به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمود امتی نایب رییس هیات مدیره شرکت انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی امشب در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، بیان کرد: 9 میلیون تن کالا از طریق ایران به کشورهای مختلف در سال گذشته ترانزیت شده است و امسال برنامه ریزی و هدف گذاری دولت ترانزیت 20 میلیون تن کالا است بدین منظور علاوه بر رفع ناهماهنگی و تحریم های داخلی نیازمند ارتقاء زیرساختهای حمل و نقلی در بخش ناوگان ریلی و جادهای هستیم.
وی ناهماهنگی های مرزی، قوانین دست و پاگیر و متناقض و عدم اجرای مدیریت واحد در گذرگاههای مرزی را تحریم داخلی برشمر و افزود: بخش دیگر مشکلات ما به دلیل عدم وجود تعاملات مناسب دیپلماتیک با سایر کشورها و تحریم های ظالمانه علیه صنعت حمل و نقل و ترانزیت ، بنادر و کشتیرانی کشورمان است، تحریمها موجب شده هزینه حمل بار از بنادر و ناوگان کشتیرانی و حمل و نقلی ایران برای صاحبان کالا گران و زمان بر شود.
نایب رییس هیات مدیره شرکت انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی یکی از موثرترین عوامل در توسعه ترانزیت را وجود دیپلماسی فعال خارجی عنوان کرد و متذکر شد: در بحث ترانزیت، کالا از کشور فرستنده به یک کشور خارجی دیگر به عنوان گیرنده ارسال می شود، لذا وجود تعاملات دیپلماتیک در عرصه ترانزیت حرف اول را می زند.
امتی تصریح کرد: در دو دهه گذشته مدیران دولتی دیدگاه درستی در خصوص ترانزیت نداشتند اما اکنون مسئولان عالی رتبه کشور به اهمیت بحث ترانزیت از ایران پی برده و در دولت سیزدهم نیز تعاملات دیپلماتیک خوبی با همسایگان آغاز شده است.
وی ساختار مدیریت مرزها را از دیگر مشکلات مهم ترانزیت کالا برشمرد و افزود: با گذشت ۲۰ سال از فعالیت ترانزیتی در استان، همچنان موفق به ایجاد یک مدیریت واحد در گذرگاه های مرزی نشده ایم.
این فعال حوزه حمل و نقل بین الملل بیان کرد: صنعت ترانزیت با ۲۵ سازمان دولتی ارتباط مستقیم دارد و متاسفانه این نهادهای دولتی در قالب شورای هماهنگی مرزی با یکدیگر همراهی و همخوانی ندارند.
انتهای پیام/