اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار رئیس جمهور قرقیزستان با شورای بزرگان کشورهای ترک‌زبان

رئیس جمهور قرقیزستان با شورای بزرگان سازمان کشورهای ترک دیدار و بر نقش مؤثر آنان در این سازمان تاکید کرد.

دیدار رئیس جمهور قرقیزستان با شورای بزرگان کشورهای ترک‌زبان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان با شورای بزرگان سازمان کشورهای ترک دیدار کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان در این دیدار پس از خوشامدگویی به مهمانان خاطرنشان کرد که بزرگان و پیشکسوتان جایگاه مهمی در جامعه و کشور دارند. اقتدارشان انکارناپذیر است که در مسیر تاریخ تاثیرگذاری آنان محسوس می‌شود.

جباراف با خرسندی بر اهمیت تشکیل شورای بزرگان در زمانی که هویت اصلی ملت‌ها در حال اضمحلال است، تاکید کرد.

به عقیده وی، روی آوردن به درایت و جهان بینی بزرگان، کشورهای شرکت کننده قادر خواهند بود سازمان را به یکی از قوی‌ترین انجمن‌های جهان تبدیل کنند تا نسل‌های آینده با افتخار پرچم این سازمان را بر عهده بگیرند.

رئیس جمهور قرقیزستان خاطرنشان کرد: شورای ریش سفیدان و پیشکسوتان یک نهاد مهم مشورتی است که شورای سران کشورها به آن گوش می‌دهد و بر آن تکیه می‌کند.

وی ادامه داد: نمادهای این سازمان به صورت پرچم و آرم تصویب و اتحادیه دانشگاه‌های جهان ترک تأسیس شده است. همچنین قرار است که کتاب درسی مشترکی در مورد تاریخ جهان ترک تهیه شود که بر اساس آن جوانان تربیت خواهند شد.

جباراف یادآور شد که قرار است تا دو ماه دیگر چهارمین دوره بازی‌های جهانی عشایر در ترکیه به ابتکار قرقیزستان برگزار شود. اکنون طرف قرقیزستانی با تاکید بر رواج فرهنگ، زندگی، سنت‌ها و هنر قرقیزستان، به طور فعال برای شرکت در این بازی‌ها، هم در بخش ورزشی و هم در بخش فرهنگی آماده می‌شود.

بزرگان سازمان کشورهای ترک زبان نیز به نوبه خود با تشکر از استقبال گرم رئیس جمهور قرقیزستان، به سهم بزرگ جباراف در توسعه سازمان اشاره کردند.

در این نشست شرکت کنندگان با فعالیت‌های اصلی شورای بزرگان کشورهای ترک زبان (آق سقالان ترک) آشنا شدند و بر وجود پتانسیل‌های بزرگ بین کشورها برای تعامل بیشتر تاکید کردند. 

در نتیجه این نشست، شرکت کنندگان در مورد لزوم تشدید روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه بین کشورهای ترک زبان به یک نظر مشترک رسیدند.

در این دیدار، رئیس جمهور جباراف به «بنعلی ییلدیریم»، رئیس شورای آق سقالان و پیشکسوت سازمان کشورهای ترک، نشان «داناکر» را به دلیل سهم بزرگ وی در تقویت دوستی و همکاری بین جمهوری قرقیزستان و جمهوری ترکیه اعطا کرد.

 در این نشست دیگر بزرگان شورا «مدتکان شریمک قولوف»، «حسن عزیز اوغلو حسنوف»، «اکرام آدربکوف»، «بنعلی  ییلدیریم»، «بختیار سیفولایف» و «رجب بازاراف» به ترتیب از کشورهای قرقیزستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکیه، ازبکستان و ترکمنستان و همچنین «بـغداد امریف» دبیر کل سازمان ترک زبان حضور داشتند.

خاطر نشان می‌شود شورای ریش سفیدان و پیشکسوتان یک نهاد توصیه‌کننده و متشکل از بزرگان کشورهای عضو سازمان است که از بین شهروندان معتبر مانند نخست وزیران، وزرا، معاونان، سفرا منصوب می‌شوند. نماینده قرقیزستان در شورا «مدتکان شریم قولوف» رئیس سابق شورای عالی جمهوری قرقیزستان است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول