اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

غرب در گفت‌وگوهای هسته‌ای بدنبال عملیات روانی است/ بدون تضمین محکم نمی‌توان دوباره وارد توافق شد

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: غرب در گفت‌وگوهای هسته‌ای بدنبال عملیات روانی با ملت ایران به منظور فشار برای امضای توافقی است که تضمین درستی برای جلوگیری از خروج امریکا از آن وجود ندارد.

غرب در گفت‌وگوهای هسته‌ای بدنبال عملیات روانی است/ بدون تضمین محکم نمی‌توان دوباره وارد توافق شد

ایمان سالاری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای میان ایران و غرب، تلاش کشورهای غربی برای تضییع حقوق هسته‌ای ملت ایران است به طوری که آنها در دو دهه اخیر به هر شیوه مکارانه‌ای برای باقی ماندن پرونده ایران بر روی میز شورای حکام سازمان انرژی اتمی تلاش کرده و با ارائه اطلاعات ضد و نقیض و غلط، بدنبال آن هستند که ایران را از مسیر هسته‌ای شدن وا دارند.

وی با بیان این که اصلی‌ترین علت تلاش غرب برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران، نقش این شکل از انرژی در تأمین آینده بشر است، خاطرنشان کرد: تمامی آنهایی که شب و روز در مسیر پرونده هسته‌ای ایران سنگ‌اندازی می‌کنند، تاکنون یک بار به رژیم صهیونیستی بخاطر دارا بودن دهها کلاهک هسته‌ای تذکر و هشدار نداده‌اند و این رژیم حتی یک روز با بازرسان انرژی اتمی همکاری نداشته است.

تضمین کافی از آمریکایی‌ها

این کارشناس مسائل سیاسی با طرح این موضوع که در برجام، تضمین کافی از آمریکایی‌ها برای جلوگیری از خروج آنها از برجام اخذ نشده بود و به همین دلیل آنها به راحتی پس از انجام تعهدات از سوی ایران، از برجام خارج شدند، خاطرنشان کرد: اکنون نیز در صحنه بین الملل و در دور تازه‌ای توافقات هسته‌ای حاضر نیستند، تضمین درستی برای آینده ارائه کنند و کشورهای اروپایی نیز این نقض عهد آمریکا را قبول دارند اما چون با آمریکا همدست هستند، حرفی از آن نمی‌زنند.

سالاری تأکید کرد: اگر همین امروز توافق جدید با غرب امضا و ما دوباره یک توقف برنامه هسته‌ای در کشورمان ایجاد و اقتصاد کشورمان را به توافق گره زدیم و دوباره دو ماه دیگر آمریکایی‌ها بدون هیچ توضیحی از توافق خارج شدند، چه خواهد شد؟ آمریکایی‌ها در حقیقت نظام بین الملل را به تمسخر گرفته‌اند.

نقش عملیات روانی در مذاکرات هسته‌ای

وی با طرح این مطلب که آمریکایی‌ها و به طور کلی غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای اخیر نیز به دنبال عملیات روانی برای مجبور کردن ایران به امضای توافق هسته‌ای هستند، خاطرنشان کرد: هنوز هیچ توافقی بدست نیامده اما دیپلمات غربی حاضر در مذاکرات از نهایی شدن متن توافقات خبر می‌دهند تا پالسی به اقتصاد و جامعه ایران داده باشند که ما کار خودمان را کردیم و توپ در زمین شماست و این در حالی است که متنی بین دو طرف رد و بدل شده و دیپلمات‌های ایرانی نیز نسخه‌ای از آن را برای طرح و مشورت به کشورمان آورده‌اند تا در مورد آن بحث و تبادل نظر شود.

ایمان سالاری تأکید کرد: غرب از ابزار رسانه نیز در مذاکرات همواره به عنوان مستمسکی برای فریب افکار عمومی بهره جسته است و در این دور از مذاکرات نیز به دنبال همین مسأله است که به جامعه ایران القا کند که شکست مذاکرات و یا توفیق آن به ایران بستگی دارد در حالی که هنوز آمریکایی‌ها تضمین درستی برای جلوگیری از خروج آنها از توافق در آینده نداده‌اند.

آمریکا به توافق با ایران نیاز دارد

وی به صحنه داخلی سیاست در امریکا و نیاز دموکرات‌ها به توافق با ایران نیز اشاره و گفت: اگر چه رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور طی روزهای اخیر بمباران شدیدی را با دو موضوع «عدم نیاز ایران به دانش هسته‌ای» و «مهم نبودن توافق با ایران در صحنه سیاست داخلی امریکا» آغاز کرده‌اند اما آنها خودشان نیز می‌دانند که دستیابی ایران به دانش هسته‌ای یک امر ضروری برای ملت ایران بخصوص برای توسعه علم در داخل کشور و نیز برای تأمین انرژی در آینده ایران و نیز حق یک ملتی برای شکستن مرزهای علم در دنیا است.

در هسته‌ای کوتاه بیاییم بدنبال تضییع دیگر حقوق ملت ایران می‌روند

سالاری با طرح این موضوع که چطور دانش هسته‌ای برای ترکیه، عربستان، امارات، رژیم صهیونیستی و دیگر کشورهای منطقه مفید است اما برای ملت ایران مضر است، خاطرنشان کرد: در جنگ روایت‌ها بدنبال آن هستند که یک مسیری که دو دهه است که برای آن تلاش می‌کنیم را بیهوده جلوه داده و مسؤولان داخلی را عامل فشارهای اقتصادی و سیاسی بر ایران در این دو دهه معرفی کنند اما همه می‌دانیم که دانش هسته‌ای یک مستمسک برای غرب به منظور فشار آوردن بر ایران است و اگر در این میدان کوتاه بیاییم، آنها به سراغ برد موشک‌های ایران و حتی به سراغ ساخت اسلحه در ایران و حتی آنقدر جسور می‌شوند که بدنبال ساخت حتی یک فشنگ در ایران می‌آیند تا قدرت و مولفه‌ای قدرت را از ملت ایران بگیرند.

غرب مسؤول دو دهه فشار به ایران است

وی بیان داشت: دو دهه است که به بهانه‌های واهی در مسأله هسته‌ای، ایران را تحت فشار و تحریم قرار داده‌اند و آن چنان قیافه حق به جانب می‌گیرند که انگار ایران عامل تمامی ایران فشارها بوده است. غربی‌ها حتی در زمینه انتقال دارو و تجهیزات درمانی به ایران نیز اختلال ایجاد می‌کرده و می‌کنند و همان‌هایی که قیافه دلسوزی برای ملت ایران می‌گیرند، مانع از انتقال محموله‌های واکسن به کشورمان شدند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: راه و رمز رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای آن است که غربی‌ها حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسند و تضمین‌های درست و واقعی ارائه دهند و الا اگر دو ماه دیگر آمریکا و یا کشور غربی دیگری از توافق خارج شد، مردم ما به دیپلمات‌های کشورمان خرده نمی‌گیرند که چطور در مذاکرات با غربی‌ها حداقل تضمینی اخذ نشد؟

ما در استفاده از رسانه مشکل داریم

سالاری در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس عنوان کرد: متأسفانه در زمینه استفاده از رسانه بخصوص در سطح مسؤولان کشور و بخصوص مسؤولان سیاسی با یک لکنتی مواجه هستیم که باید رفع شود. لازم بود و لازم است تا تیمی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای مجرب در زمان مذاکرات هسته‌ای در کنار تیم مذاکره کننده کشورمان باشند و یا با رفتن به محل مذاکرات هسته‌ای در وین، ابعاد مختلف موضوعات مرتبط با توافق را به عنوان مطالبه رسانه‌ای مطرح و پیگیری کنند اما از همه رسانه‌های استکباری در وین خبرنگار وجود دارد اما به دلیل محدودیت‌های مالی رسانه‌های داخلی شاهد آن هستیم که کمتر خبرنگار ایران در این میدان حضور دارد.

وی تأکید کرد: مذاکره کنندگان باید هنر استفاده از رسانه را بدانند و از آن در مسیر خنثی سازی بازی‌های رسانه‌ای دشمن بهره بگیرند و الا دشمنان با بهره‌گیری منظم ازرسانه‌های خارجی هم شایعه سازی را رواج داده و هم سبب تغییر نوع نگرش مردم ما به مسائل مختلف می‌شوند.

گفت‌وگو: فهیمه شمسی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول