اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

امنیت شغلی خبرنگاران رویایی دست نیافتنی است

خبرنگاران با وجود دغدغه‌های فراوان،با عشقی که به کار خود دارند، بهترین صحنه‌ها را برای مخاطبان خود مخابره می‌کنند در واقع پل ارتباطی مردم و مسوولان هستند ولی کسی آنها را نمی‌بیند.

امنیت شغلی خبرنگاران رویایی دست نیافتنی است

خبرگزاری فارس قروه، هستند خبرنگارانی آزاد و رابطان خبری که افتخاری خدمت می‌کنند و یا با قردادهای یکساله حق‌الخبر دریافت می‌کنند اما فعالیت آنها با دلهره و ترس از بیکاری است که خدای ناکرده برای سال بعد قرارداد آنها تمدید نشود.

خبرنگاری زمان و مکان برایش معنا ندارد در ایام تعطیلات، سفر، خانه، مراسم عروسی و عزا تلفن‌هایشان زنگ می‌خورد با پیگیری‌های زیادی که برای تهیه خبر می‌کشند تا خستگی‌هایی که بعد از سخنرانی مدیران و مسئولان هر جلسه که با استراحت آنها کار خبرنگاران تازه شروع می‌شود و در نهایت به ازای آن حقوقی هم که می‌گیرد در شان آنها نیست.

گاهی برای پیگیری یک سوژه و خبر باید برخی سلایق یک مسوول و یا مدیر را لحاظ کرد اینکه بخشی از نوشته‌ات را سانسور کنی و گاها آخرش میرزابنویس یا خبرنگاری که مانند یک کارمند بخاطر اینکه غم نان نداشته باشد کار می‌کنید و پیش خودت می‌گویی «هیس خبرنگاران فریاد نمی‌زنند» مگر به غیر از آن است، نوشته‌های خبرنگاران  طلوع حقیقت و بیان دردهای کسانی است که نمی‌‌توانند بگویند و فریادشان بی‌صداست پس نباید برای حق مردم و بیان حق ساکت نشست.

فقدان برخورداری از امنیت شغلی، ملاحظات و موانع دست و پا گیر،عدم همکاری مسئولان در پاسخگویی، مشکلات معیشتی و نداشتن بیمه مهمترین دغدغه‌های خبرنگاران شهرستان قروه است.

خبرنگارانی که انعکاس‌دهنده اتفاقات تلخ و شیرین مردم هستند، کسانی که با شادی و گریه مردم در چهره‌هایشان خوشحالی وغم هویدا می‌شود و پایمال شدن حق مردم و فقر و محرومیت خونشان را به جوش می‌آورد.

روز خبرنگار، روزی که فقط یک روز است ولی یک دنیا حرف است در این روز هر کس که ما را بشناسد پیامک تبریک می فرستد بدون اینکه از مشکلات ما اطلاع داشته باشند.

هستند خبرنگارانی که در کنار این شغل مسوولیت مادربودن را هم به دوش می‌کشند و در کنار اضطراب رساندن صحیح و سریع اخبار، نگرانی کارهای خانه‌داری هم دارند.

من نمینویسم، بنویس، میرزا بنویسم، بنویس؛ با این چش خیسم، بنویس؛ چی‌چی بنویسم، بنویس، نه نمینویسم، بنویس.بابا نمینویسم، بنویس. آقا نمینویسم، بنویسااااااااههههههههههه. هر وقت می‌نویسم این گله داره، اگه نمی‌نویسم اون گله داره بیچاره دلم حوصله داره، این‌ها دیالوگ نقش خبرنگار اجتماعی در تئاتر «عروسک‌های گمشده» است.

موسی هدایتی نویسنده قروه‌ای تلاش دارد با قلم خود به بیان مسائل و مشکلات جامعه خبرنگاران بپردازد و در تمام آثارش مشکلات اجتماعی به ویژه کودک همسری در اولویت قرار می دهد.

هدایتی افزود: از طرفی خود این خبرنگار هم درگیر زندگی خودش هست و همسرش اعتراض دارد که دغدغه اصلی‌ات شده بچه‌های بی‌سرپرست یا کودکانی که در سن پایین ازدواج می‌کنند و زندگی خودت را فراموش کردی و نیازی نیست دیگه کارتو ادامه بدی.

به گفته وی، پرداختن به این مسئله از دیدگاه یک خبرنگار به عنوان یک آگاهی بخش اجتماعی بهترین گزینه بود برای این مسئله چرا که دغدغه‌مندی یک خبرنگار بیشتر از افراد دیگر است و تأثیرگذاری بیشتری بنا بر تعهد انسانی و کاری که دارد خواهد داشت.

هدایتی با بیان اینکه در این نمایش سختی کار خبرنگار و معضل اجتماعی با هم نشان داده شد، گفت: سوژه برای خبرنگار یک بهانه است و با این سوژه‌ها دغدغه‌های درونی خود را بیشتر پیگیر می‌شوند و به دنبال حل مشکل و آگاه‌سازی جامعه هستند و با این کار وجدان خود را آرام می سازند.

وی اذعان داشت: در ذهن ما این القا شده که بیشتر خبرها از طریق خبرنگاران بیان شود و به دنبال این بودیم که نشان دهیم سنسورهای حیاتی جامعه، خبرنگاران هستند و ما شاهد قسمتی از زندگی خبرنگاران هستیم.

هدایتی با بیان اینکه خبرنگاران به دنبال رفع مشکلات افراد جامعه هستند اما باز تنهاست و مشکلات خودش را دارد، گفت: در این راستا خبرنگاران باز به مردم فکر می‌کنند و باز هم تنهاست.

خبرنگاری روان و افکار را درگیر می‌کند

عاطفه بهمنی کارگردان این نمایش هم که نقش خبرنگار بازی می‌کرد، گفت: دل‌های خبرنگاران پر از دغدغه‌های مردم است، تفکیک مشکلات مردم با زندگی شخصی خیلی سخت است ناخودآگاه روی زندگی آدم تاثیر می‌گذارد.

به گفته وی، بعضی وقت‌ها هم خبرنگاران تحت فشار قرار می‌گیرند که بخاطر یک تهدید کار رسانه را ادامه بدهند یا بخاطر خانواده کوتاه بیایند تو دوراهی عذاب‌آوری گیر می‌کنند و آسایش زندگی خبرنگاران را کمتر می‌کند مخصوصا برای افرادی که  متاهل هستند و بچه هم دارند.

بهمنی اظهار کرد: هر شغلی مشکل خاص خودش را دارد ولی خبرنگاری از آن دسته شغل‌هاست که روان و افکار را درگیر می‌کند مثل شغل بازیگری که همش افکارت درگیره نقش است.

خبرنگاران از سیاه نمایی پرهیز کنند

فرماندار قروه هم گفت: خبرنگاران امنیت شغلی ندارند و اغلب با درآمد بسیار اندک به فعالیت ادامه می‌دهند.

خلیل فعله‌گری افزود: خبرنگار ضمن انتشار مشکلات و کمبودها و نقایص، باید نقاط مثبت را نیز انتشار دهد و از بزرگنمایی عیب‌ها و سیاه‌نمایی پرهیز کنند چرا که با اخلاق و انصاف رسانه‌ای نمی‌خواند.

به گفته وی، خبرنگاران باید در کنار انتقادات سازنده، با راهکارها و پیشنهادات، مسوولان را در راستای پیشرفت شهرستان کمک کنند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول