این اثر در سه فصل تعریف شده است که در فصل اول به «مروری کوتاه بر زندگی امام حسین(ع)»، فصل دوم به «شهدای بنی هاشم در کربلا» و در فصل سوم «شهدای کربلا از اصحاب و یاران» پرداخته می‌شود. 

علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از تخفیف ۱۰ درصدی خرید این کتاب می‌توانند به سایت مؤسسه بوستان کتاب به اینجا مراجعه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول