اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

اجتماع با شکوه«یازدهم»محرم/ فریاد یا زینب زنجانی‌ها امروز جهانی می‌شود +فیلم

عصر روز یازدهم محرم، محشری در زنجان به پا می‌شود، مردم به یاد مظلومیت‌های شهدای کربلا فریاد رسای یا حسین(ع) و یا زینب(س) سر می‌دهند.

اجتماع با شکوه«یازدهم»محرم/ فریاد یا زینب زنجانی‌ها امروز جهانی می‌شود +فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مراسم یازدهم محرم زنجانی‌ها امروز در قالب دسته عزاداری زینبیه اعظم با حضور صدها هزار نفر از عاشقان و دلدادگان سرور و سالار شهیدان آغاز شد تا دلدادگان حسینی با فریاد «یا حسین، یا زینب» بار دیگر در مظلومیت کاروان کربلا اشک ماتم بریزند.

دوستداران اهل بیت (ع) در استان زنجان ضمن حضور باشکوه در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان بر تبعیت خود از ائمه اطهار(ع) تأکید داشته و بر سر و سینه‌زنان در رثای مصیبت‌های پیام‌آور دشت کربلا عزاداری و بر نقش ماندگار زینب کبری (س) در قیام کربلا تأکید کردند.

مسجد زینبیه اعظم زنجان

مسجد زینبیه اعظم زنجان که یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی این شهر محسوب می‌شود، همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) از سراسر کشور و حتی خارج از کشور است. این مسجد همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عظیمی از عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) از سراسر کشور و حتی خارج از کشور می‌شود و حاضران در این مکان مقدس به صورت خالصانه ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) اعلام می‌کنند.

قدمت این مکان مقدس، به بیش‌ از 400 سال می‌رسد و از جمله مساجد باستانی و تاریخی در استان زنجان محسوب می‌شود و طبق گفته اهالی قدیمی محله، مکان تجمع سه بار تجدید بنا شده است، بار اول به سال 1092 هجری قمری با تیر چوبی احداث می‌شود، بار دوم بانویی به نام زینب خانم هزینه تبدیل آن را به مسجد متقبل می شود که به سال 1292 صورت می گیرد و بار سوم در سال 1395 هجری قمری مطابق با سال 1354 شمسی به همت مردم زنجان و عاشقان اهل بیت این مسجد تجدید بنا شده است.

 

شهدای زینبیه اعظم زنجان

ابوالفضل سیمایی در سال 1297 دیده به جهان گشود و در سال 65 بر اثر بمباران محله زینبیه زنجان به همراه همسر خود به مقام رفیع شهادت نائل شد.

احد فغفوری در یازدهم اسفند ماه 1341 در زنجان دیده به جهان گشود و در تاریخ 1361 به شهادت رسید.

محمد کمال اخوان در سال 1338 متولد شده و با نخستین فرمان رهبر کبیر انقلاب به میدان جنگ حق علیه باطل رفته و چهار ماه بعد در 19 دیماه سال 65 به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
حسین قاسمی پور دیگر شهید محله زینبیه نیز متولد در 1324 در شهر زنجان متولد و در هشتم بهمن ماه سال 1365 بر اثر اصابت راکت به منزل مسکونی شهید شد.

رسول احدیان متولد فروردین ماه 1339 در زنجان دیده به جهان گشود و در هشتم اسفند ماه 1359 در درگیری با دشمن بعثی بر اثر اصابت ترکش به جمجمه در ایلام به شهادت رسید.
زهرا معارفی نیز متولد سال 1357 متولد و در تاریخ 1365 به همراه شهیده زهرا ترابی در راه مدرسه در چند متری خانه بر اثر بمباران به شهادت رسید.

سعید اسفاری متولد 1338 پس از پیوستن به سپاه پاسداران، به عنوان آرپی‌چی زن عازم جبهه شد و و سرانجام، طی درگیری با دشمن بعثی بر دلیل اصابت ترکش به قلب در منطقه شلمچه، در تاریخ 27 تیرماه 1361 به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

سعید رحیما کوچکترین شهید محله زینبیه زنجان نیز در سال 1365 بر اثر بمباران محله زینبیه زنجان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

سیف‌الله رحیما نقاش محله زینبیه زنجان بر اثر بمباران هوایی محله زینبیه نیز در سال 1365 بر اثر بمباران محله زینبیه زنجان به مقام رفیع شهادت نائل آمد.
مقدسه ژاله ستاری در اسفند ماه 1313 متولد و در سال 1365  بر اثر بمباران هواپیماهای رژیم بعثی عراق در شهرستان زنجان به درجه رفیع شهادت رسید.

عباس محمدی، رئیس هیأت امنای زینبیه اعظم زنجان  با اشاره به آمادگی 120 خادم خواهر و 800 خادم برادر برای خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی در روز یازدهم محرم گفت: این مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همانند مراسمات قبل از شیوع کرونا در حال برگزاری است.

سید جمال موسوی عضو هیأت امنای زینبیه اعظم زنجان هم درباره بازسازی مسجد اظهار کرد: زینبیه اعظم زنجان حدود چهار بار تجدید بنا شده است.

موسوی با اشاره به اینکه متاسفانه بنا زینبیه اعظم زنجان قدمت خود را از دست داده است، افزود: تغییراتی از لحاظ تعمیرات در این مکان انجام شده و می‌خواستیم سیم‌کشی مهندسی به روز داشته باشیم که نشد و از نظر فنی هیچکس تایید نمی‌کند.

وی با بیان اینکه هیچ یک از مهندسان برق تاکنون سیستم برق زینبیه اعظم را تایید نکرده‌اند، افزود: طبق گفته این مهندسان نباید حتی یک شب در زیر این سقف کسی جمع شود بنابراین باید چاره‌ای اندیشیده شود.
این مسئول با بیان اینکه درآمد زینبیه اعظم زنجان از طریق نذورات است، خاطرنشان کرد: در دو سال کرونایی مشکلاتی در زمینه درآمد در زینبیه اعظم زنجان داشته‌ایم.

 

پخش زنده مراسم عزاداری یازدهم محرم زنجانی‌ها

مراسم باشکوه عزاداری یازدهم محرم زنجانی‌ها امروز با حضور صدها هزار نفر از عاشقان اهل‌بیت (ع) در زنجان برگزار و هر سال از شبکه‌های جام جم یک، خبر، 2، 3، قرآن، شما، سحر یک، الکوثر و اشراق به صورت زنده برای عاشقان سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) به صورت زنده پخش می‌شود.

 

فیلم| پخش زنده و نمای بسته از مراسم عزاداری یازدهم محرم زنجانی‌ها

 

فیلم| پخش زنده و نمای باز از مراسم عزاداری

 

برنامه ویژه پلیس برای مراسم یازدهم محرم

فرمانده انتظامی استان با اشاره به تمهیدات پلیس در روز یازدهم محرم گفت: تدابیر و برنامه‌ریزی لازم برای برقراری نظم و امنیت دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان از سوی پلیس اندیشیده شده است.
 سردار محمد طراقیه در کمیسیون عملیات انتظامی استان زنجان با تسلیت ایام شهادت سالار و سرور شهیدان ابا عبدالحسین (ع ) و یاران با وفایش اظهار داشت: فرماندهی انتظامی استان زنجان از اول محرم با تمهیدات انتظامی و ترافیکی با برگزاری جلسات با هیئت امنای مساجد و تکایا برنامه‌ریزی لازم را انجام تا عزاداری‌ها در نظم و امنیت کامل برگزار شود.
 
وی با اشاره به حضور هزاران نفری عزاداران در دسته زینبیه اعظم زنجان تصریح کرد: حضور جمعیت نیم ملییونی در این دسته عزاداری حساسیت ماموریت پلیس را دو چندان می‌کند.
 
فرمانده انتظامی استان زنجان افزود: در یازدهم محرم دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان هر ساله پرشکوه‌تر از سال‌های پیش برگزار می‌شود و خیل عظیمی از عاشقان امام حسین(ع) از اقصی نقاط کشور و منطقه در آن شرکت می کنند.
 
وی خاطر نشان کرد: در راستای برقراری کامل نظم و امنیت ترافیکی و انتظامی این مراسم، فرماندهی انتظامی استان با برگزاری جلسه هماهنگی با مسئولان هئیت امنای مسجد زینبیه اعظم زنجان تدابیر و برنامه‌ریزی لازم را برای برقراری نظم و امنیت و برگزاری باشکوه این عزاداری انجام داده است.
 
فرمانده انتظامی استان زنجان افزود: فرماندهی انتظامی استان با بکارگیری حداکثر توان خود حرکت این دسته عظیم را پشتیبانی کرده و با اجرای طرح‌های انتظامی و ترفیکی به مردم و عزاداران خدمات رسانی می‌کند.

حضور گردشگران مذهبی از ۲۰ کشور خارجی

بنابر اعلام مسؤولان برای مراسم هشتم بازدهم محرم زنجانی‌ها عزادارانی از ۲۰ کشور مختلف وارد شهر زنجان شده‌اند.

همچنین بسیاری از هموطنان عاشق اباعبدالله از شهرهای تهران، کرج، همدان، تبریز، اردبیل، ارومیه، میانه، بیجار، قزوین بوشهر، اهواز ، آبادان و... به زنجان آمدند و امروز در کنار زنجانی‌ها مراسم یازدهم محرم را عزاداری کردند.

گفتنی است، قطار ویژه تهران - زنجان در قالب سفر کاروان عشق نیز به مناسب یوم‌العباس عاشقان حسینی را از شهرهای مختلف کشور و تهران برای حضور در عزاداری مراسم هشتم محرم وارد این شهر کرده بود.

ارائه خدمات توسط هلال احمر

سید قاسم موسوی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های انجام شده، امسال برنامه‌های حسینیه اعظم زنجان، زینبیه اعظم، ارمغانخانه و روستای مشکین در دهه اول محرم تحت پوشش خدمات امدادی بشردوستانه قرار گرفت.

وی یادآوری کرد: در مراسم دسته‌های عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم زنجان، تعزیه خوانی ارمغانخانه و روستای مشکین، چهار دستگاه موتور آمبولانس، سه دستگاه آمبولانس، ۳۰ نفر از نیروهای امدادگر، نجاتگر و تیم توانا اعم از خواهران و برادران در مسیرهای تعیین شده مستقر شدند.

به گفته مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان سه چادر در شهر زنجان از ورودی تهران، تبریز و در راه آهن منطقه شمالغرب مستقر و برای عزاداران ورودی به شهر زنجان خدمات بشردوستانه ارائه کردند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۴ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای ثابت و موقت نیز  ۲۴ ساعته برای ارائه خدمات امدادی در جاده‌های استان زنجان فعالیت داشتند.

انتهای پیام/۷۳۰۰۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول