اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

حق محوری جایگاه خبر و رسانه را ارتقا بخشیده است

«حق محوری»، «حق جویی»، «حق‌گویی» و «حق طلبی» در زمانه‌ی «عدالت خواهی» به عنوان یک آرمان فطری اهمیت دو چندان یافته و جایگاه خبر و رسانه را ارتقا و تقدس بیش از پیش بخشیده است.

حق محوری  جایگاه خبر و رسانه را ارتقا بخشیده است

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ روز خبرنگار مصادف با عاشورای حسینی است و به همین دلیل باور دارم که امسال می‌تواند نقطه‌ی تحرّک و تحوّلی معرفتی و فضیلتی در سپهر رسانه‌ای کشور و استان باشد. 

این تقارن ارجمند برآنم داشت تا یادداشتی را که بخشی از آن برگزینی از منابع فکری و قلمی متفکّران و اندیشه‌سازان این عصر است به نشانه‌ احترام تقدیم اهالی فهیم رسانه و خبر هم استانی خود کنم و مایلم در همین طلیعه‌ مقال یادمان این روز را یادمانی زینبی بنامم و بدانم و از وجود مبارکش استمداد بطلبم که به حق خودش قلم، قدم، بیان و کلام ما را روشنگر و معرفت افروز قرار دهد.
سلام بر زینب، رسانه‌ی واقعه‌ی کربلا!

سلام بر همه‌ی آنانی که دل در گرو مکتب زینب دارند و در برافراشتن پرچم حق و حقیقت نه از بارش سنگ شماتت می‌هراسند و نه از جبروت و کاخ‌های سست بنیان ظلم و جنایت. 

سلام بر شهیدان عزیزمان، این پرچمداران راستین حقیقت از صدر اسلام تا کنون و سلام بر شهید پروران میهنم و سلام بر امام شهیدان مشعل افروز حقیقت و عدالت.

سلام بر شهیدان قلم و خبر و رسانه و سلام بر عدالت و حق و حقیقت.

 امّا «حق محوری»، «حق جویی»، «حق‌گویی» و «حق طلبی» در زمانه‌ی «عدالت خواهی» به عنوان یک آرمان فطری اهمیت دو چندان یافته و جایگاه خبر و رسانه را ارتقاء و تقدّس بیش از پیش بخشیده است.

در این زمانه‌ی حسّاس که مقارن با بلوغ فکری یک ملّت و مملکت است مهارت های «نقد خیرخواهانه» و «مطالبه‌گری سازنده» از مهمترین رسالت‌های رسانه‌های راستین است؛ همان‌ها که اخلاق حرفه‌ای‌شان مبتنی بر عدالت، عقلانیت و معنویت است.

رشد کنش‌گری‌های اجتماعی، نظارت های مدنی و عدالت‌خواهی در سطح حاکمیتی باید منجر به عدالت‌خواهی امیدآفرین در جامعه شوند که خود مرهون «سواد رسانه‌ای عدالت‌خواهی» است.

عدالت‌خواهی ملازم صدق «خبر» و «خبرنگار» است؛ به دیگر بیان راستی و راستگویی شروط عدالت‌خواهی حقیقی و مهمترین و بهترین سرمایه‌ی اهل خبر و رسانه است.

صداقت راز پیروزی در جنگ رسانه‌ای بین دو جبهه حق و باطل است و شکست جبهه باطل با تمام عدد و توانش شاهدی بر این مدّعاست.
باندبازی و جناح‌بازی در خبرسازی ثمره‌اش در درازمدّت مهر خوردن بر چشم و گوش و دل و قلم خبرنگار و خبر‌رسان است که دیگر ارتزاق از دروغ برایش یک عادت می‌شود و بنا به یک قول قدیمی کار به جایی می‌رسد که دروغش را رفته رفته خودش هم باور می‌کند، لذا راستگویی و داشتن تحلیل و تعلیل از آنچه به زبان و قلم جاری می‌شود و شناختن دلیل و محل جوشش خبر برای ایفای نقش در این عرصه‌ی خطیر، لازم و واجب است.

دیگر آسیب در کمین اهل قلم و رسانه، نزول ساحت اندیشه و قلم به محلی برای تمسخر، تهدید و تفتیش دیگران است که نه نسبتی با عدالت‌خواهی دارد و نه به میلی به اصلاح و تعالی.

نقص اشخاص را نوشتن و هتک آبروی افراد و سقوط در ورطه‌ی خندیدن های سخیف به دیگران، خود نمونه‌ای بارز از تنزّل درجه‌ی جایگاه بایسته و رفیع قلم، خبر و رسانه و دور افتادن از اصول علمی و عقلی و معرفتی است.

یکی از اصول رعایت اخلاق رسانه پرهیز از عدالت‌خواهی غیر اخلاقی است که خود ناشی از نیّات غیر صادقانه و یا روش های نادرست در عدالت‌خواهی است. 

«سلفی با ظلم» یکی از ثمرات عدالت‌خواهی انحرافی و ناشی از نیّت است که بر آمده از منیّت و خودپسندی است. در این سبک از عدالت‌خواهی، هدف فرد دیده شدن و لایک گرفتن و جمع کردن مخاطب است.

در این الگوی به اصطلاح عدالت‌خواهی، فرد(رسانه) تلاش می‌کند همه‌ی نهادهای انقلاب اسلامی را ضعیف، ناکارآمد و تعطیل تصوّر کند و در اذهان، خودش را نجات دهنده یا هوشیار اجتماعی و عقل کل جا بزند. خطاهای کوچک را درشت جلوه بدهد و کاری کند که مخاطب آن را به پای اصل نظام قرار دهد. بنابراین دست به هر کاری می زند و اساساً برایش عدالت‌خواهی از مسیر اخلاقی و شرعی مهم نیست و ارز و آبروی افراد در این میان موضوعیتی ندارد و فقط افشاگری اصل است و بس.

باری، خبرنگاری حرکت روی لبه‌ی تیغ است، می‌توان با انعکاس دقیق اخبار صحیح و به دور از عداوت و کینه‌توزی و با در نظر گرفتن رضای خداوند، توشه‌ای برای جهان آخرت برگزیند و یا با حرکت در راستای اهداف شیاطین بیرونی و درونی خسارت در دنیا و آخرت را فراهم کند، باشد که جایگاه خطیر خبر و جایگاه رفیع قلم که در کلام وحی نیز تجلّی یافته است قدر دانسته و ارج نهاده شود و همه‌ی مؤثًران و دست اندرکاران این حوزه در اعتلای مقام قلم و خبر، نقش خود را به درستی و دقّت ایفا کنند.

روز خبرنگار بهانه‌ای برای یادآوری مقام شهادت و گرامی داشت جان‌فشانی‌های صدها خبرنگار، روزنامه‌نگار و تصویرگر رسانه‌ها در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است، روز خبرنگار روز محکومیت خشونت‌طلبان پرورش یافته در دامان نیرنگ و نظام سلطه است.

گرامی داشت این روز، پاسداشت مقام افرادی است که حرفه‌ی خود را آمیزه‌ای از عقل، درایت، اخلاق، تدیّن و پشتکار با عشق می‌دانند.

در قبال این فداکاری، وظیفه‌ی همه‌ی ما احترام، قدرشناسی، همراهی و حمایت همه جانبه از این از خود گذشتگانی‌ست که روشنگری و آگاهی بخشی در جامعه را بر عهده دارند و امید آن دارد که با رعایت حقوق حقه‌ی ایشان و تثبیت و تقویت قوانین حمایتی از خبرنگاران و فراهم نمودن حداقل ها و شرایط لازم برای فعّالیت های اصیل و خطیر، زمینه‌ی رشد، رونق و تعالی خبرنگاری و رسانه‌نگاری فراهم و این رکن رکین در نظام مردم سالاری دینی ایران اسلامی بیش از پیش قابل اتّکاء گردد.

بار دیگر مجاهدت‌های اهل قلم و خبر در رسانه‌های استان مرکزی در این مناسبت معنادار عاشورایی را گرامی می‌دارم و تلاش و آرزو می‌کنم در کنار هم به رسالت اصیل و خطیر خود در رشد و رستگاری جامعه، جامه‌ی عمل بپوشانیم. ان شاالله...


*************

سینا دلشادی/ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی


*************

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول