اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

چرا سرم در کهگیلویه کمیاب شد؟/ چه کسی واقعیت را می‌گوید

پیچ و خم‌های کمبود سرم در کهگیلویه این روزها باعث استرس و تشدید اضطراب برای بیماران کرونایی شده است.

چرا سرم در کهگیلویه کمیاب شد؟/ چه کسی واقعیت را می‌گوید

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، سیده مریم پیروزان_  اکنون که در پیک هفتم سویه جدید کرونا هستیم صدای مردم دهدشت از کمبود سرم بلند شده و این با گذشت دوسال از کرونا ما را یاد روزهای ابتدای شیوع این ویروس منحوس می‌اندازد که کشور با بحران اقلام دارویی رو‌به‌رو بود.

گرچه واکسیناسیون تا حدودی باعث درامان ماندن همشهریان از مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ شده و از استرس و نگرانی آن‌ها کاسته اما باز عواملی چون گرانی و کمبود برخی اقلام دارویی از جمله سرم برای بیماران کرونایی به یک معضل تبدیل شده و این کمبود‌ها برای یافتن دارو اضطراب آن‌ها را بیشتر می‌کند.

سرم نیاز همیشگی سیستم درمان است و رسیدن به این زنجیره تامین پایدار از ضروریات است، حال این حکایت عجیبی است در مایعی که در تولید آن خودکفا هستیم به مشکل برخورده‌ایم و باعث نگرانی مردم شده است.

تایید کمبود سرم در کهگیلویه توسط مدیر داخلی داروخانه

طی بازدید میدانی خبرنگار خبرگزاری فارس از چندین داروخانه مبنی بر کمبود سرم در سطح شهرستان، خبر کمبود سرم توسط مسئول مدیر داخلی یکی از این داروخانه‌ها که نمی‌خواست نام او در این گزارش آورده شود تایید شد و گفت: سرم‌های یک‌سوم دو سوم، رینگر و قندی نداریم اما با توجه به مشکلات شهرستان مقداری سرم نمکی حداقل تا یک ماه دیگر در این داروخانه موجود است.

وی یکی از عوامل کمبود سرم را تجویز بی‌رویه پزشکان برای بیماران عنوان کرد و افزود: اگر پزشکان نسخه‌های خود را هدفمند کنند مشکل کمبود سرم کمتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه دو هفته اخیر خود و همسر و فرزندش دچار ویروس کرونا شده‌ بودند معتقد بود استراحت اولین راه برای بهبود یافتن بیماران کرونایی است و اگر در شرایط خیلی حاد قرار گرفتند به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند.

بحران کمبود سرم از ابتدای پیک هفتم/کمبود سرم در دهدشت بیداد می کند

در ادامه بازدید از داروخانه‌ها، خسرو زندی مسئول فنی داروخانه سلامت در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان این که از ابتدای پیک جدید کرونا، بحران کمبود سرم در دهدشت داریم گفت: کمبود سرم در دهدشت بیداد می‌کند و پزشکان فقط سرم تجویز می‌کنند.

وی کمبود سرم را یک مسئله سراسری عنوان و بیان کرد: برخی شرکت‌ها سرم نمی‌دهند.

زندی تعداد بیماران کرونایی مراجعه کننده به این داروخانه را، روزانه حدود ۵۰ بیمار عنوان و خاطرنشان کرد: برخی بیماران در شب داد و بیداد آن‌ها از کمبود سرم خیلی زیاد است.

وی تبلیغات در خصوص تزریق واکسن در شهرستان را ضعیف خواند و اظهار کرد: این در حالی است در کشورهای اروپایی دُز چهارم هم تزریق شده است.

داروساز یکی دیگر از داروخانه‌های دهدشت این گونه مشکلات کمبود سرم و اقلام دارویی را تشریح می‌کند.

 

مسئولان قدر مردم را بدانند

مردم هم نسبت به کمبود سرم گله‌مند بودند، یکی از همشهریان این چنین به خبرنگار فارس گفت: همسرم دچار سویه جدید این ویروس شد با مراجعه به پزشک و تجویز سرم، اما به چندین داروخانه مراجعه کردم و همه منکر داشتن سرم شدند، از مسئولان تقاضامند هستم قدر این مردم را بدانید، امکانات در اختیار آن‌ها بگذارید و به داد آن‌ها برسید.

گزارش میدانی خبرگزاری فارس حاکی بر این بود که تنها بیماران کرونایی رنج کمبود سرم را تجربه نکرده‌اند بلکه سایر بیماران از کمبود سرم می‌نالند، اصغر مَلِک می‌گوید: قریب به ۱۲ روز همسرم دچار سوختگی شدید شده و کل شهرستان را گشتم اما یک سرم پیدا نکردم تا این که از شهرستان‌های همجوار توانستم دو عدد سرم پیدا کنم.

وی گفت: با وجود چندین بار مراجعه، اما با جواب این که کمبود سرم داریم مواجه شدم، از مسئولان تقاضامندم مشکل کمبود سرم را برطرف کنند.

دهدشت مشکل کمبود سرم ندارد

گفت‌و‌گوی خبرنگار فارس با دکتر منصور تقوی رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه در خصوص کمبود سرم حکایت دیگری داشت، او معتقد بود هیچ‌گونه کمبود اقلام دارویی و سرم در سطح شهرستان وجود ندارد و برخی ادعاهای مربوط به کمبود سرم اغراق‌آمیز است.

وی گفت: ممکن است یک داروخانه‌ای در سطح شهرستان کمبود خرید سرم داشته باشد اما در کلیت شهرستان کمبود سرم نداریم.

تقوی از ایجاد جو روانی، احساس نیاز مردم و تجویز بیش از حد نیاز، به عنوان دلایل تشویش ایجاد کمبود سرم نام برد و تصریح کرد: اما در مجموع مشکل کمبود سرم نداریم و داریم سرم را مدیریت می‌کنیم.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه بیان کرد: بیماران بدون نسخه پزشک به دنبال تهیه سرم هستند که بدون نسخه، سرم به کسی داده نمی‌شود.

تقوی این اطمینان را به مردم داد که هیچ‌گونه کمبود اقلام دارویی در شهرستان وجود ندارد و داروخانه‌ها تا هفته‌ها ذخیره سرم و دارو دارند.

وی تعداد بیماران بستری کرونایی در دهدشت را ۲۲ نفر عنوان و افزود: از این تعداد ۴ نفر تحت مراقبت ویژه هستند.

به گفته تقوی طی یک ماه اخیر سه مورد مرگ کرونایی در دهدشت اتفاق افتاده است.

وی تعداد پایگاه‌های واکسیناسیون را ۱۰۷ مورد عنوان و خاطرنشان کرد: ۱۶ مرکز نمونه‌برداری در سطح شهرستان وجود دارد اما متاسفانه مردم از تزریق واکسن خودداری می‌کنند و پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند.

تقوی این را هم گفت که اگر مردم از آمار دقیق فوتی‌های ناشی از کرونا مطلع شوند وحشت خواهند کرد.

به گزارش فارس، این روزها و در موج‌های خفگی کرونایی، بیماران علاوه بر درمان، تهیه اقلام دارویی با قیمت گزاف و کمبود سرم باعث تشدید استرس برای بیمار و خانواد‌های آن‌ها شده است که می‌طلبد متولیان امر با برنامه‌ریزی صحیح به حداقل این دغدغه‌ها پایان دهند.

انتهای پیام/۸۲۰۱۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول